L-046 - hvor svake/tøffe er de. En hang fast i pumpen, er det døden??

Kjøpte for en tid tilbake 10 stk L-046. Disse er ganske små, og usedvanlig vakre. Det vet dere vel alle.

Problemet er at i dag, fant jeg en som lå med ryggen ned, like ved pumpen. Var sikker på at den var død, og prøvde å få den opp med hånden. Når jeg tok i den begynte han og sprelle, jeg slapp taket og skvatt som bare det. På pumpen hadde jeg satt fast en strømpebukse, da jeg hadde reker i karet før. Det virker som at han hang fast i strømpen.

Har noen opplevd dette før? Hvis han har hengt fast siden jeg fjernet rekene, har han hengt der i tre dager.

Fikk han løs, etter en del om og men, han datt til "bakken" og ble liggende helt stille. Jeg dyttet bort i han med hoven, han "stakk" innover i karet, så gikk jeg ut av rommet, og når jeg kom tilbake var han borte. Har ikke funnet han død, så jeg tror han lever. Spørsmålet er da...... hvor mye tåler disse fiskene. Jeg er så utrolig redd for dem, og håper så sinnsykt at de skal klare seg.

Noen som kan komme med noe råd??? Please? Bør jeg regne han for død, og ta han ut, slik at han ikke kan "smitte" noen andre, eller bør jeg bare la alt være trygt og stille der en stund.

Blir veldig glad for svar.
Kanskje vi må rope på Frank... De eneste mallene jeg har sett på innsuget av pumpene er ancistrusene som gjerne spiser på det som setter seg fast i strømpen. Men de har ikke noe problem med å flytte seg på egenhånd. Hvis mallen har blitt sugd fast, uten at du har verdens sterkeste pumpe, så høres det jo faretruende ut, men om den bare hadde viklet seg inn i selve strømpen, så er det vel håp om den bare får hentet seg inn igjen og tatt til seg noe næring.

Så den normal ut ? (Utenom å dette på rygg da ).

stakkars. håper det går bra...
Er ikke noen malleekspert, men det samme gjelder jo for all fisk:
Når fisken blir fanget, enten det er som her på ett pumpeinntak, eller i ett nett, vil den hele tiden streve for å komme løs. Dette tærer voldsomt på kreftene, og fisken vil dø av utmattelse om den ikke kommer seg løs.
Hvor lang tid fisken har resursjer til å kjempe, vil bli ren gjetting ala lotto. Og siden jeg aldri vinner der, tror jeg nesten at jeg ikke skal gjette her heller

Imidlertid, denne fisken var jo i live når du fikk den løs. Så om den får godt stell, med næringsrik mat, og ro og hvile, er sjangsen for at den kommer til hektene igjen stor.
Så sant det ikke var noen sykdomstegn på fisken når du fant den, er det vel liten grunn til å mistenke at den er noen potensiell smittekilde for resten av maller.

Jeg ville nok ikke gjort stort annet enn å forsøke å gi den litt snadderfor, lett tilgjengelig, og fulgt nøye med
Merkelig-så lenge du ikke har "super"pumpe-men regner med att alt er dimensjonert riktig i et karr med sånne "GULL"barer
Håper virkelig at fiskene dine er friske og at det går seg til. L046 er en fantastisk fin fisk. så jeg vil at du lykkes med de(så kan jeg etterhvert)høste av dine og andres erfaringer på den.

Lykke til.
Er vel ikke suget som var problemet, men strømpen. Maller har en lei tendens til å sette seg fast, skikkelig fast, i nett av ulike slag.

Det er derfor jeg alltid bruker hvite, meget finmaska hover til maller. Slipper da at dem setter seg fast
Takk for tipset, har hatt det problemmet selv ang håv og maller.
L46 er temmelig var for stress, og kan faktisk dø av det alene. Men, hvis den gjemmer seg er det et godt tegn. De gangene jeg har hatt en syk eller stresset L46 (heldigvis ikke ofte!) så har den vært ute i åpent terreng i fullt dagslys. Ofte henger de på ruta hvis de er stresset. Ligger den åpent i karet og ikke forsøker å gjemme seg er det et faresignal som må tas på alvor!

Lykke til, håper den klarer seg.
Tusen takk for svar alle sammen.

Fisken var ikke sugd fast, den hadde viklet seg inn, og satt fast bakkroppen i en strømpebuksebit.

Takk for tips om andre typer hover. Aldri visst at maller henger seg fast mer enn andre fisk. Da lærte jeg noe i dag også.

Når jeg fikk den løs, lå den midt i karet en stund. Den så ikke skadet ut på noen måte, så heller ikke tynn ut. Jeg dultet jo borti den, fordi jeg lurte på om den var besvimt eller noe, og da skvatt den av gårde.

Når jeg skrev "smitte" de andre, tenkte jeg mer på om den blir liggende død, og de andre får dårlig vannkvalitet, fordi jeg ikke finner den, og får fjernet den.

Har ikke sett noe til fisken siden jeg skrev innlegget. Heller ikke sett noe til de andre, så derfor vet jeg jo ikke om det har gått bra eller ikke. De gjemmer seg det meste av tiden, så de er ikke alltid så lett å få øye på. Det er vel kanskje ikke så lurt at jeg løfter og leter gjennom hele karet nå heller, for da blir vel denne stakkaren enda mer stresset.

Får kanskje bare følge nøye med, og holde det rolig i og rundt karet så får jeg håpe at alt går bra.
De gangene jeg har hatt en dødfisk i et kar uten å vite om det, så har det slått ut på NO3 testene, eller luktet noe fryktelig av karet.
Uten at jeg har allverdens erfaring med akkurat den mallen, L046, så ville jeg gjettet på at å slå av lyset i akvariet kanskje kunne dempe stresset litt nå som den trenger ro og hvile...? Det er kanskje bare en dråpe i havet, men det er jo en kjent sak at en god del L-maller føler seg tryggere og roligere i mørket siden de er nattaktive fisk.

Hadde det vært noe, å ha lyset avslått i et par dager...?
Tror du er inne på noe der. Har tenkt tanken selv, og siden i går har det vært mørkt i karet. Har bare lys på i rommet, og beveger meg forsiktig forbi karet.

Ser enda ikke noen døde, eller som ser skadet ut, så jeg håper fortsatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap