- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ansistruser, og behov for huler, samt hulenes plassering
Ansistruser, og behov for huler, samt hulenes plassering
Jeg er nå blitt den stolte eier av en leksgruppe ansistrus oppdrettsvariant. Det er noen digre fisker, hehe, er ikke vant med store ansistruser. Men de er nå litt søte også da .-)
Det jeg lurer på om jeg kanskje ikke helt har fått med meg, er om de trenger hver sin hule - eller om man bare gir dem huler om man ønsker yngel?
Hva skjer om de ikke har nok huler?
kan de godta å gjemme seg mellom og under røtter? evt midlertidig
Og hvordan bør disse hulene plasseres i forhold til hverandre? kan de plasseres som et boligfelt i en ende av akvariet og så er resten av akvariet "fri sone" for andre fisk, bla coryer? Eller må de spres utover? Det skal være en hanne og 5 hunner hvis jeg ikke husker helt feil.
Det jeg lurer på om jeg kanskje ikke helt har fått med meg, er om de trenger hver sin hule - eller om man bare gir dem huler om man ønsker yngel?
Hva skjer om de ikke har nok huler?
kan de godta å gjemme seg mellom og under røtter? evt midlertidig
Og hvordan bør disse hulene plasseres i forhold til hverandre? kan de plasseres som et boligfelt i en ende av akvariet og så er resten av akvariet "fri sone" for andre fisk, bla coryer? Eller må de spres utover? Det skal være en hanne og 5 hunner hvis jeg ikke husker helt feil.
Postet 07.11.11 kl 20:46
Postet 07.11.11 kl 21:45
Postet 07.11.11 kl 22:36
Postet 07.11.11 kl 22:36
De vil nok bli lit mer agresive og dominante med en gang. Det vil egentlig ikke plage noen søte små vimsete coryer.
Men lit mer agresive vil de nok bli i starten.
Personlig ville jeg prøvd å få i tak i noen skiferhuler. Vis lek er meningen.
Men midlertidig vil det fint gå uten huler.
Hulene kan settes hvor som helst. Men lit spredning av hulene vil nok gjøre at hvertfall en av hulene bli den nermest perfekte. Lykke til. Det er nermest mange som har fått oppdrett på ancistrus bare i huler i tret. De kan fint skje. Men ville ikke ha satset på det
Men lit mer agresive vil de nok bli i starten.
Personlig ville jeg prøvd å få i tak i noen skiferhuler. Vis lek er meningen.
Men midlertidig vil det fint gå uten huler.
Hulene kan settes hvor som helst. Men lit spredning av hulene vil nok gjøre at hvertfall en av hulene bli den nermest perfekte. Lykke til. Det er nermest mange som har fått oppdrett på ancistrus bare i huler i tret. De kan fint skje. Men ville ikke ha satset på det
Postet 16.11.11 kl 13:22
palett chiklidenDe vil nok bli lit mer agresive og dominante med en gang. Det vil egentlig ikke plage noen søte små vimsete coryer. Men lit mer agresive vil de nok bli i starten.
Etter min erfaring vil de kunne bli mer aggressive MED huler, da hannene da vil ha et revir de vokter.
De vil også kunne jage coryene om de kommer for nær, og i verste fall drepe en cory som forviller seg innerst i hulen. Men det er SJELDEN dette skjer. Og har du bare en hann, eller 2 av svært forskjellig størrelse, vil ikke den ha det store behovet for å passe på reviret sitt.
Postet 16.11.11 kl 13:29
Hvis Ancistrusene absolutt vil leke og legge egg, men det ikke finnes noen passende huler i karet, så kan hannen finne på å grave seg sin egen Han koster sand så sandspruten står som en sky ut i karet, f.eks. under trerøtter og annet.
Så vil du unngå forsøkene på å grave sin egen hule under inventar i karet, så gi gruppen din et par skiferhuler, så gir du ikke hannen så stor tilbøyelighet til å grave sin egen
Så vil du unngå forsøkene på å grave sin egen hule under inventar i karet, så gi gruppen din et par skiferhuler, så gir du ikke hannen så stor tilbøyelighet til å grave sin egen
Postet 16.11.11 kl 13:38
Det skal være 6 stk oppi der, fra en 8-9 cm til rundt 12 cm, de største har iallefall pigger på hodet. TROR det skal være en hann og 5 hunner. Kjøpte de som leksgrupp, men husker ikke helt fordeling på kjønnene. De gravde veldig i sanden første dagene.
Nå ved opptellin i dag og i går fant jeg bare 4, så håper ikke de andre ligger døde et sted jeg ikke ser dem. De gjemmer seg godt.
De skal få noen huler. Synes ikke huler er noe pent, men skal sette de litt skrått ned i sanden. Når jeg får råd, skal jeg kjøpe akvariesilikon, og kle noen glass eller flasker med sand og småstein, så de blir kamuflert
Nå ved opptellin i dag og i går fant jeg bare 4, så håper ikke de andre ligger døde et sted jeg ikke ser dem. De gjemmer seg godt.
De skal få noen huler. Synes ikke huler er noe pent, men skal sette de litt skrått ned i sanden. Når jeg får råd, skal jeg kjøpe akvariesilikon, og kle noen glass eller flasker med sand og småstein, så de blir kamuflert
Postet 16.11.11 kl 18:55