- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Hvor mange ottocincluser?
Hvor mange ottocincluser?
Hei.
Flyttet to gjenlevende ottocinkluser til et nytt akvarium etter at flere har dødd av hets fra annen fisk, krøll med netting i filterinntak og tidvis grumsete vann - det hele grunnet gullguramiers forøkning. Jeg lurer på om de to jeg har flyttet, som sikkert kjenner hverandre fra før, trenger selskap? Har lest at man gjerne skal ha mer enn tre, eller mer enn fire, av ottocinkluser sammen for at de skal ha det bra. Det virker på meg allikevel som om de to jeg har flyttet til et nytt akvarium nå har det veldig bra, selv om de bare er to. Noen som har erfaring med færre enn to ottocinkluser i lag?
Flyttet to gjenlevende ottocinkluser til et nytt akvarium etter at flere har dødd av hets fra annen fisk, krøll med netting i filterinntak og tidvis grumsete vann - det hele grunnet gullguramiers forøkning. Jeg lurer på om de to jeg har flyttet, som sikkert kjenner hverandre fra før, trenger selskap? Har lest at man gjerne skal ha mer enn tre, eller mer enn fire, av ottocinkluser sammen for at de skal ha det bra. Det virker på meg allikevel som om de to jeg har flyttet til et nytt akvarium nå har det veldig bra, selv om de bare er to. Noen som har erfaring med færre enn to ottocinkluser i lag?
Postet 14.03.13 kl 19:06
Det er en fisk som nok trives aller best i grupper. Selv om de ikke henger sammen i tett stim, er de fullstendig klar over hverandres nærvær og man kan se at de "kommuniserer" med hverandre og av og til samles i en spredt klynge på en bestemt del av akvariet (f.eks. samme trerota).
Jeg synes absolutt du skal gi dem flere artsfrender. Det vil de trives bedre med, og føler seg nok mer "hjemme" med flere av sine egne.
Men vær obs på at Otocinclus er notorisk vanskelige å flytte rundt på - de er kjent for å takle det ganske dårlig. Ofte stryker det med en andel av dem når man kjøper en gruppe og slipper dem ut i akvariet sitt hjemme. Uansett hvor lang tid man bruker på akklimatiseringen og samme hvor forsiktig man er, så ser det ut til å skje veldig ofte at noen faller fra pga flytting til nytt miljø. Dette gjelder også i mellom akvarier man har hjemme hos seg - det kan fort skje da også.
Har Ottoene taklet de første par - tre ukene etter flytting uten å stryke med, går det som regel bra. Men en grei anbefaling er; flytt så lite som mulig på dem gjennom livet deres.
Jeg kjøpte Otocinclus cocama en gang, 18 stykker. Nydelige maller Etter noen måneder og noen dumme flyttinger mellom flere av mine egne akvarier, satt jeg igjen med bare 5.... jeg burde ha visst bedre for jeg har jo lest om dette med at de tåler flyttinger dårlig mange ganger på nettet.
Jeg synes absolutt du skal gi dem flere artsfrender. Det vil de trives bedre med, og føler seg nok mer "hjemme" med flere av sine egne.
Men vær obs på at Otocinclus er notorisk vanskelige å flytte rundt på - de er kjent for å takle det ganske dårlig. Ofte stryker det med en andel av dem når man kjøper en gruppe og slipper dem ut i akvariet sitt hjemme. Uansett hvor lang tid man bruker på akklimatiseringen og samme hvor forsiktig man er, så ser det ut til å skje veldig ofte at noen faller fra pga flytting til nytt miljø. Dette gjelder også i mellom akvarier man har hjemme hos seg - det kan fort skje da også.
Har Ottoene taklet de første par - tre ukene etter flytting uten å stryke med, går det som regel bra. Men en grei anbefaling er; flytt så lite som mulig på dem gjennom livet deres.
Jeg kjøpte Otocinclus cocama en gang, 18 stykker. Nydelige maller Etter noen måneder og noen dumme flyttinger mellom flere av mine egne akvarier, satt jeg igjen med bare 5.... jeg burde ha visst bedre for jeg har jo lest om dette med at de tåler flyttinger dårlig mange ganger på nettet.
Postet 14.03.13 kl 21:08
Postet 14.03.13 kl 22:19
Endret: 14.03.13 kl 22:20
TangloppeHumm. Har du erfaring med kun to ottocinkluser i lag?
Nei, jeg ville ikke gjort noe sånt, fordi jeg vet at fisken ikke trives med det. Rett og slett. Hvorfor skal man ha erfaring med det før man "får lov av deg" å svare, så lenge det er en måte å holde fiskearten på som er allment kjent at ikke er bra?
Det virker som du KUN er ute etter svar fra noen som kan forsikre deg om at feilen du gjør, ikke er så farlig likevel, bare kjør på.
Som sagt; det er allment kjent at Otocinclus trives best i grupper, og det var det jeg fortalte deg. Du finner info om dette overalt på nettet. Det er bare å søke, hvis du ikke tror meg.
Når du spør ; "Noen som har erfaring med færre enn to ottocinkluser i lag? " så kan det oppfattes som at du til og med vil holde dem hver for seg/alene ("færre enn to" er èn...) og det er ihvertfall ikke bra for en fisk som er kjent som gruppefisk/flokkfisk. To er også for få for en art som trives i flokk. Like it or leave it.
Som jeg nevnte ovenfor for deg, kan Ottoer vise seg å være litt ømtålige spesielt ved flytting og stresset ved det. Når man vet det, så er det også sannsynlig at mistrivsel også kan føre til at de faller fra over tid - fordi mistrivsel i seg selv gjør at fisken lever under stress.
Postet 15.03.13 kl 16:23
Endret: 15.03.13 kl 16:23
mona oSelv om de ikke henger sammen i tett stim...
Disse stimer ihvertfall
<embed src="http://www.youtube.com/v/ilnitMs1LRk?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 15.03.13 kl 17:09
Oida.
Nei, jeg er ikke ute etter bekreftelse på at det jeg eventuelt gjør feil er riktig, jeg lurer oppriktig på om noen har erfaring med å holde to ottocinkluser i lag. Det kan være greit for dyrebutikkene å si at man trenger en gruppe, eller?
Beklager skrivefeilen i første innlegg, mente færre enn tre. Tre er det færreste jeg har lest på nettet at man burde ha av ottocinkluser.
Jeg har hatt ti stykk ottocincluser, som har levd både i gruppe og hver for seg. Som nevnt er det kun to stykker igjen, og jeg kan med hånden på hjertet ikke se at de oppfører seg noe annerledes enn to tilfeldige av de ti stk. jeg hadde i gruppe.
De var kun aktive om natten i akvariet de flyttet fra, noe som tilsier at de er redde. I det nye akvariet har de vært aktive også om dagen.
Jeg ønsker fler ottocincluser, da jeg også har lest at de trives bedre i lag, men tenkte å benytte anledningen til å finne ut om dette er reelt, eller kun et salgsargument. Det er meget vanskelig for oss mennesker å måle fiskers lykke, på andre måter enn å konstatere at en fiske er slapp, syk, død osv. Hva fisken egentlig føler og tenker synes jeg vi burde være litt forsiktige med å påberope oss at vi har oversikt over.
Kanskje to ottocinkluser som har delt livserfaring har det bedre enn to pluss tre fremmede?
Nei, jeg er ikke ute etter bekreftelse på at det jeg eventuelt gjør feil er riktig, jeg lurer oppriktig på om noen har erfaring med å holde to ottocinkluser i lag. Det kan være greit for dyrebutikkene å si at man trenger en gruppe, eller?
Beklager skrivefeilen i første innlegg, mente færre enn tre. Tre er det færreste jeg har lest på nettet at man burde ha av ottocinkluser.
Jeg har hatt ti stykk ottocincluser, som har levd både i gruppe og hver for seg. Som nevnt er det kun to stykker igjen, og jeg kan med hånden på hjertet ikke se at de oppfører seg noe annerledes enn to tilfeldige av de ti stk. jeg hadde i gruppe.
De var kun aktive om natten i akvariet de flyttet fra, noe som tilsier at de er redde. I det nye akvariet har de vært aktive også om dagen.
Jeg ønsker fler ottocincluser, da jeg også har lest at de trives bedre i lag, men tenkte å benytte anledningen til å finne ut om dette er reelt, eller kun et salgsargument. Det er meget vanskelig for oss mennesker å måle fiskers lykke, på andre måter enn å konstatere at en fiske er slapp, syk, død osv. Hva fisken egentlig føler og tenker synes jeg vi burde være litt forsiktige med å påberope oss at vi har oversikt over.
Kanskje to ottocinkluser som har delt livserfaring har det bedre enn to pluss tre fremmede?
Postet 15.03.13 kl 17:11
Postet 15.03.13 kl 17:24
mona o[QUOTE=Tangloppe]Humm. Har du erfaring med kun to ottocinkluser i lag?
Hvorfor skal man ha erfaring med det før man "får lov av deg" å svare,
Det virker som du KUN er ute etter svar fra noen som kan forsikre deg om at feilen du gjør, ikke er så farlig likevel, bare kjør på.
Kan ikke se at noen av innleggene til trådstarter skulle kunne inneholde noe som helst som skulle kunne rettferdiggjøre overnevnte "flåsete" formulering!
Tangloppe:
I dine innlegg kommer du ikke med en eneste bastant påstand, men kun en masse spørsmål, samt dine egne erfaringer, med en stadig "synkende" gruppe.
Det er jo ingen diskusjonstema om dette er en stimfisk, noe som Donald en gang for alle har dokumentert....
Denne problemstillingen burde så absolutt ikke være ukjendt, da de fleste av oss, sikkert har hatt en stim som stadig skrumper inn, og till slutt nærmer seg faretruende 0, eller vi sitter tilbake med ett par fisker.
- Tore -
Postet 15.03.13 kl 20:17
Postet 15.03.13 kl 20:55
Postet 15.03.13 kl 21:44
Jeg vet ikke hvor mange de må være. Jeg har nå kjøpt en Ottocinklus, slik at de er tre stykker. De spiser på alger, alle sammen. Ser ingen stor forskjell i oppførsel etter at jeg puttet en tredje i akvariet, annet enn at de alle tre har vært mer passive og gjemt seg litt, de har ennå ikke dannet en stim slik som stimen med Ottocinkluser jeg hadde tidligere var, der de svømte rundt i lag ganske ofte, selv om de også var hver for seg rundt i akvariet.
Jeg tror det at de ikke har dannet stim nå kan skyldes at akvariet de er i nå er mindre, og at de føler seg tryggere og ikke trenger å svømme i lag, men det vet jeg jo ikke sikkert.
Jeg tror det at de ikke har dannet stim nå kan skyldes at akvariet de er i nå er mindre, og at de føler seg tryggere og ikke trenger å svømme i lag, men det vet jeg jo ikke sikkert.
Postet 20.03.13 kl 21:20
Mine er ikke sammen mer enn to i slengen, men jeg skal kjøpe to til likevel. Sånn "just in case"
Det med stimfisk som ikke stimer tror jeg også har noe med at fisken føler seg trygg nok til at de kan slappe av og svinse rundt. Det liker jeg
Synes stimende fisker ser stressa ut, egentlig. Ble veldig glad da tetraene mine sluttet å stime. (jepp, jeg er kanskje en smule rar )
Det med stimfisk som ikke stimer tror jeg også har noe med at fisken føler seg trygg nok til at de kan slappe av og svinse rundt. Det liker jeg
Synes stimende fisker ser stressa ut, egentlig. Ble veldig glad da tetraene mine sluttet å stime. (jepp, jeg er kanskje en smule rar )
Postet 21.03.13 kl 13:31
Postet 23.04.13 kl 15:00
Postet 23.04.13 kl 19:49
Postet 23.04.13 kl 19:50