Golden nugget + vekst

Hei! Jeg har hatt 3 stk golden nugget i snart et år, men det er ikke all verdens vekst å spore. De får squash, nepe og ymse pellets (alge-, mygglarve- og metemark), samt noe mallefôr.

Jeg kjøpte disse som nybegynner, og har etter hvert lest meg til at disse skal være nokså vanskelig å holde. Så jeg antar at jeg gjør noe galt? Eller vokser de ekstremt sakte? De går i en 180 L med PH 7 og lav GH og KH, 27 grader, mange gjemmesteder.
Ja, golden nugget vokser veldig sakte. Vannverdiene høres OK ut. Så lenge fiskene oppfører seg som om de trives, tror jeg du trygt kan gå ut fra at de trives.
Det gjør de, så vidt jeg kan se. Takk for svar!
Grunnen til at de er vanskelig og holde er at de absolutt ikke skal ha proteinrikt for. Næringsystemet på fisken klarer ikke og ta opp næring fra foret og fisken dør av avmagring. En nugget som ikke trives vil også slutte og vokse. Når det er sagt vokser de ekstremt sakte i fangenskap, så for all del - det kan godt hende de trives. De kan også være veldig territorielle mot andre maller så du kan jo sjekke om en nugget får i seg alt foret og jager unna de andre. Du kan jo alltids dobbel sjekke at alt er som det skal, i tilfelle!
Beurre blanc
Grunnen til at de er vanskelig og holde er at de absolutt ikke skal ha proteinrikt for. Næringsystemet på fisken klarer ikke og ta opp næring fra foret og fisken dør av avmagring. En nugget som ikke trives vil også slutte og vokse. Når det er sagt vokser de ekstremt sakte i fangenskap, så for all del - det kan godt hende de trives. De kan også være veldig territorielle mot andre maller så du kan jo sjekke om en nugget får i seg alt foret og jager unna de andre. Du kan jo alltids dobbel sjekke at alt er som det skal, i tilfelle! :)


Uff da... De har nok fått en del proteinrikt fôr, ja. Men også mye squash og nepe, som de later til å like. Jaja, får se på dette fremover.
Tilfeldig bekjentskap
© asbjørn s
Reklame for plussmedlemskap