Nanochromis parilus (blå kongociklide)

Inaktiv bruker
Noen som har erfaring med den her nydelige og artige cikliden ?

Fikk tak i meg ett par for en liten uke siden,etter å ha testet alle hulene de kunne finne så endte de opp med en terrakotta potte fra plantasjen.
De har gravd og ordnet noe veldig i og rundt potten.
Han frir og gjør seg pen og hun er med på notene.
I går kveld/natt "låste" de seg inne i potten,tettet åpningen innenfra.
Så det spørs om det ikke er noe på gang her.
Hannen passer veldig så godt på potten/hulen dems,jager alt som nærmer seg.
Skal få tatt noen bilder etterhvert.
Men som sagt er det noen som har noen erfaringer med parilusen så hadde jeg satt pris på å få litt mere info.

Nesten synd du ikke har fått noen tilbakemelding på innlegget ditt.

Her kommer i allefall litt fra meg:

Jeg fikk tak i et par av denne cikliden sist vinter og det gikk ikke lenge før det var lek på gang. Mitt par går i et 45-liters kar innredet med flere kokosnøtthuler, mye røtter og mange hurtigvoksende planter + endel javamose slik at karet kan karakteriseres som "tett beplantet". Rådasand 0,8-1,2mm. Denne arten er noe enklere å få til enn slektningen N. transvestitus synes jeg. Jeg har ikke gjort særlig med vannet og pH'n ligger vel rundt 7 kan jeg tenke meg. Hiver noen eikeblader oppi til de og har en følelse av at det er noe disse ciklidene synes er ok. Paret graver endel ja og er ikke særlig vennlige når de har frittsvømmende yngel. Jeg har noen kulturguppy oppi sammen med dem som "jagefisk" og det fungerer fint synes jeg.

Jeg har nå et kull på 30-40 ungfisk som jeg kan skille på kjønn etter dette paret. Denne uken er det igjen frittsvømmende yngel ute på tur med foreldrene

Jeg kjøpte et par av disse i Moss på lørdag
Rund fin hunn, og en skjønn stor han.

De er helt ferske her, og han jakter rundt på hule.

Nydelige fisker!
Inaktiv bruker
Takker begge to for svar
Kjøpte de her to i Moss også
Utrolig flotte syns jeg,falt med engang for de.
De skal få ett eget kar på 60L neste uke.De går i hjørnekaret her med endel annen fisk,blir nok kanskje litt mye "mas/stress" for de.
De hadde noe på gang her,i potta si,men noe har skjedd....
Alt var fryd og gammen her om kvelden,gikk å la meg og alt så normalt ut,sto opp dagen etterpå og da hadde begge fjernet seg fra potten/hulen.Hulen var tom,hannen jager hun rundt i karet
Hva som har skjedd kan man jo bare spekulere i,jeg velger å tro at det er for masete/mye annen fisk i hjørnekaret...men men.Nytt kar nye muligheter.
Bjarne: blir nok tilnærmet likt hos meg.To terrakotta potter og ei kokosnøtt.god beplantet.Tenkte ikke på det med "jage fisk",har noen guppy's her som skal oppi der også.Takk for tipset
Tenkte jeg skulle prøve litt grøvre sand i det karet.Bruker ganske fin Råda sand i hjørnekaret og ja de graver noe så jæ*** hehe.

Bjarne
Nesten synd du ikke har fått noen tilbakemelding på innlegget ditt. Her kommer i allefall litt fra meg: Jeg fikk tak i et par av denne cikliden sist vinter og det gikk ikke lenge før det var lek på gang. Mitt par går i et 45-liters kar innredet med flere kokosnøtthuler, mye røtter og mange hurtigvoksende planter + endel javamose slik at karet kan karakteriseres som "tett beplantet". Rådasand 0,8-1,2mm. Denne arten er noe enklere å få til enn slektningen N. transvestitus synes jeg. Jeg har ikke gjort særlig med vannet og pH'n ligger vel rundt 7 kan jeg tenke meg. Hiver noen eikeblader oppi til de og har en følelse av at det er noe disse ciklidene synes er ok. Paret graver endel ja og er ikke særlig vennlige når de har frittsvømmende yngel. Jeg har noen kulturguppy oppi sammen med dem som "jagefisk" og det fungerer fint synes jeg. Jeg har nå et kull på 30-40 ungfisk som jeg kan skille på kjønn etter dette paret. Denne uken er det igjen frittsvømmende yngel ute på tur med foreldrene :)

Dette er jaggu en gammel tråd, men jeg blåser støvet av den :o)

Lurer på om det har noen betydning å ha en "jagefisk", evt hvorfor det?

Jeg har en hunnn og en hann i en 54 liter nå, hunnen er skikkelig rundt i buken og di er ivrige og graver i/ut av hulen. Men de er alene, men er det annerledes med "jagefisk"?
"Jagefisk" kan være aktuelt der paret ikke er de beste venner, en egglegging har slått feil o.a. Jeg vil tro det går helt fint selv uten jagefisk Skulle det slå feil på første forsøk, kan jo jagefisk være verdt å prøve ved neste lek.
De har holdt på nå veldig lenge, har bilder av de i profilen min. Hunnen er knall rund. De graver og flørter hele tiden. Bør de ha varmere vann eller kaldere, evt noe annet jeg ikke har tenkt på?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap