Ancistrus død /4stk voksne

Heisann! Har hatt et eget akvarie til ancistrus nå i flere måneder og de har alltid sett ut til å trivdes veldig godt. De vokste veldig fort og den største hannen ble ca 12cm, en på 8cm og begge hunnene på ca 6cm. Den ene hunnen la egg i en mallehule og den største hannen var reaskt på plass med å passe på de. Etter det samlet nesten alle 4 seg rundt hulen og holdt seg nesten der hele tiden. Matet dem som før men de virket rett og slett ikke interessert.
Det så rett og slett ut som alle bare sluttet å spise etter at eggene var lagt. Har lest at hannene kunne gjøre dette da de passet på eggene men ikke hunnene. Og i verste fall at de kunne dø etterhvert av mangel på mat og utmattelse.
Igår var første dagen yngelen beveget seg ut av hulen å svømte fritt.
Da i løpet av få timer så døde alle de voksne fiskene. Jeg har aldri opplevd noe så merkeli eller fortvilende når det kommer til fisk.
Temp i akvariet er 25C.

Alt av svar angående dette settes stor pris på!
Hvor lenge gikk de uten å spise, da ?

Hvis du har fortsatt å mate uten at noe ble spist, kan du ha fått en opphopning av av for-rester, og hvis ikke sirkulasjonen langs bunnen er helt topp kommer slikt neppe til filteret. Hva er vannverdiene dine, og da særlig ammoniakk og nitritt ?
SilverShaded
Hvor lenge gikk de uten å spise, da ? Hvis du har fortsatt å mate uten at noe ble spist, kan du ha fått en opphopning av av for-rester, og hvis ikke sirkulasjonen langs bunnen er helt topp kommer slikt neppe til filteret. Hva er vannverdiene dine, og da særlig ammoniakk og nitritt ?


De gikk tilsammen ca 2 uker uten å se ut til å spise. Minket en god del av maten jeg gav dem når jeg så at det ikke ble spist. Karet var veldig rent utenom det. Vannverdier har jeg ikke peiling på for å være ærlig. Men tanken slo meg om det kunne være grunnen.

Men for en oppdatering så døde resten av ancistrusene i karet og alt yngelet dagen etter. Så har lagt hobbyen på hylla nå. Veldig fortvilende.
Auda...der ser man hvordan det går uten basis-kunnskap. Vannet er selve livsnerven i akvariet...jeg tipper fiskene dine døde av ammoniakk-/nitritt- forgiftning eller rett og slett feil vannverdier (pH og GH). At de sluttet å spise og var 'uinteressert' er tidlige tegn på dette.
Et lite råd : les deg opp på innkjøring, vannkjemi og vannverdier, og skaff deg JBL dråpetester. Så starter du opp på nytt, med bedre bagasje og bedre forutsetninger
Tilfeldig bekjentskap
© baard@minside.se
Reklame for plussmedlemskap