Golden nugget

Ser i fiskebasen at det er 4 forskjellige varianter/nummre på golden nugget, men jeg leser og leser og det står at den ene er en ung versjon av den andre ogsåvidre.
Er det 4 forskjellige eller er di en og samme fisk med forskjellige nummre?
L018 og L085 er to sider av samme sak; voksen og ung. L-maller kan forandre seg mye fra yngeldrakt til voksne tegninger, så det er ikke så rart man har tatt feil og gitt to ulike L-nr til samme art da arten var nyoppdaget.

Nå skal hverken L018 eller L085 brukes lenger da, siden Golden Nugget faktisk har fått et vitenskaplig navn; Baryancistrus xanthellus.

Sånn jeg forstår det, er det kun to L-nummer igjen på Golden Nugget lignende maller og det er variantene som kalles L081 og L177.De to har ikke fått noe vitenskaplig navn ser det ut til, og gjenstår derfor med L-nummer. Iflg. fiskebasen gjelder den nummeret fremdeles fordi :

"Det er iflg Planet Catfish tre varianter av L081. Én variant som er vanskelig å holde i live over lengre tid, mens det er to andre som er mer hardføre. De variantene som er mer hardføre har visstnok mindre prikker (størrelse sammenlignet med andre like store fisk).

L-081 lever lenger sør i Xingu en L-018/L-085.
Den har små og litt lysere prikker. L-177 lever enda lenger sør. "

L-nummer systemet er ikke feilfritt, og det blir veldig forvirrende hvis man har tildelt nyoppdagete arter L-nummer flere ganger, som senere viser seg å være samme art. Da henger gjerne L-nummerne ved i årevis, og øker forvirringen.

Sånn som jeg ville antatt det hang sammen, så er alle L081 samme art men med lokale variasjoner i tegninger, da de lever på forskjellige strekninger av samme elv. Noen sør og noen nord i elva.
okei.

Jeg har 4stk som jeg egentlig bare vil stadfeste hva er fornoe, og to av di har mindre prikker en di to andre, kjøpte di sammtidig under samme navn, derfor jeg stusser. hehe

Hvis jeg skal gå ut ifra det der da så er to av di L-081 og er mere hardfør enn di to andre (mest sannsynelig L-018)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap