L-168 kontra l-052 på midtun zoo i bergen (begge butikkene)

Har besøkt Midtun Zoo i Bergen med jevne mellomrom for å se etter flotte L-maller. Kjøpte, for en tid tilbake, det jeg trodde var en L-168, men etter endel søk og korrespondanse med drettere som har denne fisken, viste det seg at den jeg hadde kjøpt, mest sannsynligt var en L-052. Jeg har ved flere anledninger spurt begge Midtun Zoo butikkene om dette var "ekte" L168'er, og fikk til svar at de kjøpte dem av en profesjonell dretter og at dette var 168'er, men at det var vannskelig å se forskjell på L-168 og L-052.
Er det noen som har peiling på disse mallene og som bor i Bergen, som kunne tatt en kikk på de som de selger som L-168?
Den jeg kjøpte kan få gode, skarpe tegninger når den er på lys sandbunn, men den blir ikke like skarpe/reine i fargene som de L-168 jeg har sett på nett og i bøker.
Etter som jeg har skjønt, så vil en ekte L-168 omtrent ikke bli "blass", selv når den er en smule stresset, mens L-052 derimot, vil gå ifra grå-svart til bie-mønster dog ikke med samme solide sorte fargen på stripene sine. Min blir sort og gul, men det sorte er ikke "perfekt" slik som f.eks L-134 og de som jeg mener er ekte L-168.
Hva er prisforskjellen på disse to fiskene (L-168 og L-052)? Har jeg blitt "lurt" til å kjøpe en "billig-variant" (L-052) i tro om at det var en ekte L-168?
Dette er viktigt for meg, da jeg ønsker flere av disse (L-168), men vill absolutt ikke blande de to i sammen slik at kryssing forekommer og de fine 168-genene blir spedd ut med en "copy-cat".
Setter stor pris på om noen kunne ta en kikk på de som de selger og bekrefte om dette er virkelig L-168, eller som jeg mistenker, L-052.
Jeg må samtidig påpeke at Midtun Zoo i Åsane er min favoritt butikk for kjøp av fisk i Bergensområdet da de har som regel god peiling, men i denne saken er jeg litt usikker og jeg kommer ikke noe nærmere sanheten ved å snakke med dem for det har jeg prøvd og de står på sitt ang. L-168'ene sine selv om jeg mener noe annet. Så, dette er mest for å unngå å blande disse to artene da jeg ønsker meg en gruppe med ekte L-168'er. =

Setter som alltid stor pris på tilbakemeldinger og svar!
Eg har ikke sett fiskene hos Midtun, så dette blir litt synsing.

L052 er det mye av i markedet, mens det er svært lite L168. Problemet er at man sjelden og aldri finner L052 på fiskelister; de selges som L168.


Moellar
...de kjøpte dem av en profesjonell dretter...

Selger de L168 fra to kilder, eller mener de fra en seriøs leverandør?

Info fra Midtuns fiskeliste:
"L-168 Dekeyseria brachyura VF Colombia 349,-"

L168 kommer fra Brasil. Det er L052 som kommer fra Colombia.
Donald
Info fra Midtuns fiskeliste: "L-168 Dekeyseria brachyura VF Colombia 349,-" L168 kommer fra Brasil. Det er L052 som kommer fra Colombia.


Det sier jo sitt når l-052 kommer fra Colombia og disse er VF fra Colombia...

Hun jeg snakket med på Midtun Zoo (Midtunheia) sa bare at de fikk de fra en profesjonell oppdretter som visstnok skulle ha god greie på disse, men om dette er VF som denne "dretteren" har på lager vet jeg ikke. Om de er drettet av denne personen er det jo iallefall ikke VF...

Men, igjen...Brazil kontra Colombia...sier meg nok om disse "L-168" som de selger.

Da må jeg nok, med tid og stunder, finne meg en kjøper for den jeg har (L-052) og prøve å få tak i "ekte varer" (L-168). Er det noen prisforskjell på disse to artene? Ettersom jeg har fått til svar hos dem, så koster de omtrent det samme... men, når de selger L-052 som L-168, så tar jeg ikke det svaret seriøst.

Takk for svar Donald! =
Var de fiskene du kjøpte "VF" ?

Edit: Hvor store var de? Hjelper sikkert hvis du legger ut et bilde eller 5
Torbjørn Jørgensen
Var de fiskene du kjøpte "VF" ? Edit: Hvor store var de? Hjelper sikkert hvis du legger ut et bilde eller 5 :)


Den ene jeg kjøpte for en tid tilbake var ca. 10-11cm, og jeg er rimelig sikker på at det er en L-052. Ikke lett å få tatt et godt bilde av den når den viser "fulle farger" for den er relativt sky. Om den var VF husker jeg ikke, men det er ikke den jeg har som jeg lurer på, men heller de som de selger nå som L-168. Utfra slik jeg kan se, så er de temmelig lik den jeg allerede har (kjøpt for ca. 5 mnd. siden), men de står fast på at dette er L-168'er. Med tanke på å kjøpe en gruppe med disse, vil jeg være helt sikker på at jeg ikke blander disse to sammen, så kommer uansett til å selge den ene jeg har for så å kjøpe ekte L-168'er dersom jeg skulle komme over en gruppe med disse til overkommelig pris.

I fiskebasen ser min ut som bilde nr. 1 og bilde nr.5 & 6. (de sorte stripene er ikke helt ravnsvarte, men har små "blasse" områder)

Mens bilde nr.2 i fiskebasen (L-052) kan for meg se mer ut slik jeg vil anta at en L-168 ser ut, så det er tydeligvis ikke så lett å skille disse utifra bildene.
Har man både L168 og L052 ved siden av hverandre skal det være lettere å se forskjell på dem, men det er selvsagt langt værre med kun bilder. Disse to artene har veldig lett for å få stressfarger, og det gjør det jo enda vanskeligere å sette rett ID.

Jeg mener L052 har breie, ujevne striper og spraglete farger, mens L168 har glatte, jevne striper og langt finere farger. L168 er rett og slett en flottere fisk

Selv har jeg en leksgruppe med L052 og har solgt en del yngel fra denne. Veldig mange av yngelen har fine linjer og farger, og man skulle nesten tro de var L168. Dette avtar jo eldre yngelen blir, og etter hvert blir trekkene mer typiske som på L052.

Jeg var på en auksjon på Østlandet for litt siden, og der ble det solgt mange poser som var merket som L168, og så langt jeg kunne se mener jeg dette var L052.
Så jeg ser problemet med at forhandlere importerer og selger L168, og så er det dessverre L052


Mine voksne L052.
[External Image]


L052-yngel. Jeg skjønner godt de kan forveksles med L168 når de er små
[External Image]

[External Image]

Moellar
...bilde nr.2 i fiskebasen (L-052) kan for meg se mer ut slik jeg vil anta at en L-168 ser ut...

For meg ser disse fiskene små ut, så eg betviler ikke at det er L052. Men eg vet ikke.

Selv holder eg både L052 og L168, mener eg ihvertfall L168 er kjøpt privat, og de skiller seg markant fra de garanterte L052 eg holder.

Bilde nr. 3 i profilen til L052 på AF ligger også på Planet Catfish, men da under profilen til L168 (bilde 7)
Hmm, bilde #3 i basen her på AF er fra ene karet mitt og dette er definitivt L052 og ikke L168 selv om Planet Catfish har lagt det til der (får sende dem en mail).

Denne gruppen jeg har varierer ekstremt i farge og tydelighet på tegninger fra dag til dag… Hadde jeg fått dette og betalt for L168 hadde jeg blitt skuffet.
Må bare være litt forumtroll her. For i dag så jeg for første gang en ekte L-168. Har hatt L-052 selv før. At noen kan påstå att disse kan forveksles er for meg ubeskrivelig. Kanskje om man strør masse gips på L-168 og myser skikkelig så kan de ligne, L-052 er "møkkete" grålig. L-168 er krystallklar i fargene. Dette er fisk jeg SKAL ha tak i.
Digi
...i dag så jeg for første gang en ekte L-168.

Artig! Bilde av opplevelsen?

Digi
L-052 er "møkkete" grålig. L-168 er krystallklar i fargene.

Det hadde vært lekkert hvis så var tilfelle Eg har hatt flere, også voksne, som var krystallklare i fargene, og flere som ser mer skitne ut, men de var uten tvil alle L052. En L168 ligner ikke engang på et prakteksemplar av L052, så derfor er jeg meget spent på bilder, ja.
Måpa så mye att jeg ikke tenkte på kameraet... Men får tatt ett bilde av de ved senere anledning. Bildet her er derimot meget bra http://www.l-nummers.be/L-nummers.html eller dette: http://www.tropical-aquaworld.com/bilder/l-welse/pages/L%20168%20Zonancistrus%20Pulcher%201.htm
Bildene viser ekte L168, ja
Det finnes noen av dem i Norge, blant annet hos en venninne av meg, men nærmest alt av "L168" i handelen er dessverre L052.
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg hann i leksfarger
Reklame for plussmedlemskap