2 typer L-200

Sitter å titter litt på Planet Catfish her.. å Blir litt forvirret.. hehe

Nå viser det seg at shark fin varianten har fått navnet: Baryancistrus Demantoides

Mens den uten shark finnen har fått navnet: Hemiancistrus Subviredis

Betyr dette at dem ikke slekter på hverandre?
At det ikke er samme fisken i det hele tatt?

Blei virkelig forvirret her nå.. Infoen finner dere her:

Ser også at L-128 har fått navnet:Hemiancistrus sp
Det skal bety at dem ikke er nært beslektet. Leste i Aqualog at det var mulighet for at de to ble tildelt forskjellige genuser. Når man ser på bildene virker det helt utrolig, men tyskerten har sikkert en grunn. Hadde vært spennende å lese hvorfor.
Det vil vel også bety at L-128 å den "vanlige" L-200'n (Hemiancistrus Subviredis) er i nærmere beslektskap en Baryancistrus Demantoides varianten?


eller er jeg helt på jordet å godt forvirret her nå?
Det betyr det, ja

Ganske rart, men det hadde vært ok å få lest hvorfor, slik at vi kan forstå det bedre. blir vel litt som med kileflekksbarbe og kileflekksrasbora?
Plussmedlem
Her er eit utdrag av beskrivelsen av dei to artane.

Skilnaden ligg etter det deg skjønar m.a. i at Baryancistrusen har ei forlenging av ryggfinna som forbinder den med fettfinna. Det har ikkje Hemancistrusen. Men altså... Det er ikkje enkelt å sjå skilnad.

Dette biletet på Planet Catfish syner begge fiskane. Hemiancistrusen nederst og Baryancistrusen bak.

Så var det å finna ut kva art(ar) våre to grønne peningar er...
Holger
Du må endre profilen til L-128 også.. å nå mangler bilde på profilen til
Baryancistrus Demantoides/Hemiancistrus Subviredis
Plussmedlem
Torbjørn
Du må endre profilen til L-128 også.. å nå mangler bilde på profilen til Baryancistrus Demantoides/Hemiancistrus Subviredis:)


H. subviridis er lagt til som ny fisk i fiskebasen. Her må det inn nye bilder som du ser. Vi har foreløpig identifisert våre to som B. demantoides.

L128 er etter det eg kan lese m.a. på P.C. utelukkande mørk blåsvart med blå prikkar, så eg er i tvil om biletet du har registrert på den arten. Er det riktig?
Ved anledning skal jeg ta noen billeder som viser kjennetegnene til B. demantoides (hvis det er dem jeg har)
Bildet av L-128'n er av en ungfisk..
Jeg er rimelig 100% sikker der

Jeg tror dette er en av hver.. ikke så lett å se på det ene bildet men
Holger Lockertsen
[QUOTE=Torbjørn]Du må endre profilen til L-128 også.. å nå mangler bilde på profilen til Baryancistrus Demantoides/Hemiancistrus Subviredis:)


H. subviridis er lagt til som ny fisk i fiskebasen. Her må det inn nye bilder som du ser. Vi har foreløpig identifisert våre to som B. demantoides.

L128 er etter det eg kan lese m.a. på P.C. utelukkande mørk blåsvart med blå prikkar, så eg er i tvil om biletet du har registrert på den arten. Er det riktig?Når jeg ser på bildene av L-128 i Aqualog så ser prikkene like ut som de på bildet mitt.
Så det er nok rett fisk..
Jeg har iallefall 1 Hemiancistrus Subviredis. å dette er en hanne.. jeg så den har odonter i dag.. etter en times titting er dette hva jeg har kommet frem til så langt.. da må jeg bare få sett godt på de siste.. så jeg finner ut hva jeg egentlig har Egentlig litt artig også da.. å finne ut at det er 2 arter/familier isteden for en
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap