Ancistrus spørsmål

hei

jeg har kjøpt meg 3 små ancistrus til å ha i akvariet mitt, det er kun 20 liter, men dette blir byttet i ett som er 60-80 liter de nærmeste dagene(innkjøring skal foregå før fiskene skal over dit)tenkte kjøpe ett som er mellom 200-400 liter, men utsetter dette pga mulig flytting.

Har noen spørsmål ang. ancistrus:
1. jeg har kjøpt akvariesand fra biltema("uheldigvis" den som er finest, ikke den grove) og fikk meg en aldri så liten overraskelse da
det virker som om bunnen består av mer ancistrus bæsj enn sand! aldri sett lignende, de bæsjer bare de "ser en alge" virker det som?
Prøver å fjerne noe av dette daglig, siden det hoper seg noe enormt opp, lurer litt på hvordan det blir seende ut da ancistrus blir voksen....

2. de virker være altfor glad i plantene mine :S, så jeg har servert agurk og squash, kan jeg legge nedi ferske ringer hver dag, eller er dette kun noe som skal gis innimellom?
tenkte de manglet noe vitaminer eller noe, om gjorde at de gikk løs på plantene.

De har også en stor rot nedi akvariet.
Plussmedlem
20 liter er veldig lite, for lite for de fleste fisker. I et slikt kar er det vanskelig å holde ting stabilt.
Fiskene bæsjer like mye om karet er stort eller lite og i et lite kar synes alt.
Agurk, squash osv begynner å råtne ganske fort. Det som ikke er spist opp bør tas ut av vannet etter 12-14timer. I tillegg inneholder ikke agurk stort næring og er således lite egnet til mat.
Inaktiv bruker
Algeetere driter nok mer enn vanlige fisker. Så man må nok ofte frem med slamsugeren hvis akvariet er lite.

Ville ikke gitt de grønnsaker hver dag, men istedet prøvd å variere med Tetra PlecoMin, Sera Wels-Chips eller tilsvarende.
Er karet ferdig innkjørt nå da ? Du har jo allerede mistet 2 ancistrus, så du burde ha ventet til du hadde bedre plass, kanskje.

Ja, ancistrus gnager gjerne på planter, men ikke nødvendigvis fordi den ikke får nok annen mat. Noen har den vanen, basta. Og de gjør det gjerne om natten når du ikke ser det
Takk for svar

Hvor ofte gir dere tabeletter til mallene?(spørs vel hvor mange en har, jeg har 3 stk i alle fall)

Ja, nå er karet ferdig innkjørt, tok daglige tester, kvittet meg med grusen jeg hadde som substrat og byttet til biltema sand, dette reduserte PH nivået(PH er nå 7)...merkelig
siden det stod på grusen at den var PH nøytral.

Jeg lurer på om de ancistrusene jeg kjøpte for en stund tilbake var syke, de var bleke i forhold til de jeg har nå, og veldig rolig fra de lå i posen fra dyrebutikk
til da jeg slapp de ned i akvariet.
Kan ikke sammenlignes med de 3 jeg har nå, de var rimelig aktive mens de var i posen fra dyrebutikken også, raske i bevegelsene. De første jeg hadde var trege og utrolig lite aktive i sammenligning.... :S
Jeg forer vel kanskje lite, men jeg ville delt en tablett i fire, og kanskje gitt halve eller 3 biter, en gang om dagen, evt annenhver dag. Har de røtter som de kan spise på ?
Det som er viktig er at du ser at de spiser opp det du legger nedi, sånn at det ikke blir liggende og rotne.

Når det gjelder squash, så skjærer jeg skiver, og tar ut det som er inni midten, for det løser seg så fort opp i vannet, og forurenser. Så legger jeg nedi disse "ringene" med en gaffel i. Bør ikke ligge lenger en ca 12 timer. Gi gjerne om kvelden når de legger seg, så jobber de om natten og koser seg. Særlig hvis de er litt forsiktige med å komme frem for å spise .
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap