Maller og bløtheten på vannet

Finnes det algespisere og bunnspisere som takler GH på over 10? Trenger også noen som ikke blir så store.....
Hei. Tipper du er ute etter maller, men om det er gode algespisere av andre arter kan Siamesisk Algeeter være et forslag. Skal i følge akvaforum.no trives i opptil 15 GH.
Arnfinn Bøhn Tysnes
Hei. Tipper du er ute etter maller, men om det er gode algespisere av andre arter kan Siamesisk Algeeter være et forslag. Skal i følge akvaforum.no trives i opptil 15 GH.


Tusen takk for svar! Mener jeg leste at de ble opp til 15 cm. Hvordan er det egentlig å ha et kar uten disse type fiskene?
Mulig jeg blander begrep altså helt fersk, men tenke få corydoras og ancistruser, tror jeg... Som renser opp i karet.
Hverken corydoras eller ancistrus renser opp skitt i akvariet. Ancistrus fjerner en del alger, hvis man er heldig...corydoras tar mat-partikler som faller til bunnen, men fjerner ikke alger. Men det er fullt mulig å ha et akvarium uten maller, ja.

Vanlig Ancistrus sp. "oppdtettsvariant" takler en GH på 10, men det er for høyt for Corydoras.
Har ikke så lang erfaring selv, men har et 240 liters selskapskar som ble startet sommeren 2015. Gjort noen erfaringer med sammensetning av fisk, og sett litt av atferden og forskjellene på disse. Siameserene jobber flittig hele dagen og spiser alger av røtter og planter konstant. De er nå ca 6 cm lange etter ca 6 mnd etter kjøp. Corydorasene siler topplaget av sanden, men jeg tror ikke de spiser så mye alger. Pass på at du har sandbunn om du skal holde disse. Eplesneglene jobber også uavbrutt og knasker i seg blader plantene har fellt, og annet nedbrytbart de kommer over. Skikkelig gode støvsugere. Neretinasneglene ser ut til å kanskje ta mer alger igjen. Amanorekene jobber også uavbrutt og spiser alger fra planter og røttene. Sneglene og rekene tåler trolig også litt høy GH. Dessuten er de ganske fascinerende å observere. Personlig ville jeg ikke vært foruten noen av de nevnte artene.

Av ren nysgjerrighet - hvor stort er karet ditt, hvorfor så høy hardhet, og hva slags fisk har du?
Arnfinn Bøhn Tysnes
Har ikke så lang erfaring selv, men har et 240 liters selskapskar som ble startet sommeren 2015. Gjort noen erfaringer med sammensetning av fisk, og sett litt av atferden og forskjellene på disse. Siameserene jobber flittig hele dagen og spiser alger av røtter og planter konstant. De er nå ca 6 cm lange etter ca 6 mnd etter kjøp. Corydorasene siler topplaget av sanden, men jeg tror ikke de spiser så mye alger. Pass på at du har sandbunn om du skal holde disse. Eplesneglene jobber også uavbrutt og knasker i seg blader plantene har fellt, og annet nedbrytbart de kommer over. Skikkelig gode støvsugere. Neretinasneglene ser ut til å kanskje ta mer alger igjen. Amanorekene jobber også uavbrutt og spiser alger fra planter og røttene. Sneglene og rekene tåler trolig også litt høy GH. Dessuten er de ganske fascinerende å observere. Personlig ville jeg ikke vært foruten noen av de nevnte artene. Av ren nysgjerrighet - hvor stort er karet ditt, hvorfor så høy hardhet, og hva slags fisk har du?


Jeg har blant annet guppy. Så må holde hardheten på et nivå disse trives i, for vil ha de som hovedfisk. Har og en stim med pristellatetra og noen få fisk til som ikke helt passer inn med verdiene til guppy. Så må finne noen løsninger.
Hvordan blir det med fisketettheten med reker og snegler? Jeg synes det er fullt der-har 90 liter. 18 tetra/guppy og 6 stk som nok må flytte. De er kun et par cm i størrelse foreløpig. Butikken sa de var greie å ha sammen.... Har forresten sandbunn og det som blir kalt albinomaller. Corydoras aeneus eller noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap