- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Hvordan vet malle-eiere at fisken har det bra?
Hvordan vet malle-eiere at fisken har det bra?
....eller at den i det hele tatt lever?
Sliter litt med å få øye på noen maller overhodet i malle-karet mitt, da det er så store mengder røtter der. De er jo der nettopp fordi mallene skal få den tryggheten og skjulet de søker, men det hindrer jo meg i å få kontrollert helsetilstanden deres.
De eneste jeg ser,er L134, for de har blitt såpass store at det gjerne stikker ut en avslørende haletipp eller noe fra gropene de har gravd seg. Tre av dem har dessuten valgt huler som jeg lett kan se dem i.
Verre er det med mine fem små L-270 (Chocolate Zebra Pleco). De gikk seks uker (eller litt mer) i karantene i et lite kar, der jeg lett kunne se dem. Men etter at jeg slapp dem løs i mallekaret på 160 liter, proppfullt av røtter og huler, har jeg bare sett èn, en enkelt gang.
Jeg aner dermed ikke om de har klart seg bra her, og hvordan det står til med dem.
Å ha maller i et kar der de ikke kan skjule seg ordentlig, innbiller jeg meg at de må føle seg kontstant stresset av. Og det er jo langt verre....innbiller jeg meg?
Skal man gå ut ifra at de har det bra, bare? En malle som er syk eller ikke i form, er jo gjerne mer synlig enn andre. Det er et tydelig tegn på at ikke alt er som det skal, når de mister skyheten sin.
Så siden jeg ikke ser dem, skal jeg da regne med at alle lever og har det bra?
De eneste L-mallene som er fremme i dagslys hver eneste dag, er jo selvsagt L-144. De klarer ikke motstå lukten av mat, og jumper frem fra skjulestedene sine mot fôringsplassen straks jeg tar i armaturet
Hva ville andre gjort? Rensket opp i karet og gjort det mere "gjennomskuelig", selv om det minsker antall skjermede plasser mallene kan søke ly??
Eller regnet med at "intet nytt er godt nytt"?
Sliter litt med å få øye på noen maller overhodet i malle-karet mitt, da det er så store mengder røtter der. De er jo der nettopp fordi mallene skal få den tryggheten og skjulet de søker, men det hindrer jo meg i å få kontrollert helsetilstanden deres.
De eneste jeg ser,er L134, for de har blitt såpass store at det gjerne stikker ut en avslørende haletipp eller noe fra gropene de har gravd seg. Tre av dem har dessuten valgt huler som jeg lett kan se dem i.
Verre er det med mine fem små L-270 (Chocolate Zebra Pleco). De gikk seks uker (eller litt mer) i karantene i et lite kar, der jeg lett kunne se dem. Men etter at jeg slapp dem løs i mallekaret på 160 liter, proppfullt av røtter og huler, har jeg bare sett èn, en enkelt gang.
Jeg aner dermed ikke om de har klart seg bra her, og hvordan det står til med dem.
Å ha maller i et kar der de ikke kan skjule seg ordentlig, innbiller jeg meg at de må føle seg kontstant stresset av. Og det er jo langt verre....innbiller jeg meg?
Skal man gå ut ifra at de har det bra, bare? En malle som er syk eller ikke i form, er jo gjerne mer synlig enn andre. Det er et tydelig tegn på at ikke alt er som det skal, når de mister skyheten sin.
Så siden jeg ikke ser dem, skal jeg da regne med at alle lever og har det bra?
De eneste L-mallene som er fremme i dagslys hver eneste dag, er jo selvsagt L-144. De klarer ikke motstå lukten av mat, og jumper frem fra skjulestedene sine mot fôringsplassen straks jeg tar i armaturet
Hva ville andre gjort? Rensket opp i karet og gjort det mere "gjennomskuelig", selv om det minsker antall skjermede plasser mallene kan søke ly??
Eller regnet med at "intet nytt er godt nytt"?
Postet 28.03.06 kl 20:50
Endret: 28.03.06 kl 20:51
Postet 28.03.06 kl 21:19
Endret: 28.03.06 kl 21:19
Har bare vanlige ancistruser og L134 fortiden, og dem er ofte fremme og det tar jeg som et godt tegn. L134 begynner å bli like mye framme som ancistrusene, morsomt.
Nei det er ikke lett spørsmål du stiller mona, men man må bare prøve å oppservere dem.
Får forresten flere L134 og flere L270 nå iløpet av 1-2 uker. Gleder meg stort
Og du/dere skal få bilder av karra våre nå snart.
Nei det er ikke lett spørsmål du stiller mona, men man må bare prøve å oppservere dem.
Får forresten flere L134 og flere L270 nå iløpet av 1-2 uker. Gleder meg stort
Og du/dere skal få bilder av karra våre nå snart.
Postet 28.03.06 kl 21:39
Postet 28.03.06 kl 22:32
Takk for svar, Geir Dette er ikke et rent artskar, men jeg lurer på om du kanskje trodde det...?
Har gitt dem squash i blant, men jeg er dessverre ikke så god sporfinner at jeg klarer å skjelne mellom de ulike mallenes tannmerker (det er tre ulike L-malle arter i dette karet)
En squash-skive blir umiddelbart angrepet av fem glupske L144, og de gir ikke slipp på den frivillig. Så om noen L270 (som jeg er mest bekymret for, siden jeg aldri ser dem) har vært der og gnagd om natten, vet jeg altså ikke.
Nei, jeg er fryktelig usikker på dette. Mye skjulesteder er jo bra for fisken, men det er ulempe med det også.
Kanskje jeg skal fòre med artemia og sitte klar med lommelykten i mørklagt stue en kveld, og foreta "vareopptelling"? (NÅ skjønner jeg at det blå moonlight-lyset ikke bare er dekorativt som nattlys i et kar, det har nytte også... man kan sjekke tilstanden og antallet til nattaktive fisker).
Har gitt dem squash i blant, men jeg er dessverre ikke så god sporfinner at jeg klarer å skjelne mellom de ulike mallenes tannmerker (det er tre ulike L-malle arter i dette karet)
En squash-skive blir umiddelbart angrepet av fem glupske L144, og de gir ikke slipp på den frivillig. Så om noen L270 (som jeg er mest bekymret for, siden jeg aldri ser dem) har vært der og gnagd om natten, vet jeg altså ikke.
Nei, jeg er fryktelig usikker på dette. Mye skjulesteder er jo bra for fisken, men det er ulempe med det også.
Kanskje jeg skal fòre med artemia og sitte klar med lommelykten i mørklagt stue en kveld, og foreta "vareopptelling"? (NÅ skjønner jeg at det blå moonlight-lyset ikke bare er dekorativt som nattlys i et kar, det har nytte også... man kan sjekke tilstanden og antallet til nattaktive fisker).
Postet 29.03.06 kl 01:10
Tror ikke 5 voksne L 270 kunne forsvunnet i 300 literen min. Legger røtter,steiner og huler, på en slik måte at jeg kan se det meste samtidig med at røttene stenger for lysrørene. Men de fiskene som er små nok til å gjemme seg helt inni røttene ser jeg bare når de kommer frem for å spise. Tok ca 6 mnd. før de voksne ble husvarme nok til å komme frem, mens jeg så på. Men i dag når jeg forer litt på dagtid, så kommer 4-5 hypancistruser frem for å ta del i matfatet. Mens andre kun ligger i hulene på dagtid. Men jeg ser dem jo. Tror de hjalp med apistogrammene som liksom viser vei for mallene..
Postet 29.03.06 kl 01:56
mona oNÅ skjønner jeg at det blå moonlight-lyset ikke bare er dekorativt som nattlys i et kar, det har nytte også... man kan sjekke tilstanden og antallet til nattaktive fisker).
Skulle akkurat til å foreslå det Mona. Har satt opp to spotlighter fra biltema til 70 kr/stk
på det ene karet mitt med blå pærer i. Fungerer helt utmerket. Satt til en timer som gjør at det skrur seg på 10 min før hovedlyset slår seg av.
Postet 29.03.06 kl 01:57
Ja, det kan godt hende at noen "dither fish" ville hjulpet på skyheten. Men det er jo en del mindre sky fisk der fra før, som L-144 og Corydorasene. Det har ikke hjulpet L-270 at de artene er fremme. Men mine L-270 er jo ganske nye hos meg. Har bare hatt dem et par mnd. De er også veldig små enda, det var ikke store krabatene. Så de kan lett gjemme seg på de mest utrolige steder.
Jeg husker ikke helt lengden på L-270 mallene, men jeg tror ikke det var mer enn 5 cm ca.
Jeg husker ikke helt lengden på L-270 mallene, men jeg tror ikke det var mer enn 5 cm ca.
Jan ErikTror ikke 5 voksne L 270 kunne forsvunnet i 300 literen min. Legger røtter,steiner og huler, på en slik måte at jeg kan se det meste samtidig med at røttene stenger for lysrørene. Men de fiskene som er små nok til å gjemme seg helt inni røttene ser jeg bare når de kommer frem for å spise. Tok ca 6 mnd. før de voksne ble husvarme nok til å komme frem, mens jeg så på. Men i dag når jeg forer litt på dagtid, så kommer 4-5 hypancistruser frem for å ta del i matfatet. Mens andre kun ligger i hulene på dagtid. Men jeg ser dem jo. Tror de hjalp med apistogrammene som liksom viser vei for mallene..
Postet 31.03.06 kl 10:24
mona oKanskje jeg skal fòre med artemia og sitte klar med lommelykten i mørklagt stue en kveld, og foreta "vareopptelling"?:-) (NÅ skjønner jeg at det blå moonlight-lyset ikke bare er dekorativt som nattlys i et kar, det har nytte også... man kan sjekke tilstanden og antallet til nattaktive fisker).
Dette gjør jeg av og til.
Slipper ned tabeletter/ pellets ca 15 minutter etter lyset er slått av, og spionere med lommelykt
Postet 31.03.06 kl 18:01
Postet 19.05.06 kl 22:14
Postet 20.05.06 kl 01:19