Spørsmål ang l129 og ancistrus sp.

Har planer om å skaffe meg en sugeknott til 63l min og har tittet litt rundt om på div malle arter og hvor store akvarium de krever. Falt helt for L-129.

Så spørsmålet mitt er da...
Hvorfor skal Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ som blir 15cm ha minimum 60l mens L-129 som blir 7cm ha 120l? Burde det ikke være omvendt?

I 190l min har jeg 1 Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´, men vurderer å skaffe meg evt 1 til av denne å ha i 190l og 1 L-129 i 63l om det passer. Hvis ikke har jeg også vurdert å flytte Ancistrus sp. over til 63l og skaffe 2 L-129 til 190l.
Noen som har noen forslag til hva, hvem og hvor passer best?
Begge arter går helt fint å holde i en 63-liter, så sant det bare er noen få.

Personlig ville eg hatt et par Ancistrus i 63-literen, og Hypancistrus debilittera i 190-literen. Dersom du holder rundt 6 stk er det veldig stor sjanse for å ha begge kjønn. Arten blir større enn 7 cm, men ikke så veldig mye.
Siden du kaller den en sugeknott; du vet at den ikke er en algespiser?
Fikk vite av dyrebutikken at dem spiser alger så derfor kjøpte jeg den, men jeg syns den gjør en dårlig jobb så jeg skaffet meg 12 Otto'r (Otocinclus vestitus) samt 4 SAE i 190l da jeg fikk rødalger etter å ha kjøpt private planter. Disse SAE'ene er ganske små nå, men gjør en fantastisk jobb.

I 63l har jeg 9 Otto'r + 10 neontetra og 9 Sort tetra.
Tips til neste gang du kjøper fisk, heter den Hypancistrus så spiser en ikke alger og trenger kjøttbasert for som f.eks frossen artemia, Discus Bits og TabiMin... Sjekk også på nettet info on fisk før du tar det en butikkselger sier som god fisk.

Stoler man på selgere i en bilbutikk eller på Elkjøp? Svarest er ganske enkelt NEI. Så hvorfor skal man blindt stole på Zoo-butikk selgere? Selgerens jobb er å skaffe butikken mest mulig penger i kassen slik at butikken overlever - enkelt og greit.
Har fått erfare det ja Lars
Syns bare den L-129 var så vakker.

Noen som evt har forslag til andre maller?
En gruppe Ancistrus claro i 63-literen. Arten er kjempefin, og passer ypperlig i mindre kar.

I 190-literen kan du holde "vanlig" Ancistrus.
Da du sier gruppe, hvor mange mener du da?
Skal sjekke om jeg finner noen som har den hvis ikke går jeg for L-144 og oppdrettsverianten.
Hold også øynene åpne for Ancistrus sp. "Rio Paraguay" som også er en liten og nett Ancistrus art som passer perfekt i en 63l. En trio hadde gjort susen... De vi har nå er vel 6-7 cm eks hale...

Ancistrus sp. "Rio Paraguay" hann
[External Image]

Ancistrus sp. "Rio Paraguay" hunn
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap