Lek eller uenigheter?

jeg hadde oppi Ancistrus hannen min oppi Malawi karet sist tirsdag, samtidlig som jeg tok oppi 2stk borleyi redfin og 3stk strigatus. i går kveld ca kl 22.00 kom vi hjem med 7 nye fisker å da tenkte jeg jeg kunne ta over Ancistrus hunnen min samtidig da det blir minder hakking på henne når det er en del nye fisker oppi der.

men ja, så at når jeg slapp neddi hua så for hunn rett bort til hula til hannen. hannen lå utenfor hula rett ved siden av hunnen noe som er det første gangen jeg har sett mellom disse da hannen altid fyker etter hunnene hvis de kommer for nær hulen hans. hannen la deg på bunnen av hulen (på magen) og rygget seg innover helt inn i hula. da ser jeg at hunnen prøver å komme seg inn i hulen, hun kommer seg liksom halveis inn når hun pluttselig liksom blir dyttet ut igjen. også prøver hunn på nytt å komme seg inn og til slutt kommer huun seg innen for hannen( altså hunnen likker innerst i hulen og hannen rett foran hunnen). og ser at hannen liksom holder hunnen fast hunnen så hun ikke kommer seg ut. men når jeg lyser inn i hula med lommelykten ser jeg at begge to ligger med piggene på siden av munnen rett ut, men ser også at hannen vifter men buk finnene.

ha kan dette være?
lek eller uenigheter om hula?

bare å spørre om det er noe dere lurer på angåene adferd.
Hei.

For det første, dette er mest sannsynlig lek. Men samtidig gjør du noe som ikke er helt bra å gjøre. Du krysser arter, da hunnen din er en albino mens hannen din er en vanlig Ancistrus Sp Oppdrett. Avkommene vil være en blanding, og disse bør man ihvertfall ikke selge videre.

Anbefaler deg å skaffe deg enten en Albino-han eller en Sp. Opprett-hun, slik at du vil få "rene" avkom.
iTetra
Hei. For det første, dette er mest sannsynlig lek. Men samtidig gjør du noe som ikke er helt bra å gjøre. Du krysser arter, da hunnen din er en albino mens hannen din er en vanlig Ancistrus Sp Oppdrett. Avkommene vil være en blanding, og disse bør man ihvertfall ikke selge videre. Anbefaler deg å skaffe deg enten en Albino-han eller en Sp. Opprett-hun, slik at du vil få "rene" avkom.

takk for svar
har snakket med noen andre også angående avl med 1 albino og en "vanlig". de sa at ynglene blir ca halvt om halvt med albino og "vanlig" farge. men om det blir kryssminger så kan jo ikke det ha noe å si fordi hannen er en vanlig farget(altså brun) ancistrus 'oppdrettsvariant' og hunnen er en albino av ancistrus 'oppdrettsvariant', så det er jo samme sort???

men har en hunne av vanlig SP. oppdrettsvariant, men hannen er ikke intr i henne.
og vet ikke om det er noen vits i å få tak i en albino hanne, da jeg ikke har noen plass og sette den ene hannen. evnt, tror du noen ville byttet en hunne eller en hanne(voksne eksemplarer) av SP. oppdrettsvariant i en voksen albino evnt. byttet begge mot en voksen albino hanne?
Dette er ikke krysning av arter, men videreføring av en genfeil (albinisme). Har ikke veldig mye kunnskap om dette, men vil i utgangspunktet ikke anbefale det.
ok
jeg er også ny med dette så har litt spørsmål.
hvorfor anbefales det ikke å avle videre på albinisme?

jeg selv da synes albinoene er finere enn den vanlige SP. oppdrettsvariantene.
men som sakt oppenfor, hvorfor anbefales de ikke å avle frem albinisme???
Inaktiv bruker
da ville jeg heller valgt L144 som er den ekte gule Ancistrus og den har sorte øyne.
Albino Ancistrus blir ofte solgt som L144 men er ikke den samme. Derfor er det ikke lurt å avle på Albino Ancistrus.
ja, vet det, men planen var å avle på malawi ikke ancistrus
grunnen til at jeg lurte på dette var fordi disse to bor sammen i malawi karet....
og da orker jeg ikke kjøpe meg andre fiske når det ikke er meningen og avle på de og jeg har bunnmaller fra før av
guramijenta
ok;) jeg er også ny med dette så har litt spørsmål. hvorfor anbefales det ikke å avle videre på [I]albinisme[/I]? jeg selv da synes albinoene er finere enn den vanlige SP. oppdrettsvariantene. men som sakt oppenfor, hvorfor anbefales de ikke å avle frem [I]albinisme[/I]???

Vi fraråder ikke å avle på albino-ancistrus. Dette er det mange som gjør, men da blir dette gjort av lekspar hvor begge fiskene er albino.

Har ikke albino selv, og det er mange som har mye mer kunnskaper om dette enn meg. Mulig jeg tar feil, men man anser vel egentlig albino som en egen "art" av Ancistrus, på lik linje som Super Rot. For å få "rene" fisker av hver art, så bør man unngå å ha kjønnsmodne fisker av de ulike artene i samme kar.

F.eks L144 er jo også en Ancistrus-art, og denne ville også krysse seg med både albino, Super Rot og den vanlige brune.
Albino er ikke egen art. Bare å blande ivei med vanlig farget ancistrus, for dette er det samme. Dersom hannen din ikke har gen for albinisme, så vil alle ynglene bli brune. Har han dette genet, så vil du få ca halvt om halvt på ynglene. Ungene må altså få albino-genet fra begge foreldrene for å bli albinoer selv.

At mange ikke har sansen for albino-varianter er en annen sak...
ok, takk for svar alle sammen

ha en fin dag
Jeg har ingenting imot albinovarianter (har en albinoancistrus selv, som jeg syns er veldig fin), men er litt betenkt når det kommer til ukontrollert spredning av albinogenet. For selv om ikke avkommet nødvendigvis blir albinoer, vil samtlige bli bærere av albinogenet. Skal jeg dra dette veldig langt, kan vanlig, brun ancistrus til slutt bli sjeldnere og sjeldnere. Nå skal jeg ikke overdramatisere noe som helst, og ser ikke på det som noen krise i det hele tatt om guramijenta får et par kull med ancistruser som er bærere av genet.
Den brune varianten blir jo ikke sjeldnere av at albinoer får parre seg. Nå kan man jo argumentere med at albino-tilstanden er en sykdom, og at det er dumt å spre dette, men i så fall kan det vel heller ikke forsvares å avle på to ablinoer. Synes det er helt greit at du har disse sammen. Hvis du vil ha ditt helt på det tørre kan du jo informere eventuelle kjøpere av yngel om at de bærer på albino-genet.
ja, skal selfølgelig informere kjøpere om at de bærer albino-genet , hvei det blir noe ut av leken da
Aasgaard
Den brune varianten blir jo ikke sjeldnere av at albinoer får parre seg.

Kanskje ikke i antall, men en får flere brune bærere av albinogenet. Altså blir det større risiko for albinoer selv med to brune, og dermed vanskeligere å drette frem brune. Men nå har jeg bidratt med alt jeg vet (eller mener, haha), og sjekker ut ->
hel selv funnet ut at det var lek nå
egg i hula
Inaktiv bruker
trykker på liker knappen og roper Grattis! snakker om kjærlighet ved første blikk! :P
ja, det kan mann si:P
nå er de igang med en ny runde egglegging

video av at hannen passe eggan

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap