Malle-yngel - men hvem er foreldrene?

Dette burde sikkert ha vært skrevet under "Nybegynner", for jeg er ikke spesielt dreven, but here goes...

Vi har litt diverse i et kar på 120L. 2 stk praktbotia, 6 stk neontetra, 5 stk sverddragere, 3 stk glassmaller, 3 stk reker, 1 stk flying fox, 3 stk metallpansermaller, 1 stk pleco(?) malle, 1 stk liten malle (se under) og 2 stk (hann/hunn) L144.

Vi kjøpte de to L144'ene i håpet om at de skulle leke, for vi hadde så lyst på malle-avkom.

Overraskelsen var derfor stor når vi oppdaget denne krabaten på et blad:
[External Image]

Jeg skjønner ingen ting, for L144-paret er det eneste malle-slaget vi har to av:
[External Image]

Men de får da vel ikke et avkom som over? De to andre mallene som kan ligne er den store pleco-mallen og den lille (8cm) lignende mallen som jeg ikke husker navnet på. Begge de sistnevnte kan sees på bildet under:
[External Image]

Så spørsmålet mitt er vel hvem foreldrene er. Er det den store og lille mallen over? Det kan vel nesten ikke være andre?
Den lille brune er en ancistrus sp oppdrettsvariant, en av de vanligste mallene i akvarier. Den kan krysses med L144, så her har du nok fått en krysning.

Du bør skille L144 fra den vanlige ancistrusen, krysninger som dette er meget lite ønskelig.
L-144 Hannen og mest sansynelig den "lille" som er en ancistrus sp. oppdretts variant.

De som fant den ene l-144 hannen som er funnet, krysset denne etter siende med nettopp A. sp oppdretts varianten.

Så disse leker på kryss.
Hvorfor er slik kryssing meget lite ønskelig?
Plussmedlem
Vebjørn Sortebekk
Hvorfor er slik kryssing meget lite ønskelig?


Fordi man da på sikt vil ødelegge de forskjellige artene og kun sitte igjen med hybrider/kryssninger man ikke aner hva egentlig er
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap