Dekeyseria sp L052

sitter og titter på denne i fiskebasen versus den jeg så i butikken og synes den jeg har sett i real life er mer hvit en gul i stripene som den i basen er, de som er avbildet på planet catfish er også mer hvite en gule ?

vurderer å kjøpe tre sllike men vil de kunne gå tre stykker i 312 literen som har masse gjemmesteder og territorieavgrensninger eller vil det bli for liten plass ?

ser også at de krever minimum 200 liter men siden jeg har sett på forholdsvis små eksemplarer, vil de kunne gå i 160 literen i en periode før de vokser seg for store ?

er det noen i forumet med erfaring med denne fisken ?
Jeg hadde denne fisken en periode å jeg kan skrive under på at farger på denne fisken kan du aldri stole på. den bytter farger i hytt å gevær. Nå hadde jeg bare en stk av denne.. så hvordan det går med 3 stk aner jeg ikke.. Skulle tro det går fint å ha denne i en 160liter i en periode til den vokser seg til. den jeg hadde gjore ikke noe vesen av seg i 480liter'n den gikk i her.
Jeg opplevde den som en sky malle.

Ps. min så jeg nesten aldri.. Men med Skvåsj i karret.. da var den på plass med det samme
men når jeg leser på planet catfish så er det en lignende art som er mer gulaktig og som bytter farger i hytt og pine men denne er ikke bilde av i basen her.
når jeg sammenligner disse to så får jeg mer og mer følelsen av at den jeg så ikke er den "brachyura" arten.

kan det være at de har slått sammen to arter i norge ? de på planet catfish bør jo vite hva de snakker om ?
når jeg da i tillegg ser at de jeg så på ikke ligner på den som er avbildet her i basen med tanke på farger og eieren av butikken sier at fisken ikke varierer noe særlig i farger så blir jeg usikker.

det står her under "notes on ID"

Men men, det er jo bare en måte å finne ut av dette på og det er å ta fisken med hjem og følge med på fargemønsteret der...
Hent fisken hjem å hold oss oppdatert du:=)

Hvis dere ser på bildet i basen, så er det et stikk av gult i hele bildet.
da vil de hvite stripene i fisken også bli mer gule. Bildet kan lyve litt her. Stemmer ikke dette Torbjørn ?
Det er gulskjer i bildet ja.
Men fisken har også gule sriper i virkeligheten
og mysteriet stiger....

diskuterte saken litt i butikken og kom frem til at det kanskje kunne være en L-066 ?
det var ihvertfall det den sto som på bestillingslista

de bytter ihvertfall IKKE farge... de var klart sorte og hvite under fanging og under frakt (jeg vet det er fy fy men jeg stoppet på vei hjem nettop for å sjekke dette).

legger ved et bilde så dere kan se selv
L066 er det nok ikke.
Men.. det kan være L168 hvis det ikke er en L052

Eller. en Zonancistrus cf. pulcher.
Faktisk den som kan lingne mest på det bilde du viser frem. (da sammenlikner jeg med bildene i Aqualog)

Den står oppført uten L nummer i Aqualog all L numbers uten L nummer faktisk..
hvis det er 168 som bytter farge så er det ikke den... disse er klart sort/hvite hele tiden, også under stress og frakt osv
jeg tipper på Zonancistrus cf. pulcher.


men er langt fra sikker
pulcher er visstnok den som bytter farge i følge nye L nummer boka, denne gjør ikke det

eller var pulcher L-168 ??? ble litt usikker nå
Zonancistrus cf. pulcher. det er den som står etter L168 i den nye L number

den har ikke noe L nummer dennne Zonancistrus cf. pulcher.

Jeg syns det likner den hvertfall
hm.. tror jeg går for 066 jeg, det er det de kom inn som og det er trossalt ungfisk...
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap