Noen som kan identifisere kjønn på maccus?

Som tittelen sier: noen som kan identifisere kjønn på L104?
Fra artikkelen "Panaqolus sp. L169 - En fryd for øyet":

"Hannen har kraftigere og lengre gjelleodontoder enn hunnen. Men et sikrere kjønnsskille er hannens tydelige odontoder på bakkroppen. På dette kjennetegnet er kjønnene lette å skille fra hverandre når de er kjønnsmodne. Subdominante hanner kan riktignok være en utfordring å kjønnsbestemme, siden de ikke nødvendigvis utvikler kraftige odontoder. Da er kroppsformen til god hjelp for kjønnsbestemmelse. Sett ovenfra er hannen mer konisk formet enn hunnen, som har en god og rund mageregion. Hannen har også et marginalt bredere hode. Størrelsesmessig er mine hanner noen millimeter større enn hunnene. Dersom du likevel er i tvil om kjønnet på en voksen fisk, kan fiskens skjulested nærmest gi deg fasiten. Hanner vil naturlig trekkes mot huler, mens dette er uvanlig for hunner."
Takk for innspill, Donald. Er hannene mer aggresive enn hunnene? Og mer terroriele?
Ser forreste at klovnene har litt hår på bakkroppen. Ikke mye, men litt, ser litt ut som det glinser i lyset. Tegn på kjønnsmodenhet? Det er også en l104 som har en ganske tjukk mage. Den er ca 5-6 cm. Kan det være egg?
Dersom de har hårete bakkropp er det mest sannsynlig hanner. På mine hadde hannene hårete bakkropp, men hunnene ikke hadde det. Og som Donald skriver er hunnene rundere i kroppen. Du har ikke mulighet til å ta bilde av de?

Pål

Jeg benytter lommelykt og lyser på det enkelte individ for å lettere se odontodene. Odontodene ved gjellelokk er alltid rimelig sikker metode for å kjønnsbestemme. Hannene har et godt "buskas" som avslører.

[External Image]

Denne har korte og er altså en hun.
Kan prøve å få tatt et bilde i morra
Her er en bra artikkel om P. maccus.
Hvis dere ser fra hodet og neover, er det litt hår. Sånn er det med de fleste av mine også. Er dette hanner da?
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap