Lat ancistrus

Hei igjen,
har nå blitt kvitt problemet med palettciklidene og guppyen, ga bort guppyene til noen som julegaver
Men jeg har en ancistrus som ikke gjør noe annet enn å ligge bak pumpa eller under rota... den holder seg vanligvis bak i akvariet. Glasset på frontruta har masse alger og det samme på sidene, før jeg slår av lysene, slipper jeg en halv tablett nedi i front delen. Om morgenen er den spist, men jeg vet ikke om den blir spist av ancistrusen eller de andre fiskene, men algene forblir på glasset :/
Hvordan får jeg den til å spise algene?

Har også andre spørsmål ang ancistrus.

Hvilke grønnsaker burde jeg mate ham med, og hvor ofte?
Den har ikke sin egen hule som den kan gjemme seg i, den holder seg som sagt bak pumpa eller under en rot. Burde jeg skaffe den en hule den kan gjemme seg i?

Hvordan vil det gå med han når palettene legger egg?

Takk
Prøv å ikke mat han så må han finne mat selv
men hva om den fortsatt ikke spiser algene? Matet ham ikke i natt, hvor lenge holder han ut uten mat hvis jeg ser at han fortsatt ikke spiser algene, når burde jeg gi ham tabletter igjen?
Ancistrus er egentlig dårlige algespisere. De er på sitt beste når de er små, men når de blir voksne så blir de lat og er på jakt etter en makker i stedet. Så hvis din er voksen så er det ikke så rart at den ikke spiser algene syns jeg.
hmm ja, jeg vil si den er voksen, den er 5-6 cm. hadde en unge før, men den døde noen dager etter at jeg kjøpte han :/ men hvordan blir det om jeg skaffer ei hunn? Er det vanskelig å få yngel på dem, og hvor mange får jeg i ett kull.

Har som sagt et palettpar som legger egg snart, går det bra om jeg legger ei ancistrus hunn og, eller blir det for mye?
Rasti
hmm ja, jeg vil si den er voksen, den er 5-6 cm. hadde en unge før, men den døde noen dager etter at jeg kjøpte han :/ men hvordan blir det om jeg skaffer ei hunn? Er det vanskelig å få yngel på dem, og hvor mange får jeg i ett kull. Har som sagt et palettpar som legger egg snart, går det bra om jeg legger ei ancistrus hunn og, eller blir det for mye?


Noen ganger spiser ancistrus opp palettegg, andre ganger klarer palettforeldre å holde dem unna

Min erfaring er at Paletter og ancistruser går ikke an og ha i amme karr for ansistruser er ikke raske nok til og komme seg unna.

Når Palettene blir kjønnsmodene jages alt vekk fra dem sitt territorium.
Og dette vil si at INGEN kommer i nærheten av der dem holder til.

En link om ancistrus
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap