L 134. en minimalle?

Har nå hatt mine L134 i ca 10 mnd, og tenker de var ca 2 mnd da jeg fikk de. Mallene var ca 2,5 cm da de flyttet inn hos meg, og her om dagen hang en av de på glasset etter lyset var slått av slik at jeg fikk målt den. 5 cm!!!
Vokser disse bare utrolig sakte, eller er det kun hos meg?

Jeg fôrer variert, men både div tabeletter, artemia, mygglarver og friske grønnsaker i karet, men er det noe annet jeg burde fôre disse med?

Har jo fortsatt ikke peiling på hvilket kjønn det er på mallene mine, de ser prikk like ut alle 6. Noen som vet når og hvordan jeg kan skiller kjønnet på disse?

Hadde tenkt da jeg anskaffet disse, at såsnart jeg kunne skille kjønn på de, så skulle jeg plukke meg en hann og etpar hunner, og selge resten videre. Det ser jo ut som om det tar sin tid..
Dobling av lengde på 10 mnd er da ikke så ille vekst? Eller?

Har du bilde av de?
Ser de slunkne ut i buken? Butt nese? Store øyne?
Hmmm, nei kanskje ikke det er så langsom vekst likevel.. Men har jo bare mine vanlige Ancistruser og sammenligne de med , og disse er blitt 8-10 cm store på omentrent samme tiden. Skaffet meg disse omentrent samtidig som L134 mallene.

Bildet her er tatt for etpar dager siden mens lyset var av. Ser jo at den kanskje er litt slunken i magen, men synes ikke det ser ekstremt ut?

[External Image]
Vi har beholdt to stk fra det første kullet vi hadde høsten 2009 og de er tilnærmet like store som sine viltfangede foreldre først nå, etter to år.

[External Image]
Her er en voksen hann til venstre og en hunn til høyre, hunnen er bredere bak brystfinnen enn hannen, hun er også buttere i hodet. Hannene får også odonter (pigger) på første finnestråle i brystfinnene og på bakkroppen.

L-maller som det vokser sakte. De bruker flere år på å nå kjønnsmoden alder og størrelse. Det sies at det er en tålmodighetsprøve å kjøpe dem som små og vente på at de skal bli en leksgruppe (hvis de noengang blir det).

L134 er virkelig en av de fineste mallene...! Jeg kunne tenkt meg en liten gjeng av dem igjen. Det ligger et par bilder i AFs fiskebase av mine gamle som jeg hadde for noen år siden, men...tror jeg ble lei av å se dem ligge og glo uten å røre seg, hehe

Smør deg med tålmodighet, Lisa Jeg tror det er normalt. 5 cm for en ung sprett L134 høres ikke unormalt ut i mine ører.
Corydoras er også sånn, at de vokser veldig fort helt i starten. Frem til de når ca 2,5 cm. Da gjør veksten en holt, og så ser det jamen meg ut som de ikke har tenkt å vokse noe mer....ihvertfall hvis man sammenligner med andre typer fisk som guppy, som kan formere seg 3 mnd gamle! Corydoras og L-maller står liksom stille leeenge i den størrelsen. Men de vokser bare sakte, og bruker tid på å "modne".
Nå er ikke C-maller like "ille" som L-maller, langt i fra, men jeg nevner det bare for å illustrere at maller bruker tid på å vokse seg store og å bli kjønnsmodne. En Corydoras kan bli flere titalls år gammel, rekorden jeg har hørt er 43 år (!). Det skulle neimen ikke forundre meg om L-maller som L134 kan nå en anseelig alder, de også...! Da er det ikke rart de vokser sakte og blir kjønnsmodne lenge etter at vi synes de burde vært det, hehe

Kunne vært moro å høre hvor gamle folks L-maller er egentlig....? Hvem har hatt samme fiskene lengst, liksom
Rita Revestrek
Vi har beholdt to stk fra det første kullet vi hadde høsten 2009 og de er tilnærmet like store som sine viltfangede foreldre først nå, etter to år. [img]http://akvaforum.no/images/fish/peckoltia_sp_l134_21.jpg[/img] Her er en voksen hann til venstre og en hunn til høyre, hunnen er bredere bak brystfinnen enn hannen, hun er også buttere i hodet. Hannene får også odonter (pigger) på første finnestråle i brystfinnene og på bakkroppen.

Takk. Det vil alså si at de enda vil vokse i minst ett år til.
Det forklarer jo litt. Jeg var forsåvidt klar over at de vokser sakte, men trodde ikke at de skulle være fullt så langsom i veksten som jeg synes mine er.
Da er det bare og smøre seg med tolmodighet fortsatt.

Veldig grei forklaring på kjønnsforskjellen.
mona o
L-maller som det vokser sakte. De bruker flere år på å nå kjønnsmoden alder og størrelse. Det sies at det er en tålmodighetsprøve å kjøpe dem som små og vente på at de skal bli en leksgruppe (hvis de noengang blir det). L134 er virkelig en av de fineste mallene...! Jeg kunne tenkt meg en liten gjeng av dem igjen. Det ligger et par bilder i AFs fiskebase av mine gamle som jeg hadde for noen år siden, men...tror jeg ble lei av å se dem ligge og glo uten å røre seg, hehe :-) Smør deg med tålmodighet, Lisa :) Jeg tror det er normalt. 5 cm for en ung sprett L134 høres ikke unormalt ut i mine ører. Corydoras er også sånn, at de vokser veldig fort helt i starten. Frem til de når ca 2,5 cm. Da gjør veksten en holt, og så ser det jamen meg ut som de ikke har tenkt å vokse noe mer....ihvertfall hvis man sammenligner med andre typer fisk som guppy, som kan formere seg 3 mnd gamle! Corydoras og L-maller står liksom stille leeenge i den størrelsen. Men de vokser bare sakte, og bruker tid på å "modne". Nå er ikke C-maller like "ille" som L-maller, langt i fra, men jeg nevner det bare for å illustrere at maller bruker tid på å vokse seg store og å bli kjønnsmodne. En Corydoras kan bli flere titalls år gammel, rekorden jeg har hørt er 43 år (!). Det skulle neimen ikke forundre meg om L-maller som L134 kan nå en anseelig alder, de også...! Da er det ikke rart de vokser sakte og blir kjønnsmodne lenge etter at [I]vi[/I] synes de [I]burde[/I] vært det, hehe ;) Kunne vært moro å høre hvor gamle folks L-maller er egentlig....? Hvem har hatt samme fiskene lengst, liksom :-)

Tolmodighet er påsmurt, og jeg slår meg til ro med at de ikke er unormale.
Ja, det med C maller vet jeg jo. Har 10 mnd gammel Green laser yngel, som enda ligger hakket under foreldrene i størrelse, ser nesten ikke ut til og ha vokst siden de var rundt 6 mnd gamle.
Lisa-S
Tolmodighet er påsmurt.......

Ikke bruk opp alt, send over litt til meg også Trenger det, sånn som jeg venter på reolen
mona o
[QUOTE=Lisa-S] Tolmodighet er påsmurt.......

Ikke bruk opp alt, send over litt til meg også Trenger det, sånn som jeg venter på reolen

Ja huff, leste om forviklingene dine der. :/
Håper ting skjer raskt nå, og at du får reolen på plass om kun kort tid.
Stor porsjon tålmodighet er oversendt.
Yngelen ser slunken ut, synes eg. Ser de andre like ut?

5 cm med eller uten hale?
Donald
Yngelen ser slunken ut, synes eg. Ser de andre like ut? 5 cm med eller uten hale?

Ser de veldig sjeldent, de går i et 430 liters kar med mange gjemmesteder, så om alle ser like slunkne ut kan jeg ikke si sånn på direkten.
Ser de på glasset av og til når lyset er av, så kan jo prøve og få flere bilder av de etter lyset er av en dag.
Den er 5 cm uten hale.
Noen som har et tips om et et godt fôr til disse?
Jeg forsøker og fôre veldig variert i karet, men L134 mallene ser ikke ut til og interessere seg for annet enn artemia og TetraDiscus bits. :/

Kan ikke fôre med røde mygglarver, siden jeg er allergisk og får skjellhud av og være i kontakt med vann som det har vært fôret med røde mygglarver i.
Våre spiser bl.a Tetra Discus, Tetra Tabimin, JBL Novo Fect, JBL Novo Tabs, JBL Plecochips og røde mygglarver. Har du mye glups fisk i karet kan det jo hende de spiser opp det meste av fóret før compta'ene får det i seg.
Lisa-S
Den er 5 cm uten hale.
Kjempefin størrelse på årsgammel fisk det, etter det eg vet
Rita Revestrek
Våre spiser bl.a Tetra Discus, Tetra Tabimin, JBL Novo Fect, JBL Novo Tabs, JBL Plecochips og røde mygglarver. Har du mye glups fisk i karet kan det jo hende de spiser opp det meste av fóret før compta'ene får det i seg.

Det går Coryer, grenmaller og etpar Ancistrus i det karet. Pluss et par stimer med neon og dragefinner. Ikke noen spesielt glupske fisker alså.
Tabimin og plecochips fôrer jeg og med, men har ikke sett at de mallene viser større interesse for det. Kanskje jeg skal øke fôrmengden litt og se hvordan det går. ):

Donald: det var jo flott og høre.
her går det mest av dette foret når de får tørrfor( kan man kalle det tørrfor?).

selskapssuppa liker dette veldig godt. alt fra reker, kuhli, gurami, tetra, ancistrus, ciklider etc.

blir bløtere i vann, men løser seg ikke opp. Har noen sjokolademaller oppi der også til oppbevaring ei lita stund nå. de kommer aldri frem ved foring. men når jeg gir dette forter de seg fram og støvsuger virkelig bunnen med enorm iver.

http://www.zooutsalget.no/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=206
Sjura
her går det mest av dette foret når de får tørrfor( kan man kalle det tørrfor?). selskapssuppa liker dette veldig godt. alt fra reker, kuhli, gurami, tetra, ancistrus, ciklider etc. blir bløtere i vann, men løser seg ikke opp. Har noen sjokolademaller oppi der også til oppbevaring ei lita stund nå. de kommer aldri frem ved foring. men når jeg gir dette forter de seg fram og støvsuger virkelig bunnen med enorm iver. http://www.zooutsalget.no/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=206

Takk.
Tror jeg bare må spre fôret litt mer i karet og se om det ikke holder med alle de sortene jeg allerede har. Har jo det meste som nevnes av fôr her. Skal begynne og putte tabelettene litt mer spredt i karet istedet for og bare slippe de ned på sanda.
Og fór gjerne etter at lyset er slukket hvis du ikke allerede gjør det
Rita Revestrek
Og fór gjerne etter at lyset er slukket hvis du ikke allerede gjør det :)

Hiver alltid noe oppi til mallene etter lyset går av ja.
Jeg har oppdrett på L134 og de største begynner nå å nærme seg den størrelsen som er på dine, og mine er knappe 8 måneder gamle.

Jeg fôrer mine opp i eget yngelkar og de får mat et par ganger om dagen. De får hovedsakelig proteinholdig fôr, men også vegetabilsk. Jeg gir dem Tetra TabiMin, Tetra Discus, JBL NovoTab, Tertra PlecoMin , JBL NovoFect og meitemarks-sticks.

Kanskje du kan øke mengden med proteinfôr, så slipper mallene og coryene å konkurrere om maten
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap