Foring av otocinclus

Håper dette havnet under riktig fisketype?

Uansett. Jeg grubler litt på hvordan jeg skal få dem til å spise. De virker totalt uinteresserte ovenfor alt jeg putter i karet, selv om de ikke er direkte redde heller. Den ene var borte og smakte på en Hikari Algae Wafer, men svømte fort videre. Jeg har også prøvd å la en wafer ligge over natten, noe som resulterte i et helsikes søl i et forsøk på å få det opp igjen (gikk i oppløsning)

Jeg googlet litt og fant noen tips om å la ting som squash, blomkål osv ligge et par dager i akvariet til de har blitt "mushy" og derfor mer attraktivt for ottoen, men jeg vil høre her om andre har noe annet av triks og tips som ikke innebærer mulig forurensning av vannet.

Og hvor ofte skal de da ha mat? Kontinuelig? annen hver, tredjehver dag?

De har ellers rensket karet mitt totalt for det som var av synlige alger på to dager, men ser fortsatt ut til å beite rundt på glass, røtter, varmepumpe og det meste av overflater som ikke er sand. Meget imponert!


Her i huset bruker jeg Squash. Skjærer av en skive som er ca 7-8 mm tykk, så skrur jeg en liten skru mer tykt hode i midten som lodd (bør være rustfri, ikke forsinket/galvanisert. Så skjærer jeg firkant mønster i overflaten, slik at det blir lettere for fisken å jobbe med.

Nå holder jeg på med stormforing på en gruppe otto'er, for å få igang fordøyelsen etter fangst å transport. 6 otto'er har nesten halvert en slik skive, på et døgn..

Hmm. Da blir squash med i handlekurven hjem etterpå i hvert fall!

For øyeblikket har jeg bare 4 stk, da jeg bare har et nanofilter som er innkjørt pluss et annet filter som er til innkjøring i samme kar på 60 liter, 3 Endlers ut, 4 ottoer inn. Planen er å ha inn to til etter hvert, men først må det nye filteret gå sammen med det andre et par uker til, også må jeg krysse fingrene for stabile verdier før jeg vurderer å putte noe mer oppi der.

Disse har gått noen uker hos akvariebutikken før jeg tok dem med hjem, så jeg håper jeg slipper trøblete fordøyelse..


Det er bare det at fordøyelsen har vært ute av drift en stund, så den trenger tid til å komme igang igjen. Trenger stor tilgang til mat den første tiden. For da går foret rett igjennom, uten at den tar opp næring. Da er Squash fint, siden det ikke forurenser vannet på samme måte som andre ting, så holder den seg ganske godt under vann.

Jeg rakk aldri å få svart i går.

Første natta med Squash, og den så like urørt ut i dag. Har latt den ligge, men har også hengt opp en squashbit litt opp på glasset i tillegg til den som ligger på rota, så får vi bare krysse fingrene.

Litt oppgitt over at de ikke vil spise noe av det jeg putter i karet. Enten ER det mer mat i karet en jeg kan se, eller så er de bare ikke interesserte.

Jeg mistet en i løpet av natta. Den var kvikk i går morres, men lå mot filterinnsuget i går kveld og var slapp, og døde i løpet av natta. Den hadde en hvit flekk på snuten som jeg la merke til da jeg tok dem med hjem på mandag, men tenkte ikke noe videre over det. I dag når den var død så så jeg at det hadde blitt pelsete rundt, så det pluss flytting ble nok for mye.

Vent litt... vent litt... Hva er det jeg ser!? EN fisk på squashen! YES! Og den ser ut til å spise! Spise, og henge rolig... Så får jeg bare krysse fingrene for at den drar med seg de andre også.
Tar litt tid

Det tar litt tid før de oppdager at det er spiselig, men når det er det full guffe.

Det er nok på grunn av at de er svekket etter fangst og transport, som gjør at de kan være litt vanskelig å få til å overleve i kara våre den første tiden, hvis man ikke vet om det..

Sitat fra fiskebasen her på forumet:

Alle otocinclusartene er gode algeetere. De bør alle holdes i gruppe i akvariet. Når man kjøper otocinclus kan de være svekket pga. stoff som tilsettes i vannet for å fange dem, og de kan være utsultede og skrale. Hvis de sulter lenge vil stoffene i magen som gjør mat om til næring forsvinne, og maten vil bare gå rett gjennom dem, derfor er det viktig å tilføre masse mat med en gang man får dem, da er det god sjangs for at de lever lenge. Sollys rett på karet gjør ottoer glade, de kan også få agurkskiver som tilleggskost spesielt første tiden etter man får dem.

Mine var heller ikke så interessert i squash, men likte veldig godt frosne erter (fra frysedisken på butikken) som jeg tinte og fjernet skallet på. Den første tiden var de også veldig ivrige på den proteinrike maten som de andre fiskene fikk, til og med frosne mygglarver. Leste litt rundt på nett den gangen og fant ut at flere hadde lignende erfaringer. Virker som de trenger en ekstra boost til å begynne med.

Alle de jeg kjøpte greide seg fint de første månedene, men dessverre mistet jeg de fleste av ottoene mine i ph-fall, de er veldig vâre på fall i ph. Jeg har en igjen nå som er mer enn 10 år gammel. Den ligger for det meste på sanden der bunntablettene pleier å lande. Den ser ikke så godt lenger, øynene ser blakke ut, men ellers så virker den helt fin

Det ser ut til at alle tar squash her nå, men skal se å få prøvd erter i morgen.
Hvordan får du ertene til å holde seg på plass i karet? Jeg har litt strøm så ser for meg at det kommer til å fly erter over det hele! :p

Jeg har en som er i ok hold, en fryktelig tynn en, og to som er midt i mellom. Jeg er usikker på om jeg får beholde den tynne, men den ser da nå kvikk ut ellers i karet. På bildet ser den enda mer stakkarslig ut en til vanlig, det er ikke ofte den ligger slik klemt med finnene.
Erter synker lett og selv om de nok triller litt bortover så er det vel ting på bunnen som stopper ferden etterhvert. Som med squash så bør det som ikke er spist over natten fjernes.

Synes ikke din tynne otto virket så tynne på bildet. Forhåpentlig kommer den seg etterhvert. Lykke til
Skautrollet
Her i huset bruker jeg Squash. Skjærer av en skive som er ca 7-8 mm tykk, så skrur jeg en liten skru mer tykt hode i midten som lodd (bør være rustfri, ikke forsinket/galvanisert. Så skjærer jeg firkant mønster i overflaten, slik at det blir lettere for fisken å jobbe med. Nå holder jeg på med stormforing på en gruppe otto'er, for å få igang fordøyelsen etter fangst å transport. 6 otto'er har nesten halvert en slik skive, på et døgn..

Gjorde nettopp dette og så det ble så fryktelig stor bit squash... så først nå at det stod "mm" og ikke "cm".
Glemte det i akvariet lengre enn det hensiktmessig. Fytti katta så "fis" squashen lukta når jeg tok den opp. Men de hadde spist godt av den da!
Skal prøve frossne erter i neste uke og se hvordan det slår ann.

Flott tråd å lese gjennom, mange gode tips.
Mine ottoer er helt gale etter mat!
De jager nesten alle platy-yngelet og neontetraen vekk fra maten. :p
Jeg bruker tetra pro energy og av og til slike Tetra pleco tabletter til algespiserne.
(Har ikke gitt det på et par mnd nå pga algeproblemer jeg prøver å bli kvitt)

Testet ut agurkskive i karet også, men det var mildt sagt ikke populært.

Kan man ha Aubergine i også? Eller er ikke det noe bra mat for fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap