Ancistrus sp.

Hei så litt gjennom men fant ikke noe nyttig så jeg spør bare her, Har tenkt og begynne oppdrett med ancistrus. Når er de kjønssmodne? kan en albino og en vanlig ha yngel i lag? noen spesielle forhold etc?
Gard Johansen
kan en albino og en vanlig ha yngel i lag?

Ja, det kan de fint ha. Det er samme art, bare forskjellig farge. Man får vanligvis kull som er kanskje fifty/fifty vanlig farge og albino ut av en slik fargeblanding hos foreldrene. Iallefall var det stort sett alltid det jeg fikk i kullene når en av mine albino-hunner hadde seg med en brun, vanlig hann

Etter-redigert:
med fifty/fifty på avkommet mener jeg altså IKKE at ungene er to-farget Men at ca halvparten av ungene i et kull da er albinofarget, og den andre halvparten normalfarget brune. Sånn ca. Jeg synes kanskje de brune var littegrann i flertall i kullene noen ganger, uten at jeg satte meg ned og håndtelte dem da...
Ok takk for svar, begynte og lure når du sa at det var fifty/fifty, trodde de var gule med flekker på eller omvendt :P
Bra jeg korrigerte inn litt mer tekst der da, så det ikke ble misforståelser

Det forekommer likevel en sjelden gang at L144 (som pr i dag er nesten det samme som Ancistrus sp. Oppdrettsvarianten da de er krysset i fortiden) kan ha en brun flekk på kroppen, men det er ikke ofte man ser en sånn tofarget yngel. Av alle Ancistruskullene jeg har hatt, har jeg kun sett det en eller to ganger tror jeg. Og den ene gangen vokste yngelen av seg den brune flekken igjen med alderen, dvs flekken ble rett og slett borte.

Her er Flekkulf, en tofarget L144 Ancistrus

[External Image]
Artig kar det der. albinoen min har visst en liten svart flekk på halen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap