Den var kanskje ganske liten, den Ancistrusen du kjøpte? Det er en fisk som selges ofte som yngel i butikkene, og de er dessverre ikke så hardføre når de er små. Ancistrusyngel takler temperaturforskjeller og flyttestress litt dårligere som små, enn hva de gjør når de blir større. Frem til yngelen er sånn ca 4 cm er de litt skjøre.
Kan dette være årsaken til at din døde? At den var for liten til å tåle det, rett og slett?
Ellers kan selv en voksen, relativt hardfør Ancistrus bukke under av flyttestress, dersom det skjer brått og med mye mas og stress.
Årsaken til at den døde kan også være at det var noe galt med vannet på et eller annet vis.
Siden du er eier av et akvarium, bør du også eie noen vannverditester. Dråpetester altså, ikke strips. Alle akvarieeiere bør ha dette. Det kan nemlig være noe galt med vannverdiene hos deg som nyinnflytteren ikke taklet, men som de gamle fiskene dine tåler fordi det har kommet gradvis på dem. F.eks. gradvis stigende nitrat ute av kontroll eller nitritt-oppblussing. Å teste vannet så fort man mistenker noe galt er en god vane. Som f.eks. når en fisk dør uforklarlig, eller fiskene oppfører seg merkelig på noe vis. Da tester man vannet, og gjør evt et vannbytte eller to.
Anbefaler at du kjøper
vannverditestene til JBL, gjerne på nett, da de koster halve prisen (!) der av hva de koster i vanlige zoobutikker. De testene du bør ha er:
ph, gh, nitritt og nitrat. Er akvariet ganske nytt, ville jeg kjøpt
ammoniakktest også (NH3/NH4).
Jeg ville ikke kjøpt noen nye fisker til akvariet før du har tatt alle vannverditestene som trengs. Ellers kan du risikere å miste flere fisk. Men hvis alt viser seg å være perfekt med vannverdiene, ville jeg som algespiser i et kar med gode vannverdier og av den størrelsen, kanskje hatt en liten gruppe Otocinclus. De er utrolig søte, og de mest flittige algespiserne som finnes. De trenger gjerne litt ekstra fôring (tabletter for grøntspisende maller og grønnsaker), for de spiser fort opp algene i et akvarium av din størrelse. Otocinclus bør imidlertid ikke settes ut i nye akvarier som nettopp er satt i drift, de krever gode og stabile vannverdier og at en viss algevekst er kommet (ellers sulter de).
Hvor lenge har du hatt akvariet ditt i gang?