L-144 yngel trenger litt råd og tips

jeg lurer på om det er en spesiel teknik for og ungå og få så mye frafall fra Yngel? dette er 2 gang jeg får yngel på L-144 paret mitt, men problemet er at 1 gang jeg fikk yngel på det så fikk jeg først frafall på mange før di kom ut av hulen.(vil tippe det var mellom 40-50 små i hulen). så kom det ut ca 15 stk som overlevde. jeg har hørt mye om at jeg må passe på vanntemperaturen når du bytter vann i akvarium med yngel så jeg lot vanne jeg skulle ha oppi yngel karet stå i romtemperatur i 2 dager før jeg heiv det over i karet. da døde ca 5 stk noen dager etter(vett ikke om det var grunnet vannbytte), så etter det så døde 1 etter 1 yngel og til slutt var det ikke mer igjen av dem så mitt spørsmål er. Er det noen her inne som har tips og triks om hvordan du ungår så mye frafall fra yngel? hvor ofte bør jeg bytte vann i yngel kar? har hørt så veldig mye at nå vil jeg helst ha råd fra noen som kan dette

Akvariumet jeg har L-144 paret mitt er et Juwel 54L med orginal pumpen, har 3 huler, biltema sand,røtter,planter

i karet er det:

L-144 par
3 Corydoras
10 Kirsebærreker

setter veldig stor pris på tilbakemelding
Bruker du vann fra varmtvannstanken til temperering? Yngel kan reagere på det, da det finnes mye gruff i en varmtvannstank...
Bruker vann rett fra springen
Kanskje for kaldt?

En annen ting, har du kjøpt paret sammen? Er de søsken? Første tegnet på innavl er dårlig helse og fruktbarhet.
Det e ikke søsken. Og di har gått sammen i noen år
Siden du har tatt hensyn til vanntemperatur under vannbyttene vil jeg tro de har fått for lite mat og sultet i hjel. Yngel er veldig ømfintlige, og de må ha mye tilgang på mat.
Hva anbefaler du at jeg mater di med ? Ha agurk liggende Over natta ?
Ancistrus-yngel bør hovedsakelig få grønne malletabletter, og grønnsaker som noe ekstra.

Det at yngelen dør i hulen er ikke på grunn av for lite mat. Årsaken kan være oksygenmangel eller nitrittforgiftning. Gir filteret nok bevegelse vannoverflaten? Har du målt nitritt?
Pumpå er oppgradert til 100 l pumpe. Nittrit og det e veldig Low bør eg ha luftpumpe og ?
Hva er 100 L pumpe og veldig Low? Nitritt må være null. Yngel er svært ømfintlig for dårlige vannverdier. Det skal være tilstrekkelig med god bevegelse i vannoverflaten, og lutfpumpe er ikke nødvendig.

Karet ditt på 54 liter er etter min mening alt for lite til et L144 par. Når du i tillegg får opp mot 50 yngel vil det bli svært vanskelig å holde gode vannverdier.
når vile du ha hevet oppi mat til yngelet? når det kommer ut av hulå eller nå med ein gang?
Yngelen holder seg inni hulen så lenge de har plommesekk, og da trenger de ingen mat. Når plommesekken er oppbrukt kommer de ut, og begynner å ta til seg føde.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap