Død ancistrus etter to dager.

Hei

Ancistrusen min døde etter to dager, vet ikke helt hva som er årsaken. Men jeg hadde en bitte liten bit av en drue oppi igår, jeg har jo hørt at det er bare sunt å gi dem det noen ganger i månen...
Vannverdier er bra, og alle de andre fiskene trives.
Hva er faktisk vannverdi? Og hva har du målt med?
Hvordan ble tilvenning utført? Mer info om selve karet, innkjøring osv?
Død ancistrus
Jeg kjøpte meg 2 ancistrus babyer her på tirsdagen, sammen med noen corydoraser og her idag (etter 2 dager) fant jeg begge død.. Lurer også fælt på hva jeg har gjort galt, og om jeg i det heletatt har gjort noe galt siden de døde så fort. Kan det være temperaturen? Den skulle egentlig være på 25grader, men den er på 27. PH er på 7.0, GH og KH på 1, ingen utslag på nitritt eller ammoniakk. Byttet også 50% av vannet før jeg hadde de oppi. De gikk sammens med en kampisk hann og 6 corydoraser.
Svar til innlegg 3 i tråden:

Du skriver at fiskene du kjøpte var "babyer" (yngel), og dette kan forklare hvorfor de døde. Yngel tåler ikke transport og forflytting like godt, de er ikke like hardføre som voksne ennå.
De takler også dårlig forandringer i temperaturen. Har ikke tall på hvor mange Ancistrus yngel jeg tok kål på før jeg lærte at de ikke tåler kaldtvannsbytter.... Corydoras-yngel kan være like ømtålige. Iflg. det eksperten Ian Fuller skriver, kan Corydorasyngel dø av så lite som 2°C graders forskjell i vannet, særlig hvis den kommer for brått på.

Var du nøye med akklimatiseringen og tilvenningen fra posen og til ditt akvarievann, tok du det sakte og gradvis?

Kan transportposen ha blitt ganske kald da du kjøpte de? Det er jo høst ute nå, og det lille vannet i posen de fraktes i blir kaldt på et øyeblikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap