Afrikanske algeetere?

Hoy! Jeg tenker (veldig) langt frem i tid om anskaffelse av et stort, forseggjort oddball/praktakvarie med Kongo biotop. Da kom jeg til å undre meg over om det er algeetere, utenom zebrasnegler og andre skalldyr, som holder seg innenfor Kongo-elva, eller Afrika i det hele tatt? Måtte vært en noenlunde robust en, lignende vanlig ancistrus eller pleco, helst en sugemalle om det finnes Men alt er innafor :p
Synodontis er vel forsåvidt et alternativ, men litt for mange fisker jeg allerede har lyst på i bunnsjiktet.

Tok et godt søk, og kom da over to arter, som begge er litt vel små, og sikkert nær umulige å oppdrive her til lands:

- Euchilichthys ROYAUXI, eller andre Euchilichtys sp.
- Chiloglanis sugemaller

Eller må jeg 'nøye' meg med ancistrus om jeg skal ha en sugemalle som gjør nytte for seg ?
Jeg ekke heeelt inne på dette med afrika-biotop. Er det slik å forstå at elver i Afrika er litt likt sør-amerikansk/asiatiske elvebiotop med surt vann og alt dette, mens store vann er mer sånn hard PH, malawi-vann?

Her er en tråd hvor noen spør om noe lignende og får et interessant svar.

Vet ikke hvor mye det hjalp, men se rut til at det er litt tricky med alge-spisere som passer. :-0
Ja det er vel noe sånt. Tanganyika og Malawi går vel mer under innsjøer langs elva, der geologien spiller mye inn på vannet, som er alkalisk og med høy pH på grunn av kalkrik berggrunn... Selve Kongoelva (varierer jo nedover som alle vassfrag) har vel litt høy vannføring og ikke så fryktelig sur pH som Sør-Amerika (mindre vegetasjon langs breddene kanskje?, og noe mindre biomasse generelt? Sikkert mer bufferevne også), men mer middelmådige vannverdier, slik at mange arter egentlig funker oppi der.

Sånt sett vil de fleste 'vanlige' algeetere trives oppi, så spørsmålet er vel mer å holde seg geografisk innenfor biotopet. Kjempekjekk link! Stemmer overens med det lille jeg har funnet ut selv - at det helst er sjeldne, karpeliknende arter som er innafor. Og at disse er litt "brå", og umulige å få tak i.

Ellers syndontis ja, så blir vel fort et par sånne eller vanlig ancistrus.
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap