Vampyrleco, l200 hemiancistrus subviridis og farlowella acus grenmalle.

Ok. Eg har disse i samme akvarium, og enkelte planter får gjennomgå. Eg veit at vampyren går laus på plantene, og eg har mistanke til de andre. Planter som blir spist er, Hygrophila polysperma, Eusterialis stellata, Heterantera zosterifolia, og på enkelte Aponogeton blad blir berre stilken spist heilt nederst, Aponogeton boivinianus. Og nye blad frå Aponogeton madagascariensis blir ødelagt. Er det normalt av vampyrpleco å ete planter? Gir de fortabletter kvar dag, og agurk eller squash en gang i blandt
Eg holder ikke H. subviridis, men eg vet at de gjerne går på planter, ja.

Mine Farlowella vittata (som du muligens holder; F. acus har du neppe) går også på finbladede/hurtigvoksende planter, men tilgang til salat (eg bruker Isbergsalat) forhindrer dette i all vesentlighet. Agurk og squash liker fiskene mindre, og i og med at disse har mindre næringsinnhold og forurenser mer er valget ganske klart. Grønne selskapserter er også et perfekt fôr.
Er ganske sikker på at det er farlowella acus, den er jo veldig lik vittata, men de to som eg har ser ut sånn som på bildene av acus her inne på forumet. Men kva gjer du med salaten og ertene før du har dei oppi akvariet?
Jeg har vampyrpleco og L200, og ingen av de spiser planter.
Bildene i basen er nok ikke av F. acus, vil eg tro. Ikke det at eg skal påstå noe som helst, men arten er sannsynligvis ikke å oppdrive i Norge. På oppgitt F. acus-lokasjon eksisterer det ikke F. acus, men derimot F. vittata.

Salat forvellet eg i starten, spesielt til yngel, men eg har sluttet med det nå. Akvarievannet er såpass varmt at det blir en form for forvelling uansett, og mallene spiser det til fulle. Frosne grønne selskapserter hiver eg først i en kopp med akvarievann (eller lunkent vann fra springen), og når de har sunket er det dags for mat

Med nok mengder av slikt fôr vil artene dine muligens holde seg unna plantene dine, men det er ikke sikkert, siden begge elsker spesielt nye planteskudd. Uansett vil det nok garantert hjelpe på.
Jeg har hatt en gruppe Farlowella vittata i et plantekar i mange år, og kan ikke si at jeg har registrert at de spiser på plantene. Jeg kan heller ikke helt se for meg at disse grenmallene, som egentlig er små og spinkle i forhold til en store L-maller, lar plantene få gjennomgå slik...

Så jeg vil helt klart mene at det er vampyrpleco og/eller H. subviridis som er synderen
Jeg har holdt 3 stk store L200 Hemi i lang tid og de har aldri rørt en plante.
leporacanthicus er en rovmalle. De spiser ikke planter, men graver ofte opp plantene når de leter etter mat i grusen. Har aldri opplevd at mine arter har rørt planter. Ville heller skylt på hemiancistrusen. De har jeg sett spise planter. Både L200 og L128.
Gi dem mere grøntfor så kanskje de holder seg unna. Squash, søtpotet, melon, agurk, potet, mango. Fint med litt variasjon!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap