L-201 en sky fisk?

Skaffet meg tre stk L-201 maller på lørdag og er helt forelsket Det jeg lurer på er om de er veldige sky,for jeg ser de nesten ikke. Må studere akvariet veldig for å kanskje få ett lite glimt og det syns jeg er litt synd,for de er jo så vakre
Jeg har fire unge L-201 og ja, de er sky, ihvertfall mine. Voldsomt. Men de kommer fram når det blir mørkt, og jeg har nylig kvittet meg med noen store litt bråkete fisker de gikk sammen med og jeg ser gradvis mer og mer til dem mallene etter det. Men det ser ut som om de helst ligger godt gjemt inni en hule, hull i ei rot eller minst mulig tilgjengelig. Mulig det blir bedre når de blir eldre også, jeg har sett noen voksne i et annet kar som var mye framme.
Det er ganske normalt å se lite til L-maller. Svært mange av malleartene vi har i akvarium er sky, og mange sees bare en gang hvert jubelår Det er vel hovedårsaken til at jeg kvittet meg med alt av L-maller til slutt - jeg ble lei av å stelle og fôre fisk jeg aldri så noe til Men de er flotte, helt klart!

Noen hederlige unntak finnes, som den vanlige Ancistrus og den store Gibbiceps'en. De er fremme og pusler rundt uansett dagslys og bevegelser utenfor karet.
Jeg har to pleco maller som svømmer rundt hele tiden,så jeg trodde det var normalt for alle maller jeg. Da får jeg bare være tålmodig skjønner jeg og håpe de viser seg litt mere etterhvert som de blir større
L-201 mallene er nok av de mer skye mallene tror jeg. Har tre stk. og alt jeg ser av de er kanskje en prikkete hale som stikker ut et eller annet sted sånn i ny og ne
Nå er de riktignok små enda, så det kan jo hende de blir mer synlige som voksne.
De andre mallene mine er synlige hele tiden og er alltid på farten rundt i karet, så det er en tydelig forskjell her altså, men de er jo så vakre at det er verdt de små glimtene man får
Nå må jeg spørre hvor stort kar du har?
Tre stk, er ikke så mye vis du har litt størrelse på karet

Etterhvert, så lenge du ikke stresser fisken for mye, med å ha karet der folk går forbi osv. hele tiden vil de nok bli tryggere og tryggere
Mange hypancistruser er ofte ganske sky, men jo fler og jo lengre du har de på et "trygt" sted så blir det ikke noe problem tror jeg

Selv har jeg 9 stk L-411 Hypancistrus sp "Monte Dourado" i en 240 liter.
Disse ser jeg hele tiden og de er ikke noe sky
Men selvfølgelig ligger de i "stenuren" og under og bak røttene, men de er altid noen framme og med foring er alle framme

Lykke til!
Jeg har Vision 260 liter,så har tenkt meg flere L-201 etterhvert Akvariet er plassert på et stille sted hvor man ikke går forbi det,men går bort for å se Satser på at de blir tryggere etterhvert og at jeg ser mere til dem Wow ser en nå framme i skrivende øyeblikk *lykke*
Skaff deg flere i et så stort kar!!
Ha godt med tålmodighet!

Hadde 2 stk L-200 en stund i 240 literen min, de var på 16-18 cm og full størrelse, tross størrelsen så jeg aldri noe til dem utenom av og til når jeg foret og kvelden.
Det har nok mye fra individ til individ å gjøre!
Connie Skoland
L-201 maller på lørdag

Min erfaring med L201, og L-maller generelt, er at de den første dagen er i overkant synlige og gjerne henger på ruta. En god stund deretter er de gjerne nærmest usynlige. Men etterhvert som de har funnet seg til rette i akvariet oppnår man den naturlige mellomtingen

Det som er viktig er å innrede karet med mange skjulesteder, slik at de ikke må tviholde på skjulestedet sitt overfor andre fisker. Mange skjulesteder gir altså tryggere fisker, og de vil dermed våge seg mer "ut".

Jeg er ganske sikker på at jeg ser L-mallene mine oftere enn hvert jubelår, men jeg vet ikke helt hvor langt et jubelår er
Donald
Jeg er ganske sikker på at jeg ser L-mallene mine oftere enn hvert jubelår, men jeg vet ikke helt hvor langt et jubelår er ;-)

Enig med Donald.

Det spørst vel hvilken maller en har, og hvor store kara er og hvordan de er innredd. Men de er da ikke "helt usynlige".

Har bl. annet 9 stk L-200 ( Foret opp som yngel fra Håvar Støres prod. ) som har gått i en 167 l. disse er i hvertfall synbare. Har også et 540 l. der det går flere forskjellige maller. Dette er utstyrt med trinnløs lyskilde, og så fort jeg demper lyset bitte, bitte litt, skjønner mallene at nå kommer det mat og så kommer de frem, og er ganske så trygge.

De eneste mallene jeg har problem med å få "kontakt med" er L-052. Disse er noen enstøinger, og holder seg mest sjult.

L-maller er en fasinerende akvariefisk.

- Tore-
Mountain
Har også et 540 l. der det går flere forskjellige maller. - Tore-

Dette karet er helt unikt, Tore. Å se 15 voksne L204 hengende på "utsiden" av røttene (minus dem som ligger i huler) er ikke mindre enn fantastisk. Her har du virkelig fått det til!
Vi har også flere sosiale arter, både H. zebra, P. compta, L. triactis og P. cf. leopardus er maller vi ser mye til
Jeg har bare erfaring med vanlig Ancistrus. Har en liten og en stor som er veldig tamme, de tigger etter mat hver gang jeg forer de andre fiskene. Hvis jeg stikker hånda mi nedi karet, tar det ikke mange sekundene før begge to sitter på handa mi.

Hvis en vil ha fisker som er mindre sky tror jeg det er en fordel å unngå viltfanget fisk. Det er også fordel å kjøpe fiskene så unge som mulig, da slår de seg fortere til ro i et nytt kar. Gjerne fra en lokal oppdretter, så blir det mindre stress under transport.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap