Hvordan ser man forskjell på gibbiceps og pleco??

Jeg har en sugemalle som jeg tror er en Gibbiceps. Men Plecoen er jo veldig lik?? Hva er forskjellen?

Og kan begge arter bli veldig store...? Gibbicepsen kan visst bli 45 cm. Men den vokser seg vel ikke UT av akvariet den bor i, vel? Det hadde jo vært rimelig teit. Den er ca 8 cm nå. Har 60liters tank.
Plussmedlem
Hei.
Hvis du poster et bilde så kan vi kanskje svare på hva du har.

Hvis ikke så må du nesten bare se på bildene som finnes i basen her på Akvaforum, eller på f.eks. Planetcatfish.com

Pterygoplichthys pardalis
Pterygoplichthys gibbiceps

Den vokser seg ikke ut av karet, men karet hindrer den i å utvikle seg normalt.
Den blir altfor stor for karet selv om den ikke blir 45 cm hos deg.
Loomis
Hei. Hvis du poster et bilde så kan vi kanskje svare på hva du har. Hvis ikke så må du nesten bare se på bildene som finnes i basen her på Akvaforum, eller på f.eks. Planetcatfish.com [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] Den vokser seg ikke ut av karet, men karet hindrer den i å utvikle seg normalt. Den blir altfor stor for karet selv om den ikke blir 45 cm hos deg.


Ok, takk for svar. Ja, jeg skal prøve å få tatt et bilde Jeg tror det er en Gibbiceps, men vil gjerne få bekreftet det. Bør jeg i så fall kvitte meg med den og skaffe meg en (eller to) som ikke blir så stor? Kan dyrebutikker ta imot "brukte" fisker, eller må jeg prøve å bytte/gi den bort privat isåfall?
Gibbiceps trenger minst 500l i følge fiskebasen, så du burde absolutt kvitte deg med den.
Annonse på forum
Hei
Det letteste vil nok være å legge annonse her på forum, fisk byttes/gis bort. Da vil det nok løse seg fortest.

Vil anbefale deg å bruke litt tid på å gjøre research på fiskene du har i karet ditt, vurdere om du synes de passer til det karet du har, vannverdiene og om de passer sammen.

Om du gjør det og de eventuelle endringene du kommer frem til, vil jeg garantere at du vil få mindre klatt med sykdom og død i karet ditt og dermed mer glede av hobbyen
Torne : Er så enig...meget vel sagt ! Hvis folk gjorde litt jobb rundt dette, ville det vært mange fisker OG akvarister som fikk et bedre liv..
Smoit
Gibbiceps trenger minst 500l i følge fiskebasen, så du burde absolutt kvitte deg med den.


Ja. Hvis det det er det jeg har, så skal jeg absolutt prøve å få gitt den bort.
Torne
Hei Det letteste vil nok være å legge annonse her på forum, fisk byttes/gis bort. Da vil det nok løse seg fortest. Vil anbefale deg å bruke litt tid på å gjøre research på fiskene du har i karet ditt, vurdere om du synes de passer til det karet du har, vannverdiene og om de passer sammen. Om du gjør det og de eventuelle endringene du kommer frem til, vil jeg garantere at du vil få mindre klatt med sykdom og død i karet ditt og dermed mer glede av hobbyen


Takk for svar. Ja, jeg sitter nesten hver kveld og glaner på bilder og leser på nett. Har hatt akvariet noen få uker bare og fikk ikke så veldig mye info av hun jeg fikk det av.

Tror de andre fiskene passer bra, men hvis denne mallen min er en Gibbiceps så passer jo den definitivt ikkkkke inn Og da blir det nok annonse her på forumet som du sier.
SilverShaded
Torne : Er så enig...meget vel sagt ! Hvis folk gjorde litt jobb rundt dette, ville det vært mange fisker OG akvarister som fikk et bedre liv.. ;-)


Enig jeg og, jeg syns det bør være en selvfølge å gjøre grundig research uansett hva slags dyr man anskaffer seg - helst FØR Jeg har to hester og en hund også, og jeg har drevet med hest hele livet, men sitter ofte å leser om ting om hestehold for å ikke gjøre noe feil.
Her er bilder av'n.

Og algene den liksom skal spise. Jeg må kjøpe meg en algeskrape, for den derre algemagneten min funker ikke helt bra syns jeg...
Er absolutt ingen malleekspert men ser ut som en gibbiceps for meg.
Enig, ligner på gibbi.

Siden både gibbi og pleco blir for store for karet, er det jo uansett ikke nødvendig å få en nøyaktig artsbestemmelse for å avgjøre om den må gis bort eller selges - for det må den jo i alle fall.
Kampfisk
Enig, ligner på gibbi. Siden både gibbi og pleco blir for store for karet, er det jo uansett ikke nødvendig å få en nøyaktig artsbestemmelse for å avgjøre om den må gis bort eller selges - for det må den jo i alle fall.


Sant det, men det er jo greit å vite hva man gir bort også
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hollund
Reklame for plussmedlemskap