Scalarer!! Noen Eksperter Her?

I en 250 liter, hvor mange scalarer kan man ha? Om jeg kjøper et lekspar, går det greit med flere scalarer i samme kar? Må de være i parr? Hva slags annen fisk kan jeg ha sammen med scalarer, gjærne da noen som er fredelige?

Jeg har nemlig lyst til å ha et kar til scalarer, men vil selvfølgelig at de skal leve i best mulig forhold, så om det er noen som har gode råd til meg, er det bare å komme med det.......
Scalarer
Hei

Du kan fint ha 4-5 Scalarer i en 250 liter. MEN når de etterhvert danner par og begynner å leke blir det som regel et lite "helvete" der inne. Så dersom det danner seg par ville jeg kanskje solgt, eller hatt de andre i et annet kar. Scalarer er veldig fredelige, men når det kommer til lek så blir de agressive, og spesielt da overfor artsfrender.

Når det gjelder annen fisk du kan ha sammen med scalarer er det ganske mange, men unngå f.eks barber som napper i finnene til scalarene. Unngå også agressive store fisker. Sommerfuglciklide, palettciklide er to ciklider som er fine å ha sammen med scalarer. Alle corydorasarter kan du også ha. Samt ancistrus. Rødmunntetra er en fin stimfisk å ha sammen med scalarer. Kardinaltetra kan også gå, men neontetra blir som regel for liten (les blir mat).

Håper det ga deg noen svar!
Benytter sjansen til å spørre litt om vekst. Har VF Peru Scalare som var ca 2 cm (brede). Hvor fort vokser disse ved litt hard/variert foring?
Kjartan Tobiassen
Benytter sjansen til å spørre litt om vekst. Har VF Peru Scalare som var ca 2 cm (brede). Hvor fort vokser disse ved litt hard/variert foring?


Kan ikke gi deg noe fasitsvar på dette. Men kan gi deg min erfaring med VF fisk generellt er at de har en tendens til å vokse noe sakte i starten.
Det er min erfaring også til nå. De har bodd hos meg nå i ca 2 måneder og kan ikke si de har vokst så veldig mye. Bruker Elos granulat, flakfor, frosne rød mygglarver, frossen artemia. De spiser godt men om de har vokst 1 cm i bredden må det være maks.
Jeg har alltid hatt mange scalarer. Pr i dag har jeg 5 stk i en 250 liter, men jeg har hatt opptil 7-8 kjønnsmodne scalarer i en like stor tank..

Det gikk forbausende bra. Det må legges til at det ikke var andre fisk en noen små dvergciklider og noen Corydoras på bunnen i karet, så scalarene rådet over det hele i fred.
De så ut til å ha kommet til en slags ordning seg i mellom. Det var masser av røtter og mange høye, store sverdplanter (som er scalarenes favorittvalg mht sted å legge egg). Så alle hadde hver sin favoritt-sverdplante, de måtte ikke slåss om en eller to. Det var nok til alle.

Det skjedde sjelden eller aldri at de slåss så noen fikk skader. Kanskje en sjelden rift i en finne, en bagatell som grodde på få dager. Men ingen skader, og ingen alvorlige hendelser.

Som sagt, jeg tror karets innredning har mye å si, samt at scalarene er individer. Noen krangler med alle bestandig, mens andre er gode venner og vel forlikte. Jeg hadde nok flaks med sammensetningen, ettersom hele min flokk trivdes og kom godt overens. Flere av dem hadde bodd sammen siden før de ble kjønnsmodne.

Faktisk hadde jeg tre par (altså seks scalarer) som la egg på en og samme tid i 250 literen en gang De hadde delt opp karet med usynlige grenser, og alle holdt seg på sin "eiendom". Dersom noen krysset grensen, ble det litt "flashing" med finner og skinnangrep (de later som de skal angripe, men det er bare en advarsel), sånn at motparten skjønte at den hadde tråkket over streken og burde pelle seg vekk. Og det gjorde de

Jeg tror egentlig dette er unntaket. Det er vel relativt sjelden at noen har tre lekspar i et og samme akvarium, iallefall ikke så lite som 250 litere er (100 x 50 cm).
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap