Ph-verdi til Peckoltia L134 (Leopard frog pleco)

Jeg mottok nettopp et nummer av det tyske DATZ i posten, L-nummer spesial.

I dette leser jeg til min store forskrekkelse noe om L134 som jeg aldri har lest noe sted før (og jeg har lest MYE da jeg skaffet meg mine fem).... for å trigge lek og oppdrett bør de få så lav ph som skrekkelige 4.5 - 6.0 !!

Det var det verste....helt ned i 4.5? Det kommer jeg ikke til å tørre å ha noengang, men 6.0. kan jeg strekke meg til. De har pr i dag 6.6. - 6.7.

Noen som har meninger rundt dette?
mona o
Jeg mottok nettopp et nummer av det tyske DATZ i posten, L-nummer spesial. I dette leser jeg til min store forskrekkelse noe om [B]L134[/B] som jeg aldri har lest noe sted før (og jeg har lest MYE da jeg skaffet meg mine fem).... for å trigge lek og oppdrett bør de få så lav ph som [B]skrekkelige 4.5 - 6.0[/B] !! Det var det verste....helt ned i 4.5? Det kommer jeg ikke til å tørre å ha noengang, men 6.0. kan jeg strekke meg til. De har pr i dag 6.6. - 6.7. Noen som har meninger rundt dette?

Vet ikke om jeg ville ha gjort det selv... men jeg oppdaget selv at vannet mitt var nede på 5 her om uken... Har slitt litt for å få det opp i sakte tempo...

..men det jeg er mest opptatt av, er L-nummer spesialen fra DATZ... Har den nye L-nummer kommet ut eller? Jeg er veldig interessert i å høre om den. Har du linken og eller ISBN nummeret til blekka?

Hilen Trym
mona o
I dette leser jeg til min store forskrekkelse noe om [B]L134[/B] som jeg aldri har lest noe sted før (og jeg har lest MYE da jeg skaffet meg mine fem).... for å trigge lek og oppdrett bør de få så lav ph som [B]skrekkelige 4.5 - 6.0[/B] !! Noen som har meninger rundt dette?

Jeg tok en måling i akvariet ved lek på L-134. Da var ph'en ca 6,5.
En ph ned til 5,5 ser jeg ingen problemer og holde dem i. Mine har gått med så lav ph. Merket ikke noe forskjell på dem :o)

Har opplevd og ha dem i lek to ganger, men det ble aldri noe yngel av disse. Hannen kastet eggene ut av hullen begge gangene.

mvh
Frode
Tusen takk for svar

Jeg tok en liten kontroll av ph-verdien i karet deres nå nettopp. Det er store mengder røtter der, mer enn jeg noengang har hatt i et og samme akvarium Et par dager siden siste vannskift.

Ph ble målt med digital ph-måler,
og den vippet mellom 6.4 - 6.5.
Så det er egentlig bra verdi. Skal redusere den sakte litt nedover, må ta hensyn til alle Corydorasene oppi der også. Men de ser ut til å greie seg uansett, i alle kar jeg har
(til tross for brå ph-dropp ved et par andre tilfeller i andre kar)
Trym Andreassen
..men det jeg er mest opptatt av, er L-nummer spesialen fra DATZ... Har den nye L-nummer kommet ut eller? Jeg er veldig interessert i å høre om den. Har du linken og eller ISBN nummeret til blekka?

Du finner nummeret jeg har her på DATZ sine sider, og det ser ut til å være det siste som er utgitt?

ISBN er: 3-8001-0910-7
Datz Sonderheft “L-Nummern”. 2004
Euro 24,90.
Jeg bestilte mitt eksemplar for en god stund siden her

Anbefales sterkt for de malle frelste...

Var det ikke du, Knut, som nevnte tidligere at det kommer en oppdatert bok snart? Vet du noe mer om dette?
Jeg tenkte å vente på denne hvis det ikke blir for lenge til.

Mvh. Terje.
Har ikke hørt noe om en ny bok, det er nok denne som er den siste..

1 utgave ble gitt ut i 2004..tror det er den eneste som er gitt ut hittil

Engelsk og tysk tekst.

http://www.planetcatfish.com/books/304.PHP
Takker for svar!
Da er det bare å handle

Mvh. Terje.
mona o
[QUOTE=Trym Andreassen]..men det jeg er mest opptatt av, er L-nummer spesialen fra DATZ... Har den nye L-nummer kommet ut eller? Jeg er veldig interessert i å høre om den. Har du linken og eller ISBN nummeret til blekka?

Du finner nummeret jeg har her på DATZ sine sider, og det ser ut til å være det siste som er utgitt?

Euro 24,90.

Mhh!
Ja det er denne jeg også har... Hadde håpet at det kom en ny snart, men nå skal de vel omskrive igjen pga siste endringer om L-200 eller noe sånt...

Vi får bare vente...
Trym Andreassen
[QUOTE=mona o][QUOTE=Trym Andreassen]..men det jeg er mest opptatt av, er L-nummer spesialen fra DATZ... Har den nye L-nummer kommet ut eller? Jeg er veldig interessert i å høre om den. Har du linken og eller ISBN nummeret til blekka?

Euro 24,90.

Mhh!
Ja det er denne jeg også har... Hadde håpet at det kom en ny snart, men nå skal de vel omskrive igjen pga siste endringer om L-200 eller noe sånt...

Vi får bare vente...Får vente å se.. å tro det kommer en ny oppdatert bok..
Karer meg bar med Aqualog så lenge
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap