Ancistrusyngel og pumpevalg..

Hva slags pumpe kan man bruke til ancistrusyngel? Karet er ca. 200 l , der far og unger skal få være alene. Har opplevd at yngel setter seg fast inne i pumpa når de kommer ut av hula til far og blir med inn i den greia som går rundt. Hva slags pumper anbefaler dere?

Funker en sånn pumpe som er på bilde jeg har lagt ut(av de største på bilde, for rundt 150 - 250 l.. )?

Nå har jeg hatt et kull Ancistrus i en 54-liter med den nest største av filtrene du linker til, og jeg vil si at det var alt for lite. I tillegg vil bittesmå nysgjerrigpettere sette seg fast der det er mulig å sette seg fast, så jeg modifiserte ved å sette blåsvamp rundt utenpå der det gikk. For lite filter for fisk som skiter som kuer, holdt på å bli sprø av å rengjøre klundrete filter som gikk tett i ett sett selv om Eheim har en løsning som overgår mye annet fikleri. Skal jo være moro dette her

Oksygenrikt, rent vann med fart er alfa og omega for friske maller, har "oppgradert" til Ancistrus L213 og satt inn HMF hjørnefilter med kraftig [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=iw5yyo33k1uSXMxQxlO27m9j1pOVYgxB43G&f=*NR%2C*NAMEE%2C*ENGLISH&t=e_temsearch&dif=10&start=1&search=ALL&userid=iw5yyo33k1uSXM]powerhead[/URL], Compact 600 i 72litere gir litt å gå på mr4n har 1000 parat dersom farten blir for liten i mallekaret. Har full fres på powerheaden og skifter mye vann ofte.

Disse mattene vil før eller siden også gå tett, men det er ganske mye [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=276105+*+276106+*+276107&t=temartic_e&userid=iw5yyo33k1uSXMxQxlO27m9j1pOVYgxB43G]filtermateriale[/URL] (medium 20ppi) med godteri de små trygt kan beite på, og hvis man tar ut litt vann, heller på nytt inni hjørnet så slamføyka står, slamsuger og fyller på nytt er det ikke nødvendig å ta ut svampen så ofte.

Et annet alternativ er utvendig filter (og da er det bare å ta i, finn ett du tror passer og gå opp en størrelse), der kan innsuget yngelsikres ved å sette på grov blåsvamp. Boret flere hull i den nederste delen (fordi jeg valgte den aller største bøttefilteret jeg fant til en 160-liter og det er måte på hvor mye fart man skal ha, gøy hvis plantene får rotet seg...), kappet av og satt på et skjøtestykke, og skar til et sånt "pariserloffpølsebrød" som ble tredd på den hullete biten. Med en løs blåsvampkloss parat går det da fint å ta ut yngelsikringen for rengjøring innimellom, og et stort filter behøver ikke rengjøring mer enn et par-tre ganger i året.

For det skal jo være gøy dette her, og livet er egentlig for kort til å fikle med filtere
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap