- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Vannbytte golden nugget l018
Vannbytte golden nugget l018
Postet 02.11.11 kl 17:23
Endret: 02.11.11 kl 17:24
Postet 02.11.11 kl 18:19
Hvis du har planer om å holde store eller mange L-maller, så forbered deg på at de skiter noe utrolige mengder og derfor "søpler til" en hel del mer enn annen fisk. En enkelt malle legger igjen spor, og en flokk legger igjen MYE spor...
Dette gjør at man ikke bør slurve for mye med vannbyttene i malle-karet, og under det ukentlige vannbyttet (30% ca) bør du slamsuge ordentlig for å fjerne skitt og møkk.
Jeg tror ikke filteret til Juwel er særlig godt til L-maller. Du burde hatt et stort utvendig Eheim filter, som kan hjelpe deg å ta unna skitten etter mallene.
Dette gjør at man ikke bør slurve for mye med vannbyttene i malle-karet, og under det ukentlige vannbyttet (30% ca) bør du slamsuge ordentlig for å fjerne skitt og møkk.
Jeg tror ikke filteret til Juwel er særlig godt til L-maller. Du burde hatt et stort utvendig Eheim filter, som kan hjelpe deg å ta unna skitten etter mallene.
Postet 02.11.11 kl 18:25
Postet 02.11.11 kl 18:31
Eg har selv holdt 15 stk. ganske store (20 cm) Baryancistrus xanthellus (L177) i en 375-liter. 11 stk. bukket dessverre under etter lang tid grunnet varmekolbesvikt mens eg var på ferie, men det er ikke viktig her.
Det beste filteret du kan kjøpe er ettter min mening Eheim 2080 Proff 3, men det er veldig dyrt. Eg fikk mitt til under halv pris da eg kjøpte Trofefisks siste; ellers hadde eg nok ikke kjøpt det. Så mitt beste råd er Fluval FX5. Eg har også dette filteret, og det er veldig bra og samtidig billig.
Slamsuging ofrer eg ikke en tanke...
Eg bytter gjerne 50 % vann i uken, men eg hadde nok klart meg med mindre.
Det beste filteret du kan kjøpe er ettter min mening Eheim 2080 Proff 3, men det er veldig dyrt. Eg fikk mitt til under halv pris da eg kjøpte Trofefisks siste; ellers hadde eg nok ikke kjøpt det. Så mitt beste råd er Fluval FX5. Eg har også dette filteret, og det er veldig bra og samtidig billig.
Slamsuging ofrer eg ikke en tanke...
Eg bytter gjerne 50 % vann i uken, men eg hadde nok klart meg med mindre.
Postet 02.11.11 kl 19:17
Mengde vann som må byttes kommer også an på antall fisk du har i karet, og hvor mye det blir fôret. Hyppige vannbytter betyr jo å bytte vann ofte … Og med maller som krever særs god vannkvalitet hadde jeg nok byttet vann opp til et par ganger i uken.
Det er viktig med god filtrering og utvendige filter er helt klar det beste. Helt optimalt kan være å ha 2 store utvendige på store kar. De vil likevel ikke klare å ta opp all skiten etter mallene, så av og til kan det være at det må slamsuges litt.
Eheim filter er dyre, og jeg mener Amtop sine gjør akkurat samme nytten, til en langt rimeligere pris. AmTop 3338 kan anbefales (scroll litt ned). Jeg har mange av disse selv etter hvert og er veldig fornøyd.
Edit: linken virket ikke som den skulle, men du finner det kanskje likevel
Det er viktig med god filtrering og utvendige filter er helt klar det beste. Helt optimalt kan være å ha 2 store utvendige på store kar. De vil likevel ikke klare å ta opp all skiten etter mallene, så av og til kan det være at det må slamsuges litt.
Eheim filter er dyre, og jeg mener Amtop sine gjør akkurat samme nytten, til en langt rimeligere pris. AmTop 3338 kan anbefales (scroll litt ned). Jeg har mange av disse selv etter hvert og er veldig fornøyd.
Edit: linken virket ikke som den skulle, men du finner det kanskje likevel
Postet 02.11.11 kl 19:39
Endret: 02.11.11 kl 19:44
Postet 02.11.11 kl 21:13
Postet 02.11.11 kl 21:59
Postet 02.11.11 kl 23:09
Erling Haugene3x AmTop 3338 = 2997kr eller 1x 2074 Pro 3 = 2700kr er eheim så mye bedre?
Jeg har en Eheim 2028 samt Am-Top 3337 som er veldig lik 2028. Hos meg er det Eheimen som har begynt å lekke, riktignok etter noen flere år i drift enn Am-Top'en.
Eheim 2080-filteret mitt derimot er fortsatt helt konge (bank i bordet). Kan absolutt anbefale ProIII-filtrene, men ville personlig gått for 2075 i stedet for 2074 hvis jeg var deg. De elektroniske funksjonene i 2074 får du kanskje litt glede av å leke med de første dagene, men den ekstra kapasiteten i 2075 kommer fiskene dine til å ha glede av i hele filterets levetid.
Postet 03.11.11 kl 00:55
Postet 03.11.11 kl 00:59
Overhodet ikke, etter min erfaring!Erling Haugeneer eheim så mye bedre?
Selv om eg er utrolig fornøyd med 2080en min er den ikke verdt pengene. Eheim koster av den enkle grunn at det er Eheim, og det er vel ganske dumt?
Fluval FX5 er et utrolig bra filter, men akk så irriterende å skru det fast! Likefullt får man så mye mer for pengene...
Eheim har etter min mening forsøkt å lage for perfekte filtre, med det resultat at folk blir misfornøyde. Det enkle er ofte det beste!
Personlig kommer eg ikke til å gi Eheirm en eneste krone fremover. Fluval og AmTop er fullgode alternativ. Fancy er fancy, men det er og blir kun fancy.
Postet 03.11.11 kl 01:12
Jeg har 5 Baryancistrus L-081, 5 Scobiancistrus Aureatus L-014, 1 L-200 og 1 L-190
Akvariet er på 325 liter og jeg bruker 3 filtere for å holde vannet rent for avfallsstoffer.
Blant filtrene kjører jeg en Eheim 2329 Wet and dry. Eheim 2226 og et invendig svamp filter på 1200l/h.
Eheim 2329 er et utrolig biologisk filter, men gir derimot svært lite partikelfiltrering. Jeg har derfor i tillegg Eheim 2226 som virker både mekanisk og biologisk.
Det invendige filteret tar seg av noe finfiltrering.
Bruker også flere poweheads for å ha stor sirkulasjon i tillegg til å berike akvariet med luft.
Bytter vann 1 gang i uka. ca 30%.
Forløpig holder dette da fiskene ikke er større enn 5-12cm.
Hilsen Thomas Wiborg
Akvariet er på 325 liter og jeg bruker 3 filtere for å holde vannet rent for avfallsstoffer.
Blant filtrene kjører jeg en Eheim 2329 Wet and dry. Eheim 2226 og et invendig svamp filter på 1200l/h.
Eheim 2329 er et utrolig biologisk filter, men gir derimot svært lite partikelfiltrering. Jeg har derfor i tillegg Eheim 2226 som virker både mekanisk og biologisk.
Det invendige filteret tar seg av noe finfiltrering.
Bruker også flere poweheads for å ha stor sirkulasjon i tillegg til å berike akvariet med luft.
Bytter vann 1 gang i uka. ca 30%.
Forløpig holder dette da fiskene ikke er større enn 5-12cm.
Hilsen Thomas Wiborg
Postet 03.11.11 kl 13:59