Første gang med ancistrus og egg - tips og råd?

Jeg oppdaget noe veldig overraskende for knapt en time siden - den ene algeeteren min (mest sannsylig en ancistrus etter alt jeg kan dømme) passer på egg i et hult slott jeg har i akvariet. Ikke akkurat hva jeg hadde ventet - ikke så snart, med tanke på at jeg tok over akvariet sist tirsdag! Oppdrett av maller var det siste jeg tenkte på da jeg plukket det opp.

Siden jeg er nybegynner med akvarium og dermed også ny på dette med yngel osv, vil jeg gjerne ha tips og råd. Akvariet er en 60l med ph på 7.5 eller underkanten, gj.snittstemperatur på 25°. God strøm fra filter og pumpe. Såvidt jeg forstår det skal jeg la eggene bli i hulen med hannen. Men jeg regner med at de snart må i ynglekasse i og med jeg også har en praktbotia i karet (ja, jeg er fullt klar over at 60l er altfor lite for en praktbotia, er på utkikk etter større kar eller nytt hjem til den). Den kan vel finne på å spise yngelen... oppdrett er ikke planen min, men jeg vil likevel at i alle fall noen av de nye små skal overleve :P

Så, har dere noen supre råd ang. beste "overlevelsesstrategi", hva bør jeg fore yngelen med - faktisk, bare fortell alt dere tror jeg har nytte av, jeg står egentlig på bar grunn her. Alt jeg vet er at hvis jeg flytter eggene over i en ynglekasse nå bør jeg sørge for fin strøm gjennom den og masse oksygen. That's about it. Så hiv på!

Tusen takk for svar!
Gratulerer med ancistrusene! Gi deg selv en klapp på skulderen, når du har fått de til å leke

Jeg lar mine ancistrus vokse opp i akvariet, og det har gått bra med praktbotia. Bare ha godt med gjemmeplasser! Noe frafall blir det med botia i samme kar, men de sterkeste og smarteste yngelen overlever La de bli i hulen til far kaster de ut, deretter lever de på alger noen uker. Når de har blitt litt større mater jeg mine med lett kokt squash eller agurk Det går oftest noen ganger med mating før yngelen skjønner at grønnsakene er mat. Ellers steller de seg selv
hei!
så gøy med ancistrusene selv har jeg ikke veldig mye erfaring med ancistrusyngel, men jeg har dårlig erfaring med å prøve å ta de ut av hulen, begge gangene jeg prøvde ble det mugg på eggene. men hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje flyttet de andre fiskene om du har plass noe annet sted !

lykke til!
Det beste er å eggene være ilag med faren, han er flittig til å fjerne mugg, og passe på eggene. Jeg bruker å ta ut yngelen når de kommer ut av hulen, for mine har hatt problemer med å finne nok mat, og derfor har de kullene som har vært nedi karet bare forsvunnet.

jeg putter de oppi en yngelkasse der det er en liten bit av en rot oppi. Der har de tilgang på agurk og div andre grønnsaker til alle døgnets tider.

ett par ganger i uken får mine litt flakfôr bare pga vitaminene ol som er i det, men holder meg egentlig unna flak mest mulig.

Og når denår en størrelse på rundt 3 cm, putter jeg i en 20liter der dem går med annen yngel.

Overlevelse prosenten på ancistrusyngelen min fra jeg fanger de til de blir rundt 5-6 cm er oppimot 80 % (ca 50 yngel pr kull)

Da far begynte å slippe ut barna, flyttet vi far hule og yngel over i et 26L yngelekar. Vi la håven over hele inngangen til hula; og løftet rett over kanten Gikk bare bra, ette r noen dager flyttet far og hule tilbake til storkaret. Yngelen trives godt, spiser squash og malle tabletter. De første 14 dagene knuste jeg tabelettene, men nå går de løs på hele tabl. Ser ut som jeg har berget alle, til tross for at dette var første gangen jeg har fått ancistrusyngel. Lykke til
Yngelen har kommet ut av hulen for en del uker siden. Faren holder seg fortsatt for det meste i hulen, men tar seg en tur ut en gang i blant.

Vi flyttet moren til det nye karet vårt på 240l, så vi ikke får noen nye egg i 60literen da det skal "bygges om" når yngelen er stor nok til å flytte.

Det ser ut til at de fleste har overlevd så langt. Det er masse liv overalt i akvariet, og de får servert salat. Ellers er de på ruten eller roten hovedsakelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap