Ancistrus babyer i filteret, hva gjør jeg?

Jeg merket at filteret mitt var veldig tett og skulle rense det og der så jeg det lå flere babyer å kravlet i skålen.

Etter demontering så kom det bare flere.

Nå har jeg fem veldig små og en litt større svømmende rundt i en liten skål.
Har tatt pumpe med luftestein på oppi og vann fra akvariet. Jeg har ikke føde kar pga ingen levende fødende fisker.

Får ikke tak i før på mandag.

Hva skal jeg gjøre?

Ha dem i bollen og skifte vann hver dag eller ta dem opp i akvariet igjen?
Blir de spist da?? De er ca en halv cm store, den største en ca en cm stor( vet ikke hvorfor den er mye større men men???)


Håper noen vet noe jeg har helt panikk nå-.
Den største ynglen, er nok fra ett tidligere kull. Yngel kan overleve sykt lenge i filtre, om de har litt plass å tumle på.


Å la dem være i en skål, kan gå bra. Du må bare passe på at dem får surstoff nok, samt at tempen holder seg rett.
Selv gjør jeg ikke noe ekstra for å berge slik yngel, det som vekser opp, det vekser opp
Og det er ikke rent få jeg har måttet selge de siste par år. Tipper at jeg har kvittet meg med ca 300 yngel, fra ett foreldrepar, i denne perioden.

Så hva du velger å gjøre, blir nesten opp til deg Hvilke fisk har du forresten, i karet med yngel?
takk for svar.

Jeg har ikke fått noe yngle til å vokse opp før så jeg kunne tenkt meg at de overlever, vet ikke om pappaen har noen fler inne i hulen heller.

Er det nok med den luft pumpen når det gjelder surstoff? ( er ganske grønn jeg)

Du kan se på profilen min ang hvilke fisk jeg har i akvariet mitt, i bollen har jeg bare yngelen ( det er ikke en gullfisk bolle, en kjøkken bolle, hadde ikke bøtte)
Ps
Skal jeg gi dem noe mat?

Og hva slags da?
Skal jeg eller skal jeg ikke ha lufte steinen oppi til dem?

Det er tungvint å ha yngel i en skål. Bruk heller vanlig fødekasse med noen snegler oppi for å ta avfallet. Da vil det alltid være friskt vann for yngelen.
Håvard Støre Andresen
Det er tungvint å ha yngel i en skål. Bruk heller vanlig fødekasse med noen snegler oppi for å ta avfallet. Da vil det alltid være friskt vann for yngelen.


Jeg skal ha fødekar men får ikke tak i et før mandag det er derfor jeg spør hva jeg kan gjøre inntil da.

Hvilke snegler da?
Hvilke som helst snegler. Vanlige Posthorn, Sandsnegler, Pestsnegler eller Eplesnegler. Du har vel snegler

I mellomtiden kan du mate forsiktig med flakfor. Bruk en luftestein og plasser skålen slik at temperaturen holder seg passelig.
Nå har jeg skaffet meg fødekar og plassert ynglene i denne. det er nå fem unger igjen.

Fikk ikke kjøpt snegler.

Formerer ikke snegler seg noe enormt, har fått forståelse av at plutselig har du hele akvariet fullt med mini snegler??


Jeg så også en liten baby komme ut av pappas hule i dag, så han har nok noen unger inne i hulen også. Spennede greier hehe
Formeringen av eplesneiler er lett å holde i sjakk, da dette er en snegl som legger eggene sine over vann. Klasene er så store, at de ikke kan unngås å bli oppdaget. Om man ikke ønsker avkom avdisse sneilene, er det bare å fjerne eggene etterhvert.

Syntes ikke det er noe stort problem uten sneiler, da disse små malletassene eter ganske bra unna av alger de også. Mine er frampå på glass og planter fra dag en i den frie verden.
ok.

Hvor store bør de være før jeg slipper de ut til de andre fiskene?

En god regel er at de ikke må passe i kjeften på øvrig fisk.

Men som nevnt tidligere, en hel del overlever fra første stund sammen med storkjefta slukhalser hos meg
jeg så i dag at far hadde mangen små som gikk rundt hulen og "gresset" så jeg slapp alle ut av yngle karet. håper de overlever hehe, så ut som de andre hadde det bra ihvertfall.

Hvor store må de være for å få godkjent oppdrett? og hvordan gjør jeg da?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap