Hypancistrus sp. l201 eller hypancistrus contradens

Kan noen hjelpe meg med å identifisere denne? Jeg klarer ikke å se forskjell på l201 og contradens.
Hvis noen klarer å si meg hva det er, klarer dere da også å fortelle meg hvilket kjønn det er?

På forhånd takk
Contradens, kansje l-102, L-201 har mindre prikker.
Kjønn for tidlig å se.
takk for svar, den ble solgt som l-201. Typisk det da, får fiske den ut igjen og levere tilbake.

Er det i hovedsak størrelsen på prikkene som avgjør om det er 201 eller contradens?
Hvorfor levere tilbake!!! Contradens er da en flottere fisk enn L-201.
Prikkene på Contradens er hvite mens prikkene på L-201 er mer kobberfarget.
Contradens er også høyere i kroppsformen. En nydelig fisk .
Jeg er helt enig, og synes det er en kjempe fin fisk! Jeg kjøpte faktisk 7stk. L-201 av deg Kai for en tid tilbake. Tanken var å få litt nytt blod inn i gruppa, men en contradens gjør liksom ikke samme nytten
Etter det jeg ser på bildet, er det gule prikker (kan ikke se snev av hvite prikker).
Har drettet et hundretalls L201, og jeg ville sagt L201.
Noe annet ville forundret meg veldig.

Er det fler som ser at dette er gule prikker?

Intense gul/kobber fargen kommer bedre frem når fisken ikke er stresset og i "riktig lys"
Men for det meste, er prikkene bedre definert som gule enn kobber.

Spurte en tilfeldig forbipasserende ung blond dame (på jobb)

Jeg : Hvilken farge er det på disse prikkene?
Unge dame : gul selfølgelig, tror du jeg er dum eller?
Jeg : *taus*




Veldig vanskelig å bedømme om farge er hvit eller gul på et fotografi. Dette har veldig mye med lys å gjøre samt instillinger av fotoapparatet, men så er det ikke fargen jeg i utgangspunktet la til grunn av bildene lagt inn av trådstarter, men snarere størrelsen av prikkene.
Fargen vet han best selv ved å beskue de i karet, noe ikke jeg kan gjøre.
Men jeg legger ut et par bilder her slik at dere ser hva jeg sikter til,
Contradens øverst.
Så får det bli opp til "ekspertene " her å bedømme selv.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive fargen på den nye mallen, den er muligens ikke fullt så gul som de L201 jeg har, men allikevel en nyanse av gul. Når det kommer til størrelse på prikker, mengde og plassering synes jeg det er større forskjell, men nå er jeg relativt fersk innen maller og vet ikke om det er stor eller liten forskjell mellom individene.

Jeg er så heldig å få tatt et bilde der den nye har lagt seg i en hule like ved en av de jeg har fra før. Litt uklart bilde siden jeg ikke klarte å få kameraet til å fokusere riktig
Gjerne det hjelper dere?

Muligens dere klarer å gjette hvilken som er den nye?
Ta et googlesøk på L201, så finner du ingen med så små tette prikker som du refererer til Kai.

Du kan bare gå så langt som dette forumet, og skrive inn L201, så viser den ditt bilde (bilde nr2) resten av de 4 bildene er med færre og litt "større" prikker.

Jeg vandrer på tynn is kjenner jeg, men mener fortsatt bestemt at det er L201
Var det ikke noe hjelp i de nye bildene jeg tok?

Kai Hansen
Veldig vanskelig å bedømme om farge er hvit eller gul på et fotografi. Dette har veldig mye med lys å gjøre samt instillinger av fotoapparatet, men så er det ikke fargen jeg i utgangspunktet la til grunn av bildene lagt inn av trådstarter, men snarere størrelsen av prikkene. Fargen vet han best selv ved å beskue de i karet, noe ikke jeg kan gjøre. Men jeg legger ut et par bilder her slik at dere ser hva jeg sikter til, Contradens øverst. Så får det bli opp til "ekspertene " her å bedømme selv.


Ser det er stor forskjell i størrelsene på prikkene der Kai. Mistenker den nye jeg har kan være contradens jeg og... Forstår jo nå at jeg som "nybegynner" har vanskeligheter med å skille dem fra hverandre
Contradens Yngel 1
[External Image]

[External Image]
Her er ditt bilde.

Ser du forskjell?

Jeg ser også forskjell på de 2 som ligger i hula, men det er ikke mange milimeter forskjell på de prikkene
Det ville vært mye lettere å se forskjell på et voksent individ (hvis man ser hele fisken). Jeg synes hele fisken (contradens) har et annet ansikt.

I mitt/mine kull på L201 var ikke alle et speilbilde av hverandre.
Har også fått yngel som nesten hadde "striper"
Yngel med litt større prikker som senere igjen ble små og motsatt.
Etter som de vokser seg til litt større, kan dette endret seg.
Jeg mener ikke at skal være svært forskjell på prikkene, men en milimeter eller 2 vil ikke gi fisken et annet navn.
Det er nok ganske enkelt å gå på en smell


Info fra akvaforum : "H. contradens har en noe mer høyreist og litt kraftigere bygd kropp, samt litt større prikker i hvitt til gulhvitt, enn L201 (som har en svak kobbertone i sin prikkefarge). I tillegg til blir H. contradens et par cm større."

Jeg definerer da hovedfargen til Hvitt (som igjen det første bildet viser)

Under, ser du et bilde av en del yngel jeg hadde.
Se bort fra de som er krysset ut, for det er L260
Fisken endret noe på mønsteret fra uke til uke synes jeg.

[External Image]


Men alt i alt, er det ikke lett å skille yngel.
Mange fisk av samme art kan ha variasjoner i prikker og farge fra individ til individ, men forskjellen bør jo ikke vært alt for stor før man kan mistenke en annen art
Hva som ligger i hula di, aner jeg ikke da jeg ikke kan se hele fisken og kan legge sammen en og en

Jeg mener fortsatt det er L201 (den i posen som du spurte om)

Men nå gir jeg meg, flotte fisk er det begge deler, og mysterier som dette er det som gjør denne hobbyen så morsom.

God Jul!
Har selv en 2,1 av desse L-201/ contradens. Har lest mye omkring. Dette er vanskelig.
Men synes jeg husker. Den ene ikke hadde så mange prikker på halen?
Jeg tror mine er contradens. Mest på grunn av størrelsen .
Takk for all info og interesse

Siden det fremdeles er litt uenighet om hvilken det er, beholder jeg den! En veldig fin fisk uansett

Takk igjen og god jul!
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap