Ahvordan få ancistrus i lek?

Noen som har en oppskrift på å få ancistrus oppdretsvariant i lek?
Har 2 karr med 2 hanner og ei hue i hvert karr.
Har i Kaldt vann ved vann bytte noe som skal trigge?
Det ene karret har dem en båt og gå i som dem er mye i men ingen egg. Det andre karret er det ett forholdsvis stor skulptur sak som er hul inni dem kan gå inn i samt kokkos hule og en stein hule som er åpen i begge ender. Kokkos og den først nevnte er det bare 1 åpning i.
Jeg hører og ser rundt att dem er så lette og få i lek men må si meg litt uenig der:p tempraturen i vannet ligger på 24'c
Noen spørsmål.

1: Hvor gamle er dem?
2: Hva får dem av mat?
3: Hva slags annen fisker er i akvariumet?
4: Har hannene ei dame hver?

Et annet tips: Ha stor nok plass for det er sjeldent det går å få til lek om det er flere hanner i samme karr. Da burde det være minst et karr på 120l som er såpass at hannene kan ha teritoriumet sitt i fred. Sett hulene så lang unna hverandre som over hode mulig. Helst helt i hvert sitt hjørnene av langsiden på karret. med masse som dekker i midten så dem ikke ser hverandres huler.

1: alder er ukjent men dem er godt over kjønsmodene.
2: maten jeg bruker er color flake og pleco bånn for
3: ild haler (3), prakt botia (1), scalare (5) , ål(1), gurami (perle/2 og blå/4)
4: har 2 hanner pr hue i hvert karr:/ burde jeg kanskje tatt ut 1 hanne?

I det andre karret er alt likt bortsett fra fisken. Der har jeg 10 neon tetra og 3 glødebånds tetra.
Hei. Sett inn en liten skiferhule i akvariet og de er igang. Ca 2,5x3cm åpning. Går fint med flere hanner i karet, men da vil det kun være det ene paret som yngler. Går det flere med yngel blir det slagsmål. Blir mange nok yngel uannsett. Pass evnt på å ikke ha yngelspisende fisk sammen med de. Ciklider spiser opp til 3cm store ancistrus, hvis de er heldige å overleve så lenge sammen med de.
De plantene som står foran ruin-dekorasjonen din, er ikke akvarieplanter. Det er en vanlig stueplante. Du har blitt lurt til å kjøpe den av zoobutikken. De selger ofte slike planter uten å fortelle at det faktisk er en dracaena stueplante, fordi de holder en god stund under vann, men til slutt råtner de. Da tror naturligvis du at det er noe som er din feil, og går tilbake til butikken og kjøper nye, altså bruker du enda mer penger i butikken. Er butikken heldig, kjøper du samme type plante på nytt, sånn at de kan tjene enda mer på deg når også de råtner bort.

Gå tilbake til butikken med de, sammen med en utskrift fra et planteleksikon på nettet som viser at det ER en potteplante som er ment å leve i vinduskarmen i folks boliger. Ikke i et akvarium under vann!

Grrrr, jeg blir så forbannet når jeg tenker på det utbredte lureriet der. Det skjer hele tiden og i svært mange zoobutikker. Den lokale butikken her i Akershus driver med samme svindelen. Det nytter ikke si noe til betjeningen heller, de bare "Det er sjefen som har bestilt dem...!"
"Javel, da gidder ikke jeg å handle noe mer hos dere!" tenker jeg og går. Svindlere!

Når det gjelder oppdrett av Ancistrus, kan jeg egentlig bare anbefale deg å gå til innkjøp av et eget akvarium for oppdrett. Scalarene dine vil for eksempel grådig glefse i seg nyklekte Ancistrus-yngel om de går sammen, og det vil du vel ikke? De fleste fisk får jaktinstinktet vekket når de ser små, kjappe yngel.
Ancistrusene vil også kanskje tenke mer på å formere seg om de får være i fred i et eget akvarium uten andre tilstede. Dette kicker iallefall leksformen hos mange andre maller og arter, som Corydoras f.eks.
Kjøp huler av de som lager sånne skiferhuler her på forumet, en som er tett i ene enden og kun åpen foran. Det liker Ancistrusene, da føler de at avkommet er trygge. Kjøp to-tre huler, og plasser de på litt forskjellige steder i akvariet, så kan Ancistrusen velge hvem han liker best lokasjonen på

Oppdrettsakvariumet må også ha et godt, innkjørt filter. Altså tar det noen uker å sette opp det hele, da det nye filteret må kjøres inn først. Det gjør du ved å koble det til det ene akvariet ditt der du har mest fisk, og la det stå og gå der (samtidig med det andre) i fem uker ca.

Sett inn kun en hann, og en eller to hunner i et slikt oppdrettskar. Fôre dem godt med litt fersk føde i tillegg til malletabletter. For eksempel kan du forvelle (gi et kort oppkok) salatblader og gi til dem. Det liker de. Agurk også pleier å være populært. Tre en tykk agurkskive på en teskje, så synker agurken til bunns. Ta ut restene neste dag, så det ikke blir liggende og råtne.
Ancistrus er omnivore og spiser også kjøttbasert (insektbasert) føde som røde mygglarver. Jeg tror cluet er variasjon. Godt med variert og spennende føde, det setter ofte leks-instinktene i sving hos fisk. Godt stell med hensyn til maten altså, samt jevnlige gode vannbytter i karet, f.eks. to ganger pr uke. Dette burde trigge dem ganske snart dersom de faktisk er kjønnsmodne.

Jeg leste en gang at Ancistrus blir kjønnsmodne når de er omtrent 7-8 cm lange.
Min pekefinger (damehånd størrelse small) er akkurat 7 cm lang så jeg pleide å legge pekefingeren inntil glasset når mallene tilfeldigvis lå der, for å måle sånn ca hvor lange mallene var blitt Hurtigmåling med det man har for hånden, bokstavelig talt

Skal google litt rundt og se om det med størrelsen og kjønnsmodningstid kan stemme. Kanskje andre akvarister her inne har innspill på det også...?

REDIGERT:
Joda, fant flere innlegg der det står at fra 7-9 cm lengde, så blir de kjønnsmodne
Tror faktisk at dette med stueplanter i akvariebutikken i stor grad kommer av uvitenhet hos de ansatte. De har oftest ikke peiling på akvaristikk, langt mindre spesialkunnskap om planter. "Sjefen" bestiller bare pakker med 'varierte akvarieplanter' fra sin leverandør, ikke bestemte arter. Da kommer disse stueplantene med på lasset, og butikk-ansatte selger dem i god tro. Så hvis noeen burde stilles til rette her, så er det kanskje leverndørene ? Det unnskylder dog ikke butikkansattes mangel på kunnskap..
Har en stykk skiferhule i det store karret men det er åpent i begge ender. Kan det være nok og flytte den inntil glasset så den blir tett i ene enden?

Stue planten er det den som er til høyret på bilde som det er snakk om da? Grønn med hvit stripe på?

Kan jeg evt bruke 60l karret jeg har med neon og glødebånds tetra i? Sette 2 huer og en hanne sammen i det?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap