Trill runde corydoras?

Ja, ca halvparten av de bedårende pygmepansermallene mine er ganske runde.
Hadde selvfølgelig håpet det var damene som vår klar for å legge noen egg, men er desverre ikke så sikker på det.
Har sett 1 til 2 av dem ha en rød flekk på siden og en hadde en stor hvit hårete "kvise". Men den er heldigvis vekke.
Vist dette er sykdom igjen, så har jeg ph verdi 6.5 ca, gh vet jeg desverre ikke og tempraturen ligger på 26grader vist det er til hjelp.

Har sett en han prøve seg på lek, men ellers ingen tegn på leking i gruppen :/

Takk for alle svar )

Runa
Har du kanskje mulighet til og ta bilde av dem?
Små pygmeuser er ganske runde av natur, i forhold til andre corydoras, men det finnes jo en naturlig grense, så med noen bilder kan vi hjelpe deg og se om det er noe feil.
Meløysaltvann
Har du kanskje mulighet til og ta bilde av dem? Små pygmeuser er ganske runde av natur, i forhold til andre corydoras, men det finnes jo en naturlig grense, så med noen bilder kan vi hjelpe deg og se om det er noe feil. :)


Skal se hva jeg får til
Sorry for sent svar. Jeg glemte helt bildene ...
De var ganske runde, ja, men jeg ser ikke noe til det røde du nevnte? Prøv å få tatt flere nærbilder.
Synes egentlig rundheten er "innafor", dvs det kan fremdeles se ut som veldig eggstinne hunner.

Hvis det hadde vært den fryktede sykdommen bukvannssott, ville sannsynligvis bare en eller to vært rammet, da det ikke er noen spesielt smittsom sykdom. Som regel ser man bare en eller maks to med det, og da svulmer fisken voldsomt opp. Hvis forholdene i akvariet er helt forferdelige og vannet utrolig skittent, kan alle bli rammet, men det er sjelden vi ser sånne eksempler. Kanskje fordi de som steller akvariene sine så dårlig ikke gidder å bry seg med å skrive inn her om problemet...

Det kan være litt vanskelig å skjelne denne sykdommen på Corydoras, for det karakteristiske utseendet som en "kongle" med sprikende skjell, ser man ikke på Corydoras. De har jo ikke skjell, men benplater istedet på kroppen.

Hvordan er det med vannbyttene i akvariet ditt? Hvor ofte og hvor mye pr gang bytter du? Hvor mange liter er akvariet på, og hvor mange fisk har du i det totalt?
Tusen takk for så flott svar

Når det gjelder sykdommen har jeg ikke sett noe serlig til den. Og det var kun 2 stk jeg så med denne røde flekken på siden. Det er ikke så lett å ta bilde fordi de er redd for den store telefonen min tihi. Men jeg kommer underfra så bare linsen stikker opp under akvariet.)

Jeg bytter vann 2ganger i måneden.
Bytter ca 1/3 av vannet i 167literen
Totalen på fisk er jeg ikke sikker på med tanke på platyene som yngler hele tiden. Har 13 corydoras 3SAE 2 sommerfuglciklider 1 ål 8+ platy 1 klovnepleco 3 praktbotia

Forresten, du som har peilig på corydoras..
Vil en corydoras kunne stime i gruppe med en annet type corydoras?
Hver gang jeg er usikker på om noe "muffens" skjer i et akvarium, så gir jeg et ekstra vannbytte eller to-tre Rent vann er bra for dem. Det skader aldri å være på den sikre siden, så sørg for rent vann ved å skifte noen ekstra vannbytter i tiden fremover. Var jeg deg, ville jeg skiftet en tredjedel i dag og en ny tredjedel i morgen. Så kan du vente noen dager, og så bytte igjen til helgen.
Byttet 50% for 3 dager siden. Og nå er jeg dratt av gårde på fjellet og er ikke tilbake før søndag. Men da skal keg selvfølgelig ta et godt vannbytte eller to

Hva med det siste spørrsmålet mitt?
Kan forskjellige typer corydoras stime sammen?
Plussmedlem
Ulike typer Corydoras kan fint gå sammen, hvis man tar hensyn til de ulike artenes krav om vannverdier og temperatur. Men det beste er som regel ha kun én art per akvarium, men heller flere av denne ene. De trives best i store grupper (ute i de fri er de hundre- eller tusenvis i en stim), så å ha mange arter og to-tre eksemplarer av hver er ikke veldig gunstig.

De føler seg tryggest med sine egne rundt seg, rett og slett
Ok. Hihi kjøpte nettopp noen flotte c126 så nå er det pygmeus og c126 i karret mitt
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap