- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- L144 med svarte flekker
L144 med svarte flekker
Jeg kjøpte noen L144 for litt siden (fra noen som virker seriøse/dyktige her på akvaforum) som nå er blitt ca 6-7 cm, og de har fått svarte flekker på kroppen og på halefinnen.
Jeg lurer på om det er noe man må regne med på denne rasen, siden den opprinnelig er avlet frem fra ancistrus sp? Er det vanlig å få L 144 med flekker på i et kull?
Det er absolutt ikke pent!
Føler meg litt lurt liksom?
Jeg lurer på om det er noe man må regne med på denne rasen, siden den opprinnelig er avlet frem fra ancistrus sp? Er det vanlig å få L 144 med flekker på i et kull?
Det er absolutt ikke pent!
Føler meg litt lurt liksom?
Postet 16.05.12 kl 22:37
Inaktiv bruker

Har den røde øyne? Bilder?
Postet 16.05.12 kl 22:40
Postet 16.05.12 kl 22:58
Postet 16.05.12 kl 22:59
Mange teorier/meninger om dette...
Innavl...
"Naturlige" pigmentflekker som kan komme på enkelte yngel innimellom....
Vitaminmangel (husker ikke hvilket vitamin)
Ofte syns ikke disse flekkene før yngelen har nlitt 4-5cm +....
Jeg har hatt noen slike individer selv, enkelte av de utviklet ikke flekkene før i omtrent voksen alder.
Innavl...
"Naturlige" pigmentflekker som kan komme på enkelte yngel innimellom....
Vitaminmangel (husker ikke hvilket vitamin)
Ofte syns ikke disse flekkene før yngelen har nlitt 4-5cm +....
Jeg har hatt noen slike individer selv, enkelte av de utviklet ikke flekkene før i omtrent voksen alder.
Postet 17.05.12 kl 00:13
Postet 17.05.12 kl 01:23
Det er ikke uvanlig med disse flekkene på L-144. Det kommer av at det har vært avlet inn andre arter i denne "fiskearten". Jeg skriver fiskearten i klammer, da det ikke finnes noen L-144 som er en rein art lenger. Alle L-144 har gener fra de innblandete artene. Så disse fiskene har sjansen til å få flekker av farge som opprinnelig kommer fra en annen art. Du har ikke blitt lurt.
De kan også vokse ganske ujevnt, som du selv har oppdaget. Jeg tror det er ganske vanlig for sugemaller.
De kan også vokse ganske ujevnt, som du selv har oppdaget. Jeg tror det er ganske vanlig for sugemaller.
Postet 17.05.12 kl 02:44
Postet 17.05.12 kl 11:07
Jeg er inneforstått med at det vil være uheldig å avle på disse med flekker. Jeg hadde uansett ikke tenkt avle på dem, men det er irriterende med de flekkene allikevel.
Den ene er mer knallgul enn den andre. Veldig pent med den gulfargen når den er skikkelig knallgul.
Men, jeg har sett L144 som er blekere i fargen, og har lurt på hvorfor noen er blekere og andre igjen er mer knallgule. Kan det ha noe med fiskens trivsel å gjøre, dominans etc?
Den ene er mer knallgul enn den andre. Veldig pent med den gulfargen når den er skikkelig knallgul.
Men, jeg har sett L144 som er blekere i fargen, og har lurt på hvorfor noen er blekere og andre igjen er mer knallgule. Kan det ha noe med fiskens trivsel å gjøre, dominans etc?
Postet 19.05.12 kl 21:46