Kan ancistrus-hunnen ta på seg farsrollen?

Jeg hadde en stor hann og en hunn som har fått mange kull tidligere. Etter at hannen døde har det ikke vert noe yngel på en stund.

Jeg har kjøpt en ny liten hann. For 5 dager siden så det ut som det var lek på gang. Men det rare er at den lille hannen er jagd vekk fra hula, og hunnen ligger og passer på, akkurat slik en hann ville ha gjort. Er det mulig at det kommer yngelen igjen? Er det andre som har opplevd at hunnen tar på seg farsrollen?
Det var interessant å lese. I løpet av alle mine år (11) her på Akvaforum har jeg aldri lest at noen har skrevet at hunnen har overtatt egg- og yngelpass. Det er alltid hannen.

Du har en veldig pliktoppfyllende og uvanlig hunn, da Håper hun står løpet ut og at instinktet som blaffet opp og fikk henne til å sette i gang og passe dem, vil vedvare.

Lykke til
Plussmedlem
Har du sett egg i hulen?
Aldri hørt om en hunn som har tatt seg av eggene etter lek.
Men har hørt (og opplevd) diverse tilfeller hvor hannen har vært for liten i forhold til hunnen og rømt hulen eller blitt drept
I dag tok hunnen en pause fra hulen og barnepasset for å spise.
Da jeg lyste inn i hulen med lommelykt, fikk jeg øye på en liten malleyngel med eggsekk
Siden hun er en erfaren mor, mens han er liten og uten erfaring, så syns jeg ikke det høres så rart ut. De er ofte overraskende tilpasningsdyktige, disse fiskene. Veldig morsomt da.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Tufte
Reklame for plussmedlemskap