Hva er forskjell mellom altum og "vanlig" scalare?

Hva er forskjellen mellom altum scalare og "vanlig" scalare??
altumen blir nesten 3 ganger så høy som lav for eksempel.
Det er to forskjellige arter

Den største av dem:
Altum (latinsk navn: Pterophyllum altum) er en "vill og fri" art, kun noen ytterst få mennesker i verden har greid å oppdrette dem i akvarie. Derfor er mange av de fiskene man får kjøpt viltfanget. De blir også mye større enn vanlig scalare, som er deres "lille fetter".
Altum scalare har mørktbrune (kan se svart ut i viss belysning) tverrstriper på kroppen, og disse tverrstripene er kantet med en noe lysere brun stripe. Kroppen er sølv. Pannen er svært høy, veldig typisk og bratt. Altum er som nevnt "vill", og finnes bare i sin naturlige viltform mht farge; sølv med mørkebrune striper.

Den litt mindre:
Vanlig oppdretts-scalare (Pterophyllum scalare) er oppdrettet i akvarium i mange, mange år. De første eksemplarene entret akvariehobbyen for snart 100 (!) år siden, og leker og legger egg villig vekk. De produserer trofast kull etter kull annenhver uke om man lar dem holde på Derfor har man også klart å avle frem en rekke mønstere og farger på dem. Rødt, gult, hvitt, sølv, gull, svart, stripete, flekkete... mange varianter.
De blir en god del mindre enn sin store fetter, men en gammel og fullvoksen scalare er ikke noen smågutt det heller De trenger stor plass pga sine finner, som lett kan få forkrøplet vekst (bli bøyde og derformerte) om de vokser opp for trangt.





Takk takk, Mona. Alt det du kan : )

Nå fikk jeg jo selvfølgelig lyst på altum... he he

Noen som vet hvor en kan få tak i slike? I mine fiskelister står det kun grå scalare, marmor scalare... osv...

Annette
Noen som vet hvor en kan få tak i slike? I mine fiskelister står det kun grå scalare, marmor scalare... osv...

Det er jeg ingen ekspert på gitt Kanskje det går litt på leverandør?

De dukker opp i butikker fra tid til annen, men det er ikke alle som har dem. Og de som har dem, har dem ikke alltid inne, de heller
Som sagt er de fleste av dem viltfanget, og det går vel på sesong mht leveranser fra Sør-Amerika. Jeg har sett dem på Majorstuen Zoo i blant.
I Tyskland er det noen som har greid å få oppdrett på Altum, stor nyhet da det skjedde og ryktet spredde seg over hele verden innen akvariekretser. Men siden dette er så sjelden antar jeg det er stoooor rift om disse... Hvor de selger dem aner jeg heller ikke, om de eksporteres ut av Tyskland overhodet. Kanskje markedet i Tyskland skriker slik etter oppdretts-Altum at de ikke trenger å sende dem ut av landet

Husk at Altum må ha svært store akvarier, og vannkvaliteten må være prikkfri og upåklagelig. De er ikke slik som diskus, som "sier i fra" (ved å mørkne eller få striper) når noe er galt. De bare dør.

En bekjent av meg fikk nitritt i 720 literen sin, og hele stimen med Altum døde over natten... Fisk for mange tusen kroner strøk med.
Annette
Takk takk, Mona. Alt det du kan : ) Nå fikk jeg jo selvfølgelig lyst på altum... he he Noen som vet hvor en kan få tak i slike? I mine fiskelister står det kun grå scalare, marmor scalare... osv...


Aquarius Zoo (nettbutikken-gupyy.com) har ofte tilgjengelighet på Altum. Hør med Morten der du.
Vær obs på at det er mange som selger 'Peru Altum'. Dette er ikke altum, men scalare.
Grunnen til liten tilgjengelighet er at de vi finner på markedet er VF, og de er avhengig av sesong og værforhold for å fange disse. De jeg har hørt om blir importert fra Colombia, og det skal være mulig å få tak i noen på sensommer/høst. Da får de gamle scalarene til Mona litt hyggeligere selskap enn kjedelige discus....
Lars Solem
Da får de gamle scalarene til Mona litt hyggeligere selskap enn kjedelige discus....;-)


Gult kort på grensen til direkte rødt, meget stygg takling ))))
Som Lars S sier, det skal være mulig å få tak i noen, i Colombia (Orinoco) har de restriksjoner på å fange fisk, denne restriksjonen starter 30. april og varer til 30 juni, aaltså 2 måneder. Dette gjelder kun i Orinoco området..

Men om de har fanga disse fiskene og har de på lager før denne restriksjonen starter, er det ikke restriksjoner på...men denne regnsesongen i Colombia har visst vært unormalt, sinnsykt mye regn, mange leverandører som har sliti litt med å levere.

Peru altum er vanlige scalarer, de kan ligne veldig på en ekte altum

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap