L134 døde:(

Idag fant jeg den ene av mine L134 malle død-igår viste den klart tegn på svekkelse, da den bare ble liggende på bånn da en reke av Macrobrachium assamensis(kloreke) tok tak i den og dro den under rota-da grep jeg selvfølgelig inn og stoppet det-kunne fange malen med henda. Så jeg la den over i et "føde"nett. Og idag var den død.
Satt den inn i karret på torsdag så det var en relativt ny fisk. Eneste tegnet på "sykdom" den har vist er at den har "hypper"ventilert-pusten hargodt mye fortere på den enn på de andre fiskene. Trodde det ville gå seg til jeg, at det bare var et tegn på en stressa fisk.

Får ny fisk av butiken, men det er likevel trist.
Og må jo vente litt da, er jo ikke vanlig lager vare dette her. Så om ca. 2uker får jeg ny L134 + 2 stk L270.

Kan en malle dø av stress, vis det er for lite hjemmesteder? Regner egentlig med det-men hva er for lite hjemesteder?

For øyebliket har jeg 4 maller i en 212 liter, blir 5 når L134 kommer.
Og samme antall i en 180 liter når dem 2 L270 kommer.
Har dtriste greier Ken.
har du sørget for nok oksygen i vannet? Jeg hadde også slike problemer i startet på det ene karet mitt. Da jeg satt inn lufttilførsel slik at du ser at vannet er fult av små bobler, ble dette problemet borte.
Jeg tror maller kan stryke med av stress, men de har ofte ikke så mange gjemmesteder i butiken heller. Så jeg tror mere på en kombinasjon av for mye flytting (for kort tid i butikken), at den har tatt til seg for lite næring og eventuelt vannkvaliteten, hvis du har nystartet karet.

Så i tillegg til noen flere gjemmesteder, så vær sikker på vannet, før du tilsetter 3 nye L maller. Kanskje du kan avtale at fiskene går en stund i butikken.

Eller om du er 100 sikker på vannet ditt, så kanskje du kan ta i mot fiskene før de åpner posen og slipper den ut i butikken.
Til Jan Erik
Hva tror du om at jeg må ha mere o2 i vannet? Ingen av de andre fiskene viser noen o2 problemer.
Og jeg har forhørt meg litt om det o2 spørsmålet-og alle jeg har snakket med mener jeg ikke behøver å tilsette luft i karret-Hva er dine erfaringer med det?
Og når man skal tilvenne en malle fra normalt vann til vann med betydelig høyere hardhet, har en kh på 3-4 men GH på 13, dette pga snelene skal bygge skikkelige skall. Har du noen erfaringer med det? Jeg brukte godt over 1 time på avklimatiseringen nå, den første greide det fint, men ikke den andre-har heller ikke sett at den har tatt til seg næring. Den andre kommer nesten med en gang maten daler ned på bånn(akurat som ancistrusene).
Mater også med malle waffler etter at lyset er slått av.
Disse mallene krever faktisk veldig mye oksygen... At noen av de andre fiskene dine ikke viser tegn til at det er for lite, betyr ikke annet enn at de har det bra for oksygennivået er passe for deres behov. Maller derimot.... De er dessuten flinke til å skjule når noe er galt. De bare dør, rett og slett, uten påviselig grunn.

Maller av denne typen krever langt mer oksygen i vannet enn f.eks. en hel del andre selskapsfisker, det må man tenke på når man putter dem i en selskapstank. Det skal fosse og bruse rundt dem nærmest, masse sirkulasjon og masse ekstra oksygen.

Jeg har ingen L-maller i de andre karene mine lenger, nettopp av den grunn.


Så de du har pratet med om dette og som har sagt du ikke trenger ekstra oksygen til L-maller, har de egentlig sett karet ditt og hva du har av sirkulasjon der? Har de stått foran karet og tatt vurderingen?

Jeg ville ikke nølt, men satt inn mere sirkulasjon, noe som spytter masse luft og sirkulasjon i vannet.
Nei, han/dem har ikke stått foran karret og sett det. Men han ene er lederen på det svenske forumet-har tegnet og fortalt hvor mye sirkulasjon jeg har-og han kom da med en kommentar at L134 og de fleste andre Lmaller ville greie seg bra i et selsskaps karr.
Er det direkte feil da??
Nei, det er ikke "direkte feil". Hvordan kan man egentlig si det?

Jeg har selv hatt en L-134 gående i et selskapskar med minimal sirkulasjon pga scalarene i månedsvis. Den greide seg fint, den. Det vil si... hvor fint hadde den det egentlig? Bare såpass at den ihvertfall ikke døde, men overlevde?

Det er det som er spørsmålet. Hvor optimalt vil du at mallene din skal ha det? Best mulig? Da bør man jo følge de råd som gis om dem, og bl.a. Janne Ekström (svensk ekspert) sier dette med oksygen nivået.

Hva da med diffusere? Jeg har kjøpt en til mitt Juwel-kar. Får de nyttiggjort seg de boblene når de liksom bra flyter opp til overflaten igjen? Har "bare" en stim med 10 pansermaller og 4 regnbuefisk i det karet ennå. Men har tenkt å sette i bl a Ancistrus når det har fått modna seg litt og jeg er kvitt nitritt og prikkesyke...
mona o
Disse mallene krever faktisk veldig mye oksygen... At noen av de andre fiskene dine ikke viser [I]tegn[/I] til at det er for lite, betyr ikke annet enn at de har det bra for oksygennivået er passe for [i]deres[/i] behov. Maller derimot.... De er dessuten flinke til å skjule når noe er galt. De bare dør, rett og slett, uten påviselig grunn.ingen? Jeg ville ikke nølt, men satt inn mere sirkulasjon, noe som spytter masse luft og sirkulasjon i vannet.


Det jeg har gjort i mitt 200 liters kar hvor det kjøres med en eheim 2028 Pro II pumpe, er å flytte på avløpsstaget slik at en liten del av innpumpingen (fra pumpa) går over vannflaten. Siden det er såpass trykk på vannspruten fra pumpa og at vinkelen er satt litt ned mot vannet, vil dette skape veldig mye luftbobler uten å måtte investere i en egen diffuser. OK, det lager noe vannstøy, men mallene lever jo tross alt i elvene da...

Mvh
Trym
Har nå satt på en diffuser eller hva det heter, så nå pumpes det endel luft inn i karret.
Det er Janne Ekstrøm som jeg har snakket med, han sier L134 vil ha det bra i et selskaps karr.
Men nå kjører eg inn mye luft sammen vannet i pumpene, og da vil jeg ihvertfall øke o2 nivået litt.
Hei Ken

Nå vet ikke jeg hvor mye O2, du har i karene dine, men jeg prøver å holde oksygennivået over 8 mg/l. Har sett malleksperter si at et minimum er 6 mg/l om man ønsker et best mulig oppdrettsresultat.

Målte akkurat karene mine og de varierer mellom 7-10 mg/l. De har alle 2 utvendige pumper og en innvendig sirkulasjonspumpe med diffusor. I 300 literennærmer det seg 40 hypancistruser og de storkoser seg.( 7 voksne, 7 halvvoksne og resten yngel).

Jeg vet ikke helt når O2 nivået blir forlavt, tror andre faktorer også vil være av betydning, men det kan da ikke skade fiskene med en diffusor på pumpen. Men man behøver ikke å overdrive. Det er fisk, ikke fugl Janne Ekstrøm har mere peiling enn de fleste andre, så om man hører på hannes råd, så vil det sikkert fungere flott.
Jan Erik
Det er fisk, ikke fugl :-)

Hehehe, ble helt satt ut av den kommentaret der, Jan Erik
Takk for hjelpen, nei det er sant diffusor skader ikke-og det koblett jeg på igår. Så da regner jeg med at o2 nivået har øket litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap