Sand i mallekar?

har en gjeng med L-204.
det er masse røtter og skiferhuler i det karet.
jeg har nå sand i karet og det jeg lurer på er om det strengt tatt er nødvendig med den grusen ?

L-204 griser masse når de spiser så det hadde blitt mye lettere og holde karet rent uten grusen..
Inaktiv bruker
Sand går helt fint
Min erfaring er at bortimot alle fisker klarer seg godt med sand, mens ikke alle gjør det samme med grus. Og det er mye enklere å holde rent, som du sier. Så jeg tror ikke du trenger å bytte til grus.
Det er ikke nødvendig med hverken grus eller sand til 204'ene, vil tro det er viktigere med mye forskjellig trevirke til dem. Mye lettere å holde dem uten bunnlag mht renhold. Hvis målet er å få oppdrett på dem så bør du ta deg en tur innom Planet Catfish, der er det en aktiv tråd ang oppdrett og det nevnes at disse all h store trehuler, denne mallen blir jo rimelig stor som utvokst.

Her er link til en av trådene på PC.

er ofte inne på planet catfish og ser litt..
hadde vært morro å fått til oppdrett på L-204, men synes bare de er fine..
men tiden får vise...
er litt spredt aldersforskjell og størrelse på fiskene mine..
har vel et par stk som er godt voksne.
å vet at det er begge kjønn i karet så allt er jo mulig..

blir nok å satse på å ikke ha noe grus eller sand.
masse røtter og en grønnplante eller to tenker jeg holder..
Hva med brent leire (coops kattesand) som bunnsubstrat?
Dette er lett å slamsuge og brukes i plantekar med stort hell.
Her er en norsk tråd om emnet:coop kattesand som bunnsubstrat

Jeg har sett et akvarieanlegg satt opp uten filter eller noen ting kun kar, lys og planter. Med et tjukt lag leirklumper i bunnen og fiskene trivdes og ynglet som bare det. I alle mine kar går det fisk som siler sanda ellers hadde jeg nok hatt slikt bunnsubstrat jeg også.

Hilsen Ola
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap