Ancistrus babyer

Hei,
I dag fant jeg en del ancistrus babyer i Tanganyikakaret. Ikke vet jeg hvor gamle de er, og har heller ikke sett noe tegn til lek. Fant en del døde, og mistenker det er min skyld, men også noen som fòr overglasset som små prosjektiler Regner ikke med det er noe spesiellt jeg må gjøre, for de var blitt ganske store de jeg fant. Men, hvor mange yngel kan man regne med i et kull?
Og hvor lang tid tar det før det er lek på gang igjen etter at ungene er frittsvømmende? Paret mitt oppfører seg som om de har klikket nå, og svømmer etter hverandre som tullinger. Bytter på hvem som svømmer først. Er dette lek?
Hos meg er det lek på ancistrussene så snart forrige kull er kasta på dør ;p.
Høres ut som de har planer om å drive på likt hos deg også
Gode kull hos meg har gitt opptil 50 yngel som var salgsklare, men etterhvert har jeg trappet ned til å la de sterkeste overleve. Antar derfor at det er mellom 5 og 10 pr kull som vokser opp.
Altså; jeg gjør ikke en døyt for at det skal være mange overlevende.
Tror ikke jeg skal gjøre noe jeg heller. Det er 4-5 stykker som farter rundt nå Hannen passer fortsatt grotten sin, den grotten er da et hull i den ene stenen som tanganyikaene og bruker. Skulle ikke ha noen kokosnøtt eller annen menneskeskapt hule nei. Der har en igjen for å være hjelpsom! Hunnen har funnet et annet hull, så han flytter vel snart dit. Tanganyikaene er sultne på yngel, så det er nok ikke så mange som vokser opp her, men det er greit nok egentlig, bare jeg får noen
Nå har enda et kull dukket opp, og denne gangen flyttet jeg steinen med hannen og yngel/egg over i en 45 liter. Det var omtrent det eneste det var plass til oppi der (han måtte jo velge den største steinen i karet!) Fikk skvisa inn en pumpe og en varmekolbe, men det var det.
Disse småtassene er vel en halv cm. Er det noen som har en idè om hvor gamle de kan være? Da jeg flyttet dem var Tanganyikaene veldig interessert i den hulen, så jeg vil tro de var klekket allerede da, og det er rundt en uke siden.
Tenkte jeg skulle få mer enn et par stykk til å overleve denne gangen?
Skal jeg fore med noe spesiellt, eller klarer de seg på vanlig fòr?
Hos meg var yngelen ca 1-1 1\2 uke i hula etter at dem var klekket, og var da 4-5 mm. Så jeg regner med at dem er i den alderen der. Gamle er dem i alle fall ikke

Jeg foret ikke med noe spesielt, yngelen var snar frampå når det var enten flakfor eller bunntabeletter i nærheten. I tillegg var det mer enn nok alger å knaske på
Takker Frank Jeg trodde de måtte være rundt der. Vet ikke hvor mange det er, men 6 stykk farter rundt på glasset, noen spreller i en liten grotte, og gamlefar nekter å komme ut av hulen sin, så det er sikkert flere Hmm....bør jeg prøve å få oppi ei rot kanskje? De skal vel ha det å knaske på.....
Røtter er en kjempefordel, de kan ete på denne, samtidig som den gir en del skjulesteder.

Men det høres jo ikke ut som du har plass til noen røtter i det karret der
Har ikke det, men får kutte til ei
Nå er alle frittsvømmende, steinen er ute og pappa er tilbake i hovedkaret. Nå er spørsmålet: Hvor store/gamle skal de være før jeg kan selge dem?
Jeg har stort sett kun solgt slik fisk som har vært bortimot 3cm eller mer. Hvor lang tid det tar før dem er så store, kommer svært mye ann på tilgangen på næring.
Hos meg har dette tatt alt fra 2 mnd til godt over halvåret!
Da er det bare å vente og se. Mat har de nok av ihvertfall. Synes de har vokst mye allerede jeg da
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap