Ny snasen l-malle – chaetostoma sp. l457

Da har vi fått på plass en gruppe med en ny snasen malle, Chaetostoma sp. L457 som er relativt ny på markedet. De første eksemplarene dukket opp i Tyskland rundt mars 2011. Fredag forrige klarte HaakonH og få inn en gruppe på ti stk via butikken han jobber i… De fleste ser ut til å være voksne/
unge voksne så det er jo en skikkelig bonus for oss siden vi håper å få lek på disse med tiden.

Relativt bleike i posene når de ble levert, litt kommunegrå som så veldig mange Chaetostoma varianter ofte er. Men da de kom oppi et godt innredet kar med god sirkulasjon (2000 l/t) og skikkelig oksygentilførsel da kom fargene fram…

Nå etter nesten én uke i nye hjemmet sitt så ser det ut til at de fleste av dem har begynt å ta til seg fôr i forskjellige former, takker være litt hjelp fra Planet Catfish så blir det kjøtt- og plantebasert fôring fremover i håp om at alle tar til seg føde, noe som kan være vanskelig for noen av disse i fangenskap.

Er ellers en utrolig dagaktiv malle, noen timer etter lyset er slått på begynner de å farte rundt omkring i karet. Den største av dem har allerede okkupert ene skiferhulen og jager de andre bort så snart de nærmer seg…

Hvis dere kommer over denne i den lokale sjappen så sørg for å benytt sjangsen - artig med mallekar i stuen som faktisk har litt liv i seg.

[External Image]
Gratulerer med en nydelig malle, Lars!

Chaetostoma er en meget interessant slekt, og akkurat denne var spesielt fin. Drett i vei!

Holder du dem i vanlig romtemperatur; rundt 22 grader?
Prøver å holde tempe nede på 23-24 grader, men det er litt vanskelig på kvelden når vi fyrer i stuen. Blir vel å rigge til vifteavkjøling om jeg ikke klarer å holde tempen tilstrekkelig lav. Blir litt utfordrende å holde tempen nede da jeg og madammen liker å ha det godt og varmt innendørs, noe som er utmerket for Hypancistrusene mine… Får ta hyppige kaldtvannsbytter som kveldstrim - det blir jo en bonus da alle Chaetostomaer er latterlig sensitiv på dårlig vannkvalitet.

Ser at andre Chaetostoma arter er drettet i 25 grader i "tørketiden", men til daglig bør ligge noen grader lavere. Håper dette kan funke på denne varianten også.
Det var en artig og utfordrende art du har fått i huset, Lars Blir spennende fremover. Håper du får dem til å tilpasse seg alle sammen, og det ser jo bra ut hittil.

Hvor store er de?
De vi fikk tak i er 6-8 cm store altså teoretisk sett er dette voksne individer med tanke på at de største som ble importert til Tyskland i fjor var max 8 cm og veldig mange Chaetostoma arter ligger jo rundt 8-10 cm i størrelse.

Noen nevner at fargeintensitet skiller kjønn på disse, hvis det stemmer så er begge kjønn representyert i denne gruppen. Og det er de største som har kraftigst farge og den abslutt største har antydning tïl orange på haletuppen - ikke like fremtredende som på bildene hos l-welse.com
Der var den fine bilder, ja - som viser det karakteristiske med denne mallen; flatt, stort hode med stor sugemunnn.
En flott malle, men for de litt mer spesielle, kanskje Men nå er jo ikke denne vanligvis lett tilgengelig for enhver heller

Leste i Back to Nature at Chaetostoma hanner også skulle ha lengre og bredere hode enn hoa, og en kraftigere kant rundt snuten.
Det tror jeg stemmer for de største mine er betraktelig bredere i hodepartiet enn de mindre som er lysere i fargen.

Er nok ikke en veldig dagligdags malle dette, men det dukker til stadighet opp nye Chaetostoma arter på listene. Ulempen er jo at de ofte kommer som "Chaetostoma mix" og hvem vet hva man da får. Chaetostoma jo en ganske "ny" slekt sammenlignet med de vi vanligvis får tak i.
Chaetostoma sp. "Tiger" - dette er den største i gruppen min, 8cm og god og feit som må bety at de er fornøyd med maten de blir servert.
[External Image]

Nå er ekstern kjøler bestilt fra Tyskland så den ankommer kanskje til uken, vi har det rett og slett for varmt i stuen vår for disse her som vil ha 20-24 grader. Skal de gjøres så skal det gjøres skikkelig.

Lesestoff fra Glaser: Three new Chaetostoma from Peru!
Lars Jamne
Nå er ekstern kjøler bestilt

Interessant! Kan du gi nærmere info om denne?
Inaktiv bruker
Lars Jamne
Chaetostoma sp. "Tiger" - dette er den største i gruppen min, 8cm og god og feit som må bety at de er fornøyd med maten de blir servert.

For en flott fisk. Hadde vert kult å hatt så fine fisker.
Ble en kjøler fra Aqua Medic, gikk for Titan 150 modellen - er jo bare snakk om noen par grader den skal få karet ned største delen av året og 4-5 grader noen få dager/uker i året. Kunne nok klart meg med et viftesystem - men da måtte jeg hatt kar uten heldekkende topp og det ser ikke bra ut i stuen siden.

[External Image]
Her er en videosnutt av gjengen, tar litt tid før de varmer opp. De er fortsatt litt sky når vi beveger oss rett foran karet, og de likte ikke at kamerat kom der - men det glemte de etter noen minutter. Kvaliteten er ikke den beste, men men...

<embed src="http://www.youtube.com/v/xXSsd9YPTJA?version=3&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap