Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ - med snegle som husokkupant i skriferhula si! trenger hjelp!

Håper dere kan svare meg på et litt rart spørsmål.
I det ene akvariet mitt fikk jeg mange babysnegler!(Født 8. mars, noen har blitt ganske store, noen vokser litt saktere.) Noen av dem har flytta inn i det andre karet jeg har.
For noen dager siden krabba den ene lille eplesnegla inn i skiferhula til sugemallen.
Babysnegla kommer ikke ut. La agurk på utsiden, ingen snegle kom ut. Prøvde ta opp skiferhula ved vannbytte for å ta ut snegla, men sugemallen som bor der nekta og flytte seg.
Problemet er jo at sugemallen stikker inn i hula så fort jeg nærmer meg akvariet...Litt sky og skeptisk denne sugemallegutten.
Har dere noen tips? Er jo litt redd for at snegla er død, men det lukter ikke vondt av vannet.

Håper noen har noen tips. Ser på meg som nybegynner, men posta innlegget i malle forumet.
Det er bare og la den være. Den kommer ut når den selv vil.
Tusen takk for avar! Håper snegla kommer ut snart da, at den ikke er død.
Snegla har fortsatt ikke kommet ut! hvordan skal jeg gjøre dette? hjelp!
Denne eplesnegla har ikke kommet ut, og nå mistenker jeg at den er død. Nitritt har steget, men kjenner egentlig ikke at det lukter snegledød.
Denne Ancistrusen stikker inn i hula så fort noen nærmer seg. Vi har prøvd ta opp huset, men han klamrer seg fast.
Leste i et annet innlegg at det går ann å holde huset over vann en stund, til han slipper taket. Men hvor lenge kan en holde huset over vann før han tar skade av det?
Leste også, i samme innlegg, at det gikk ann å skjære av taket på hulen. Men det høres risikabelt ut, for fisken altså, at jeg skal begynne å skjære i noe han ligger i.
Håper noen har noen gode råd?!
Når jeg flytter ancistrus yngel fra hulen så tar jeg enkelt og greit hulen opp av vann og i en bøtte med akvarievann, hold hulen opp ned nedi vannet mens du "rister" forsiktig.
Hver gang jeg har gjort dette har både far og yngel falt ut av hulen og ned i bøtta.
Hadde ikke tatt kjangsen på å skjære opp hula.
Takk for svar!
Prøvde det, men han klamret seg fast! Slapp ikke taket. Jeg kjente ingen lukt av snegledød av hula, så det er kanskje en annen årsak til litt forhøyet nitritt. Sliter en del med rødalger i dette karet. Vet ikke hva det kommer av. Har skiftet vann to ganger i dag, så får ta en ny test i morra.
Det var rart, min ancistrus er gigantisk og får så vidt plass i hulen men kanskje han er mer samarbeids villig enn din :p
Uansett så ville du ha luktet det vist eplesneglen var død, du glemmer ikke den lukten med det første..
Har ingen peiling på rødalger annet enn at vist du bruker 2 lysrør og det ene hetter noe med glow (blålig lysrør) så kan de gi økt rødalge vekst, har også hørt at folk har skyldt på for mye vannbytte men jeg vett ikke om det er noe sant i det.

Du får bare la eplesneglen være inni hula enn så lenge, lever den kommer den nok ut igjen. Vist det fortsatt er nitritt igjen i dag etter vannbytte i går så får du lete litt rundt og se om du finner noe synder. Vett ikke om rødalger har noe å si på nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap