L 106

Hei,
Vill gjerne vite mer om L 106, er noen her som har litt info, om denne arten.
Takk på forhånd
Plussmedlem
Hva er du ute etter å vite da? Står litt her på AF og litt på Planetcatfish...
Nesten om alt mulig, har ikke noe kjennskap i denne maller i det heletatt, hvordan dan de er, hvilken fisk går de sammen , og litt om oppdrett.prøvd å finne på nette, men det var ikke mye å hente der heller.
Først, ikke start flere tråder med samme tema.

L106 eller Hemiancistrus guahiborum er vel ikke oppdrett i fangenskap enda. Derfor finner du heller ikke info om dette ;o)

Ville ha startet med en solid gruppe, for å sikre meg begge kjønn, gode vannbytterutiner og BB kar med noen store steiner, og godt med huler. Det er selvfølgelig som oftest lurt å starte med artskar hvis du ønsker oppdrette en art.

pH mellom 6 -7, temperatur 24 - 28 grader C.

Lykke til med forsøk på førstegangsoppdrett av denne arten. Husk på å notere ned vannbytter, temperaturer , vannparameter osv. Det er gøy å fortelle andre akvarist hvordan de kan få oppdrett på ny fisk.
Takk for info,
Har bare lagt en innlegg, vet ikke hvor er den andre som du mener??
Mvh
Arsalan
Arsalan Zarkoob
Hei, Vill gjerne vite mer om L 106, er noen her som har litt info, om denne arten. Takk på forhånd

Les litt om arten her hos Seriously Fish Det står at de kommer fra "Rio Orinoco drainage", og det er en svært stor elv med sterk strøm og brunt vann. Det er verdens tredje største elv, og det sier litt... I tillegg er den verdens åttende lengste elv.
Det forteller oss at det er store variasjoner langs denne elven, siden den strekker seg over så stort område, og akkurat hvor langs denne strekningen L106 lever og hvordan det ser ut der, finner jeg ikke info om. Det kan variere veldig siden elven er så stor og så lang. Lite eller ingen planter mesteparten av året, men regn med mye nedfalne trær og trerøtter/trestammer i vannet. I tømmer-vaser under vann i elvene bruker det å være en del maller som holder til. Jeg ville tenkt på noe sånt når jeg innredet et akvarium for denne (og mange andre) L-mallen.

Vil du prøve og få til oppdrett av arten, er det det du hovedsaklig lurer på, eller generelt hvordan man holder den i akvarium? Som Nils nevner ovenfor, er det visst ingen kjente oppdrett av den i fangenskap her i landet.
Men vil du prøve, så ville jeg satset på å holde malle-arten i en gruppe alene i et relativt stort akvarium med god sirkulasjon og masse røtter i karet. Ikke ha andre arter i samme karet. Det kan av og til virke litt leks-triggende at arten får være eneste art i et akvarium.

Også må man ha tålmodighet, da så klart...! Folk har i blant holdt maller i årevis før de endelig belønner tålmodigheten og leker og legger egg
Tusen hjertlig takk for all info,
Mvh
Arsalan
Arsalan Zarkoob
Har bare lagt en innlegg, vet ikke hvor er den andre som du mener??

Det er dessverre veldig vanlig med dobbeltinnlegg, og mer også, her på AF. Grunnen er at man ikke alltid får bekreftet at innlegget er gått ut, og da er det lett å trykke flere ganger.

Vet du at det er L106 du holder? Stort sett er det L122 som selges som L106. Mine L122 ble fjernkjøpt som L106.

Guyanancistrus er flate maller med stor sugemunn = heftig vannførsel.

Uansett; hold fiskene i 25-29 grader, pH under 7, kraftig og oksygenrik sirkulasjon, gjerne med steininnredning, og husk at de er aufwuchsspisere.

Som Nils nevner er det ikke kjent at noen har drettet dem, men noen må bli den første. Og kanskje det skjer i lille Norge; lykke til!
Takk for info, de er L 106 uten tvil.
Vi få se hva blir det til.

Takk for all info, og råd, fra alle dere, det er godt å ha en Akvarieforum.
Mvh
Arsalan
Donald
[QUOTE=Arsalan Zarkoob]Har bare lagt en innlegg, vet ikke hvor er den andre som du mener??

Det er dessverre veldig vanlig med dobbeltinnlegg, og mer også, her på AF.
Nå er det bare en tråd, fordi jeg har fjernet den andre ;o)
Vet ikke hvordan har skjedd, men takk for at du fjernet.
Mvh
Arsalan
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap