Ancistrus eller otto sammen med sommerfugl ciklide?

Har noen veldig teretorielle sommerfugl ciklider.
Trenger algespiser til å rydde i karret, går ancistrus eller otto best i lag med de?
Dersom du med "algespiser" mener en Ancistrus, så okkuperer de samme territorium som sommerfuglciklidene gjør i et kar; bunnen. Så da vil det kanskje bli full kræsj mellom de, dersom du satte inn Ancistrus.
Otocinclus, Otto, derimot er mye mer "overalt" og suger seg heller fast i røtter og glass lenger oppe, enn å ligge på bunnen. Etter min mening passer de mye bedre sammen med et par territorielle ciklider. Forhåpentligvis vil ikke ciklideparet bry seg så mye om dem, men dersom de gir seg til å hakke på Ottoene bør du gripe inn. Jeg innbiller meg at Ottoer er ganske vare for stress, og å bli jaget og hakket etter vil nok stresse og skremme dem en del. De tåler ikke allverden.
Otocinclus trives i grupper. De er ikke alene-fisk. Selv om de ikke alltid henger så tett sammen, kan man ofte se en gruppe sitte sugd fast litt spredd rundt på samme trerota, og kvikt flytte seg rundt etter hverandre. De har en eller annen form for kommunikasjon med artsfrender, og liker å henge sammen av og til, det virket sånn på meg iallefall da jeg hadde dem.

Hvor stort akvarium har du?
Det er en 110liter som huser 4 sommerfugl ciklider(som legger egg en gang i uken, for å så spise de) og 9 corydoras duplicares, som skal flytte i neste uke.
Kjøp deg en gruppe på 6-7 Otocinclus. Det skulle passe fint i akvariet ditt.
Husk å tilleggsfôre dem med egnet grøntfôr, da de fort renspiser akvariet for alger og etter det sulter de. Otocinclus kan sulte ihjel faktisk.

Min gruppe med Otocinclus likte veldig godt JBL Pleco Tabs. Det finnes mange typer slike grøntfôrtabletter. Du kan også gi grønnsaker som spinatblad, agurkskive eller squash til dem. Du finner ut av hva akkurat din gruppe liker best. Mine ville ikke røre agurken, merkelig nok... jeg trodde de skulle gå av hengslene og spise rubb og stubb, men neida. Det gjorde de bare når jeg strødde JBL Pleco Tabs på bunnen....
Men dette varierer så kjøp gjerne et par - tre ulike sånne grøntfôrtabletter, så du har noe å tilby dem - variasjon er også fint
Tilfeldig bekjentskap
© mona opland
Reklame for plussmedlemskap