Ancistrus eller Otocinclus?

Holder på med en sør-amerikansk biotop (mer bestemt Amazon/Brasil), karet er 128l Av andre fisk planlegger jeg noen tetraer, endlers, kurvcichlide og en liten stim coydoras

Hadde i utgangspunktet tenkt å ha ancistrus, men ettersom den jeg har i et annet kar er blitt litt gretten er jeg usikker... hvordan vil en stim på 5-6 Otocinclus fungere i dette karet tror dere?
HAr lest endel her på forumet nå og ser det er flere som har hatt litt gretne ancistruser... er dette et vanlig problem? Skal bare ha fredelige relativt småfisk i biotopen min...

Hvis du bare vil ha småfisk ville jeg gått for en fin stim med ottoer.
De er flittinge og holder sammen i en fin gruppe.

Har ikke hatt noen ancistrusproblemer selv, men ottoene er jo mindre og dermed mindre sjanser for bråk fra de.
VAr jaggu mange otto-arter gitt.....

Prøver å lete meg frem til hvilken nå men det er ikke lett. Hvordan kan 2 arter som er så like, og begge er 4cm være oppgitt til 30l og 100l som minste akvarie?

Og det er visst ikke alle som er algeetere i særlig grad?
Karl Inge S
VAr jaggu mange otto-arter gitt..... Prøver å lete meg frem til hvilken nå men det er ikke lett. Hvordan kan 2 arter som er så like, og begge er 4cm være oppgitt til 30l og 100l som minste akvarie? Og det er visst ikke alle som er algeetere i særlig grad?

Otocinclus vittatus og Otocinclus affinis er nok de vanligste og mest utbredte ottoene. Disse er begge gode algespisere og må holdes i grupper.

Forvirringen rundt akvariestørrelse kommer nok av at de som har registrert informasjonen har tatt utgangspunkt i litt ulike kriterier. Fisken i seg selv er liten nok til å trives i en 30-liter, men siden den bør holdes i grupper på minimum 4-5 individer kan de pga det kreve større plass til sammen.
Hei!

Jeg liker godt Otocinclus, men ønsker du oppdrett (og det er nok det jeg synes er mest spennende med denne hobbyen), er det størst sjans for nettopp dette med et par Ancistrus.

Ser at du har Endlers i biotopakvariet ditt. Hva med en villform fra Brasil?!
Ørjan
Hei! Jeg liker godt Otocinclus, men ønsker du oppdrett (og det er nok det jeg synes er mest spennende med denne hobbyen), er det størst sjans for nettopp dette med et par Ancistrus. Ser at du har Endlers i biotopakvariet ditt. Hva med en villform fra Brasil?!

Har fler Endlers på vei, vet ikke om disse er VF eller ikke.

Oppdrett er gøy ja, men siden det er dvergciklidene jeg egentlig er opptatt av at skal yngle foretrekker jeg otto foran anccistrus.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap