Dvergciklider -trenger tips om sand!

Etter jeg har lest meg stiv i ryggen og tørr i øynene de siste dagene, og etter et par diskusjoner med samboeren har valget av fisk til den nye 220-literen endret seg fra tanganyikaer til sør-amerikanske dvergciklider.

Fantastisk mye bra info på internett, men ender hele tiden opp med å lese artikler litt på siden av det jeg egentlig leter etter, så skal jeg noen gang på fart på akvariet, må jeg ha svar på noen konkrete spørsmål:

Med dvergciklider faller valget på sandbunn:
1. Forslag til type sand?

2. Hvor dypt lag bør jeg ha?

3. Har sandsnegler i et annet akvarie som jeg flytter over, men er vel heldig om jeg finner 5-6 stk (er jo ikke lette å få øye på). Er dette for få å starte med?

4.Hva med de mye omtalte gasslommene?

5. Så en link her tidligere til et akvarie med større grus bak og sand foran. Nå finner jeg den selvfølgelig ikke igjen... Noen som vet hvor den ligger?

6. Ellers takknemlig for all info fra folk som har litt peiling... Har selvfølgelig kikket i timesvis i fiskebasen, og sett meg ut noen favoritter, som regnbueciklide: http://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=1085
og tostripet dvergciklide: , men er jo litt vanskelig å vite hva som er mulig å få tak på også...

Vi har vann fra brønn, med ph på mellom 5 og 6, og veldig lav gh, noe som ser ut til å passe mange av disse fiskene bra.

7. Forresten, kom gjerne med forslag til fisk som passer sammen med dvergciklider!

Hilsen Maren
0,2-1mm eller 0,1-0,7mm?
Har sjekket ut biltema sin blåsesand i 25 kg. sekk som det er mye snakk om her inne på forumet...

Den finnes i to størrelser...har det noe å si hvilken jeg velger?
Hvis det er det samme tar jeg nok den med størst korn...

Håper fortsatt på noen gode svar som kan guide meg litt på vei...

Ville nok tatt den groveste (om det er mulig å kalle dette grovt).
Rett å slett fordi jeg er redd at den fineste vil pakke seg vel hardt, og kunne skape litt hodebry

Om du skal ha lite planter, er det ikke noen vits å ha for tykt med sand, 3-4 cm (nok til å holde plantene på plass), er da nok. Skal du plante tett, er det nok lurt å øke på til 6-7cm.

Sandsneilene vil jo formere seg, men jeg ville nok forsøkt å skremme frem flere enn 5-6 stykker til å begynne med

De omtalte gasslommene, er mye myter og skremmeri Det som kan skje, er at nedbrytbart materiale blir liggende i bunnlaget å råtne. Som du sikkert vet, vil alt som råtner produsere gass (Co2, Svovel i ulike forbindelser, metan etc). Mange mener og tror, at om en slik boble forlater sanden, vil dette ta livet av fisker.
Vel, det er jo som med mange myter, det er ikke alltid like mye sannhet i dem.
Hvor lang tid bruker en gassboble, på å stige til overflata? Ett sekund? Noe sånt, ja. På den tiden rekker ikke vannet å ta opp særlig med giftstoffer, om noen i det hele tatt. Eneste som skjer, er at det lukter mindre godt om du holder på i karet når bobla kommer (råtne egg, de luxe).
Hos meg har i alle fall ikke gasslommer gitt noen andre problemer enn litt ubehag i nesen

Er det denne linken du leiter etter?

Når det gjelder info om de ulike dvergene, må nok noen andre trå til Har kjedelig lite peiling på disse flotte fiskene.
takk for godt svar!
Skal ha ganske mange planter, så bør nok ha et tålig dypt lag med sand, ja!

Synes biltemasanden var VELDIG finkornet, vil helst ha så storkornet sand som mulig som fiskene fortsatt vil trives godt i...

Skal kikke i dyrebutikk i morgen...se om de har noen alternativer...

Er usannsynlig klar for å komme i gang med innredningen, men vil jo ikke velge feil og risikere å måtte gjøre det om igjen med det første...

Jeg har Rådasand i alle mine kar, og bruker den med kornstr. 0.4 - 0.8 mm. Den er perfekt, synes jeg
Til mona o =))
Hei, mona o !!

Jeg bruker Rådasand (0.8-1.2 mm) i 3 av mine kar =)) Den sanden liker både Ap. nijsseniene og Sommerfuglciklidene (2 par).

I det neste karet som jeg skal sette opp skal jeg bruke Rådasand (2-3mm). Vil den kornstørrelsen passe til nijsseniene og Sommerfuglene mine, eller skal jeg satse på en mindre kornstørrelse ??

Har du noen erfaring med Rådasand 2-3mm ??

Mvh Maren =))
Maren:

jeg ville satset på mindre kornstørrelse hvis det er apistoer og sommerfugler du vil ha, jeg har fineste biltema i mine kar og de rådigger det... siler og koser seg

personlig synes jeg ikke denne sanden pakker seg nevneverdig, ihvertfall ikke hos meg men sandsneglene gjør jo sikkert sitt her vil jeg tro.
plantene ser også ut til å trives
Om du syntes at biltemasanden er for fin, vil jeg anbefale Akvastabil Orbit. Denne har kornstørrelse på omlag 1mm, og har svært liten påvirkningskraft på vannet.
Ett bilde av den finner du i artikkelen om grus

Husk bare å skylle den godt, om du går for denne

Rådasanden\ grusen er knallfin den, men har selv ikke testet denne.
Da ble det råsand, 0,8-1,2mm
på meg...

Syntes biltemasanden var vel finkornet, og da jeg var innom dyrebutikken i dag kjøpte jeg heller der...

Holder på å fylle i akvariet nå,og det ser knallbra ut!

Takk for gode tips, for øvrig!

Nå har vi vel laget max kaos her vi som spør og graver i denne linken, siden vi heter Maren begge to!

Maren
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap