Ancistruser dør i akvariet vårt?

Hei alle sammen! Vet ikke om vi bare har uflaks, men må jo sjekke. I kveld døde ancistrusen vår, den kjøpte vi i starten av april. Den forrige levde fra januar (da vi hadde startet opp akvariet) til april. Er rimelig fersk på dette, men etter den forrige døde tok samboeren med vannprøve til akvariebutikken og fikk beskjed om at vannet så helt fint ut. Vi har foret med tabletter og den har også beitet noe alger. Dette er et 60l akvarium, har også 5 slørhaler i dette som tilsynelatende har det bra. Vannet ligger forøvrig på 23 grader og jeg bytter ca. 1/3 av vannet hver 2.uke.

Hvordan bør vannverdiene være? Evt. noen andre tips om hva vi kan gjøre?
Tror det beste for deg er å få kjøpt deg noen ordentlige dråpetester. Kan anbefale JBL sine da dem både er veldig nøyaktige og lette å lese av. Strips som mange dyrebutikker bruker er langt ifra pålitelig og veldig unøyaktige. Så det kan godt være at det er noe galt med vannverdiene dine.

For det andre så bør du selge/gi bort slørhalene dine. Disse blir altfor store for en 60l. Ca35-40cm så da kan du tenke deg at en 60l blir for lite Minimum 200l bør disse ha syns jeg.

Ta noen gode vannbytter (ca 50%) noen dager og få tak i dråpetester. Aquamanias.no er ganske billige på disse.
Anbefaler at du har ca 40% vannbytte hver uke og ikke hver andre uke.
Vil bare legge til, det er ingenting som heter "fine" vannverdier, hver enkelte fisk har sine krav til vannverdier.

Hvordan ble akvariet kjørt inn? Hvilke rutiner har du/dere, med tanke på vannbytte, filterrensing osv. Hva måter dere ancistrusene med? Og hva er faktiske vannverdier?
Har du noen røtter i karet? Ancistruser trenger å gnage på røtter for å fordøye maten ordentlig (har jeg hørt).
Får oppdatere dette etter lang tid...

Jeg hadde ikke trerøtter i det lille akvariet, men har nå et større 160l med et par røtter i og noen ancistrus som spiser, vokser seg større og er ganske aktive.

Vet jo ikke helt sikkert om det var mangel av røtter som gjorde det, men nå ser det i alle fall ut til at det går veldig bra med dem. Dråpetester vannet iblant og det ser ut som filterne gjør en bra jobb mht. nitritt/nitrat. Tror nok også at det større akvariet er med på å holde vannverdiene mer stabile.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap